Testarea ADAC
ADAC, prescurtarea pentru Allgemeiner Deutscher Automobil-Club, este un club fondat în Germania pe 24 mai 1903 de către motocicliști. Inițial, a fost un club german de motocicliști, dar a fost redenumit Clubul German General de Automobilism în anul 1911. În anul 2012, clubul avea peste 18 milioane de membri, devenind astfel cel mai mare club automobilistic din Europa.
ADAC funcționează ca o companie de asigurări în domeniul transportului, implicându-se activ în promovarea siguranței transportului și în testarea diverselor autovehicule și dispozitive asociate transportului rutier. Un exemplu de astfel de produse sunt scaunele auto pentru copii.
Selecția scaunelor in cazul ADAC
ADAC nu poate testa toate scaunele auto. Selecția acestora se face în funcție de popularitate, volumul vânzărilor și inovație, un exemplu recent fiind scaunele rotative sau cele gonflabile.
Metoda de Testare
Scaunele sunt testate în funcție de standardul după care au fost construite. Totuși, în ceea ce privește impactul frontal, testarea ADAC se face la 64 km/h, comparativ cu 50 km/h, viteza folosită în testările standard. Din 2015, testele ADAC utilizează o parte dintr-un Volkswagen Golf VI montat pe un tren de testare. Testele simulează o coliziune frontală la 64 km/h pentru scaunele construite conform standardului R44 și un impact lateral la 50 km/h pentru scaunele construite conform R129.
Performanța scaunului sau valorile de încărcare sunt determinate cu ajutorul mai multor manechine așezate în poziții diferite. Testele statice monitorizează stabilitatea scaunului, a centurilor și a ghidajelor pentru centuri, precum și ajustarea pe înălțime a scaunului și a tetierei.
Din 2011, ADAC măsoară și ergonomia scaunului, atât pentru poziția copilului, cât și pentru spațiul ocupat de scaun în autovehicul. Se folosesc autoturisme cu 2 și 4 uși, precum și un microbuz pentru aceste evaluări.
Scaunele sunt, de asemenea, testate pentru identificarea substanțelor chimice poluante în husele textile. Se evaluează vopselele folosite, precum și prezența metalelor grele.
Una din regulile de bază ale testării ADAC este că, indiferent de poziția publică a unui producător referitor la rezultatul testării, testul nu va fi refăcut pentru același model. Totuși, un nou model pus pe piață de producător, cu caracteristici diferite, va fi testat.
Producătorii serioși țin cont de rezultatele testărilor ADAC și, de cele mai multe ori, retrag de pe piață modelele cu note slabe, investind mai mult în cercetare și dezvoltare pentru a produce modele mai bune, mai sigure, non-toxice și mai ușor de folosit.
În Centrul Siguranță Auto Copii, am afișat vizibil lângă fiecare scaun testat ADAC scorul obținut, precum și notele date pentru fiecare criteriu urmărit: siguranță, ergonomie, ușurință de instalare, toxicitate materiale și ușurința de întreținere.
Testarea WHICH
WHICH este o asociație a consumatorilor din Marea Britanie, fondată în anul 1957. Aceasta a început să testeze scaune auto pentru copii din 1967. Produsele pentru testare sunt selectate în mod anonim de la diferiți retaileri. Sunt folosite laboratoare independente și case de testare pentru efectuarea testelor.
Fiecare scaun este testat pentru siguranță, confort și aspecte legate de ergonomie. În urma testării, scaunele auto primesc note în procente și calificative. Scaunele cu un scor sub 45% sunt marcate cu „alertă de siguranță”, iar cele cu un scor peste 68% sunt considerate „bune”.
WHICH marchează scaunele testate cu etichetele BEST BUY (pentru scaunele cu scor mai mare de 68%) și DO NOT BUY (pentru cele cu scor mai mic de 45%). Un factor cheie în evaluarea scaunelor este claritatea instrucțiunilor și ușurința de instalare, atât a scaunului în mașină, cât și a copilului în scaun.
Testarea STIFTUNG WARENTEST
Stiftung Warentest este o fundație constituită în anul 1964 de către Parlamentul Federal German pentru a sprijini consumatorii cu informații imparțiale și obiective bazate pe rezultatele investigațiilor comparative ale bunurilor și serviciilor.
Această fundație cumpără în mod anonim scaunele auto de la diferiți retaileri și utilizează case de testare independente pentru a le testa conform specificațiilor proprii. Verdictul publicat poate varia de la „Foarte Bun” la „Nesatisfăcător”, bazându-se pe rezultate 100% obiective.
