Cade capul copilului: ce sa facem? Este un subiect abordat de parinti minim o data pe saptamana in postarile de pe Grupul #SigurantaAutoCopii.

Deinformati de diversi comercianti (recent acreditati online de diverse entitati neacreditate in Romania) foarte multi parinti de buna credinta, aflati in cautarea unui scaun auto potrivit, fac alegeri nepotrivite raportat la datele antropometrice ale bebelusilor si copiilor lor.

Rezultatele?

  1. Capul copilului cade atunci cand adoarme
  2. Bebe nu vrea sa stea in scaun

Dupa ce ca avem din nou cel mai mare numar de decese in randul copiilor ca urmare a unui accident rutier (158 de decese copii 0-12 ani DOAR in 2021!!! (1), dupa ce ca avem o infrastructura deficitara si un parc auto cu o vechime medie de 16.4 ani (3) si dupa ce nenumarati piloti circula pe sosele ca pe un circuit de Formula 1, parintii de buna credinta, dornici sa se asigure ca fac ceea ce trebuie pentru copiii lor ajung sa aleaga si sa utilizeze incorect scaune auto.

Procentul scaunelor alese si utilizate incorect este in Suedia de 16%, iar in alte tari ajunge la 50%, dar in Romania, datelor statistice colectate de Fundatia SAC pe baza studiilor interne, acest procent ajunge la nu mai putin de 81%!!! (1)

Fiziologia partii superioare a aparatului respirator difera mult la nou-nascut fata de adult. Numeroase studii medicale publicate in reviste de specialitate sau incluse in tratate de pediatrie consacrate au aratat ca riscul de sufocare creste foarte mult printr-o pozitionare incorecta in scaune nepotrivite varstei, lungimii si greutatii bebelusului.

Din acesti 81%, multi parinti, descurajati de problemele sus-mentionate: caderea capului in fata (cu potential risc de sufocare- orice parinte traieste cu aceasta temere) sau refuzul celui mic de a mai sta intr-un dispozitiv inconfortabil, in care fie respira greu, fie are dureri de spate, ajung sa renunte la utilizarea respectivelor dispozitive si sa isi transporte copiii in BRATE.

Este absolut nedrept sa ajungi sa cumperi un scaun ca dupa aceea sa ajungi sa renunti la scaun mult prea devreme, iar copilul tau sa circule neasigurat in autovehicul, expus riscurilor soselelor din Romania.

Un studiu prezentat recent in cadrul unei conferinte internationale de profil din Munchen a aratat de pilda faptul ca din 12 scoicii de brand testate din punct de vedere al erogonomiei, niciuna nu era potrivita pentru bebelusi prematuri sau dismaturi (cu greutate mica la nastere si lungime de 40 cm) si ca manechinul  Q0 Humanetics  utilizat in mod normal pentru omologarea i-Size corespunde antropometric unui bebelus de 6 saptamani (2), ncidecum unui prematur.

Asadar problema incepe inca de la prima alegere.

Ce putem face pentru a preveni astfel de probleme si pentru a alege corect?

  1. Alegem scoica NUMAI dupa ce avem o greutate estimata la nastere a bebelusului (conform ultimei ecografii)
  2. Utilizam scoica pana la limita maxima de greutate sau inaltime pana la care aceasta este omologata
  3. Nu folosim inaltatoare cu spatar mai devreme de varsta de 4-5 ani
  4. Nu folosim accesorii (reductoare) care NU provin de la producatorul scoicii/ scaunului auto sau care NU au fost testate de o autoritate independenta (ex: ADAC)
  5. Efectuam instalarea initiala a scoicii/ scaunului auto fie ghidati de un consilier acreditat (AICI lista Centrelor cu consilierilor acreditati de Fundatia Siguranta Auto Copii)
  6. Ne asiguram ca la fiecare drum pozitia copilului in scoica/ scaun auto este corecta si confortabila
  7. Nu imbracam copiii in haine groase, nepotrivite atunci cand ii transportam cu autovehiculul

 

8. Nu uitam sa asiguram copilul in centuri

9. Nu alaptam si nu hranim copilul in timpul calatoriei cu autovehiculul

10. Respectatin regula celor 2 ore

 

Mai multe despre accesoriile testate si recomandate de ADAC aflati AICI.

Programul Prima Scoica dezvoltat de Fundatia Siguranta Auto Copii si sustinut de Petrom are ca scop indrumarea viitorilor  si proapetilor parinti spre o alegere corecta pentru transportul nou-nascutilor si copiilor mici.

Aflati AICI mai multe despre modul in care va puteti inscrie in acest program si daca in orasul vostru exista o statie PETROM in care scoicile pot fi imprumutate.

Bibliografie:

  1. Change in parents behavior towards child restraints usage in Romania – retrospective analysis 2019 – 2021
    Alice Dona-Mitu, Children Car Safety Foundation Romania; Costin Tatuc, Expert in Traffic Safety; Roxana Sotreanu, Psychologist, Expert in Parenting; Mihaela Ferchiu, Child Safety Expert
  2. Road Safety Bouletin 2021 (18.12.2022)
  3. Anthropometry of preterm newborns and their fit in child restraint systems
    Sarah Schleuning, Florentine Huber-Dangl, Christoph Thurn, Costandinos Visvikis, CYBEX GmbH (DE)