Scaunele auto: pericol pentru siguranta? E ciudat sa postam un astfel de articol pe un site dedicat sigurantei micilor pasageri in autovehicul.
De peste 3 ani incercam sa informam parintii din Romania in privinta modului corect de transport a micilor pasageri, sa ii invatam cum sa foloseasca scaune auto, sa le explicam cum sa le aleaga si cum sa le instaleze, cat timp trebuie utilizate si cum sa isi convinga micutii ca doar asa, doar in scaun auto, este locul lor in masina.
Am spus de mai multe ori: orice scaun auto e mai bun decat nicicun scaun. Da, este o afirmatie corecta intr-o tara in care 137 din cei 158 de mici pasageri decedati in anul 2021 NU erau transportati in astfel de sisteme si nici macar asigurati cu centura masinii.
Da, este o afirmatie corecta in orice alta tara, dar se pare ca e o afirmatie periculoasa la noi in tara, acolo unde societati comerciale, orientate exclusiv dupa profit pun pe piata coji din plastic periculoase intitulate pompos:”scaune auto”.
Si pentru ca povestea trebuie sa fie cat mai atractiva, adauga denumirii tot felul de caracteristici despre care au aflat ei ca se afla in topul cautarilor parintilor: 0-36 kg, rotativ 360 grade, isofix, top teather, omologat si lista poate sa continue.
Si tot pentru a lua ochii si a goli buzunarele, fara a se gandi O SECUNDA ca viata unui copil tine de protectia unui astfel de scaun auto in cazul unui accident rutier, comerciantii fara scrupule, fara rusine si probabil fara copii, fabrica zeci si sute de review-uri pentru a-si impinge cat mai in fata produsele pe platformele de e-commerce.
Si afacerea merge si tot merge, pana intr-o zi, intr-o zi, in care un copil de 2 ani are nesansa de a calatori in oras intr-un astfel de scaun auto, achizitionat de parinti responsabili, care stiau ca asa trebuie, dar nu isi puteau imagina ca in Romania anului 2022 exista firme care pot comite cu buna stiinta crime.
Nu putem crede ca toti acesti producatori sunt atat de ignoranti si nu stiu ca Isofixul unei masini e omologat doar pana la 33 kg (greutate cumulata copil plus scaun) si ca orice scaun rotativ 360 grade are nevoie de o baza pivotanta care sa fie prinsa in acest sistem Isofix al masinii.
Dar hai sa ajungem la povestea adevarata, povestea unui scaun auto CRIMINAL. Si este o poveste recenta, petrecuta cu doar cateva saptamani in urma, o poveste care a ajus sa fie spusa.
Soarta a facut ca micutul pasager, sa ii spunem Jean, sa fie transportat cu masina intr-un orasel mic din Romania, de acasa la cabinetul medical. Si ea, soarta a vrut ca intr-o intersectie, o alta masina sa taie calea tatalui lui Jean.
Viteza masinii nu a fost mai mare de 30 km/h. Din fericire doar atat…
In momentul impactului, partea din plastic a scaunului (scoica) a fost pur si simplu smulsa din faimoasa baza isofix rotativa 360 de grade, iar micutul Jean, asemeni pilotilor avioanelor de lupta a fost catapultat cu tot cu aceasta scoica in planseul masinii.
Seara ar fi trebuit sa continue cu o petrecere, cu un tort cu lumanari in care micutul Jean ar fi trebui sa sufle. Doar ca lucrurile nu au decurs asa si drumul a fost catre spital ,unde copilasul a avut urgent nevoie de ingrijiri medicale.
Epava acestui scaun arata astfel: o baza din plastic greoi, casant, 4 suruburi care au sfasiat pur si simplu baza smulgand faimosul scaun cu litera J (de la Jean) din baza piviotanta.
Testele de impact la care noi facem referire de fiecare data atunci cand recomandam un scaun auto se fac la 64 km/h impact frontal cu perete fix. Acest accident s-a produs la o viteza mult mai mica, iar vinovat de accidentarea copilului a fost chiar scaunul auto.
Vestea buna e ca Jean a scapat, cazul lui crescand numarul copiilor raniti din Romania. De aceasta data SOARTA, ingerul lui pazitor l-au ocrotit. Dar…
Daca lucrurile ar fi stat altfel? Daca viteza ar fi fost mai mare? Unde s-ar fi oprit cursa lui Jean, catapultat cu tot cu scaun auto? Cel mai probabil in afara autovehiculului. Si cel mai probabil nu ar mai fi existat un tort si o alta sarbarorire…
Niciun scaun auto NU ARE VOIE sa se rupa astfel din baza isofix. Niciun scaun auto nu a fost proiectat drept catapulta.
Asa-numitele teste suplimentare nu au fost inventate degeaba. Astfel de produse s-au gasit si pe alte piete la inceputuri, dar, treptat, pe masura ce organizatiile de protectie a consumatorului au devenit mai implicate, pe masura ce publicul a aflat care sunt diferentele dintre un scaun auto si o coaja din plastic, lucrurile s-au schimbat comerciantii nu au mai indraznit sa le comercializeze in acele tari.
Faimoasa eticheta galbena de omologare e prezenta pe toate modelele de scaune auto care apar in alertele europene de siguranta, faimoasele alerte RAPEX. Prezenta lor nu garanteaza in niciun fel siguranta scaunului, atata vreme cat multe omologari se fac doar pe hartie si nicidecum intr-un laborator specializat si atat vreme cat nimeni nu verifica aceste lucruri.
Pentru ca la noi nu exista inca o facilitate de testare la impact si pentru ca misunea noastra, a Fundatiei Siguranta Auto Copii si a voastra, a celor care urmaresc si sustin proiectul nostru este aceea de a ne asigura ca niciun copil din Romania NU va mai muri ca urmare a unui accident rurtier, dorim sa va transmitem aceste informatii vitale legate de alegerea scaunului auto:
- Scaunul auto trebuie sa fie potrivit varstei, inaltimii si greutatii copilului
- Scaunul auto trebuie sa fie PERFECT compatibil cu masina in care va fi utilizat
- Scaunul auto trebuie sa fi fost testat suplimentar la impact de una din origanizatiile independente: ADAC, Which, OAMTC, TCS, NHTSA, Plus, RACE.
Si inca ceva: copilul trebuie sa fie INTOTDEAUNA asigurat corect fie cu centurile proprii ale scaunului, fie cu centura de siguranta a masinii trecuta prin ghidajele corespunzatoare.
Si inca ceva: la intrebarea pe care ne-o puneti frecvent: care scaun auto e mai sigur- cel in Isofix sau cel in centuri, raspunsul e simplu: cel mai sigur e un scaun auto TESTAT suplimentar la impact!
Da, dragi parinti. Un scaun auto testat si sigur e mai scump decat o coaja de plastic, dar nu mai scump decat tigarile pe jumatate de an. Si da, poti gasi scaune bune, sigure, testate, cu prindere in centuri si accesibile ca pret (mai ales cand am stabilit ca Isofixul nu e nicidecum garantia sigurantei, ci mai degraba a confortului).
Va asteptam oricand cu drag in Centrele Siguranta Auto Copii din Romania si Republica Moldova pentru a invata cum sa alegeti si sa utilizati corect scaunele auto ale puilor vostri, cand sa treceti la alta grupa de varsta si cand puteti asigura copilul DOAR cu centura de siguranta a autovehiculului.
Comenteaza