Testarea PLUS
Testul de impact Plus își propune să verifice dacă corpul copilului așezat în scaunul auto este supus unor forțe mortale în cazul unei coliziuni frontale. Acest test se face în Suedia, lider mondial în siguranța auto pentru copii.
Tommy Pettersson, șeful Laboratorului de Testare de la VTI în Linköping, a creat acest standard în anul 2009. Testul de impact Plus este un test suplimentar făcut de VTI, Institutul Național de Cercetare pentru Drumuri și Transport din Suedia, aplicat scaunelor auto destinate pieței din Suedia. Scaunele sunt testate pe toate locurile disponibile în mașină și în două versiuni: pentru scaunele cu Isofix pentru grupele până la 18 kg și pentru scaunele cu prindere în centuri pentru grupele până la 25 kg.
Acest standard este extrem de dur, iar multe scaune auto nu trec testul. Iată de ce:
- Viteze mai mari decât cele folosite pentru testările de omologare ale standardelor europene ECE R44.04 și R129 sau i-Size.
- Distanță foarte scurtă de frânare, care face ca impactul să fie brutal. Cu cât distanța de frânare este mai scurtă, cu atât sunt mai intense forțele rezultate din impact.
- Măsurarea forțelor în zona gâtului prin senzori speciali instalați pe manechinul de testare. Acesta este motivul pentru care un scaun orientat cu fața către sensul de mers nu poate trece testul Plus, deoarece forțele de impact asupra zonei cervicale sunt mult prea mari.
Un scaun auto care a trecut testul de impact Plus garantează că gâtul copilului nu este expus unor forțe periculoase în timpul unei coliziuni frontale. Niciun scaun orientat cu fața la sensul de mers, scaun evolutiv sau înălțător nu este supus testului Plus, deoarece nu funcționează așa.
Testul de impact Plus este un test voluntar, decizia de a-l efectua aparținând producătorului.
Scaunele care trec testul Plus au prețuri mai mari decât cele testate prin alte metode, datorită rigurozității și nivelului de siguranță suplimentar oferit.
Concluzie
Testele ADAC, WHICH, Stiftung Warentest și Plus oferă informații esențiale pentru părinți, ajutându-i să aleagă scaunele auto cele mai sigure pentru copiii lor. Fiecare test are propriile criterii și metode, însă toate vizează îmbunătățirea siguranței copiilor în trafic
Este fantastic faptul că aceste teste există și pot oferi o garanție părinților care își doresc cu adevărat ca micuții lor să călătorească în siguranță și confort.
Nu înțelegem în acest context de ce anume unii producătri de scaune auto cu rezultate mai slabe la testările de impact nu înțeleg rostul acestora și le contestă, în loc să se preocupe de îmbunătățirea modelelor mai slabe ca performanță.
Astfel de scuze nu au ce căuta în comunicarea unui brand important:
„Cel mai bun în teste”… sau „Cel mai bun în realitate”?
Este greu să alegi scaunul auto potrivit pentru copilul tău. Și este, de asemenea, costisitor. Dacă ajungi să ai nevoie de el, îți dorești să ai cel mai bun.
Cel mai mare test de scaune auto din lume se desfășoară în Germania, în colaborare cu o serie de organizații, inclusiv Consiliul Consumatorilor din Norvegia și ADAC din Germania. În cadrul testului, o păpușă de test este instalată în zeci de scaune auto diferite, montate pe bancheta din spate a unui model Volkswagen Polo din 2017, și este lovită frontal de un perete, simulând o coliziune laterală. Apoi se măsoară impactul asupra organelor vitale ale păpușii de test. Testul este unul riguros și bine realizat.
Problema este că majoritatea oamenilor nu conduc un Volkswagen Polo din 2017. Bancheta din spate a acestuia are o formă destul de specifică. Rezultatele pe care le vezi în test ar fi fost diferite dacă ai fi pus același scaun auto într-un Tesla, un Audi, un BYD sau într-o altă mașină care are o banchetă mult mai plată decât cea a Polo-ului. Testul german nu măsoară nici cum gestionează un scaun auto coliziunile din spate. Aceasta este, desigur, o mare slăbiciune.
Obiectivul nostru este să fim cei mai buni în realitate. Nu ne putem optimiza scaunele doar pentru un anumit tip de mașină sau situație. Chiar dacă asta înseamnă că nu câștigăm întotdeauna testele.