Cel mai cunoscut test de impact pentru scaunele auto copii este Testul de Impact ADAC.

Unul din criteriile dupa care alegem un scaun auto bun este rezultatul obtinut de acesta la un test de impact.

ADAC prescurtarea numelui unui club de motociclisti fondat in Germania pe 24 Mai 1903 si redenumit apoi ca Clubul German General de Automobilismin anul 1911.

In anul 2012, clubul avea peste 18 milioane de membri, fiind astfel cel mai mare club automobilistic din Europa.

Practic este o companie de asigurari in domeniul transportului, care se implica in promovarea sigurantei transportului si atestarilor diverselor autovehicule sau dispositive asociate transportului rutier.

O astfel de grupa de produse e reprezentata de scaunele auto pentru copii.

Testul de Impact ADAC pentru scaune auto 

1. Selectia scaunelor

ADAC nu poate testa toate scaunele auto. Acestea sunt selectate in functie de popularitate, volumul vanzarilor si inovatie, un exemplu recent fiind scaunele rotative sau cele gonflabile.

2. Metoda de Testare

Scaunele sunt testate in functie de standardul dupa care au fost construite. Totusi, in ceea ce priveste impactul frontal, testarea ADAC se face la 64km/h, fata de testarea din cele doua sandarde care se face la 50 km/h.

Din 2015 la testul ADAC se foloseste parte dintr-ul Golf VI montat pe un tren de testare. Testul simuleaza o coliziune frontala la o viteza de 64 km/h pentru scaunele construite conform standardului R44 si un impact lateral al 50 km/h pentru scaunele construite conform R129.

Permormanta scaunului sau valorile de incarcare sunt determinate cu ajutorul mai multor manechini asezati in sezut sau pozitie inclinata.

Testele statice monitorizeaza stabilitatea scaunului, a centurilor si a ghidajelor pentru centuri precum si ajustarea pe inaltime a scaunului si a tetierei.

Din 2011 ADAC a masurat si ergonomia scaunului pentru pozitia copilului, dar si pentru spatial ocupat de scaun in autovehicul. Pentru a determina aceste lucruri de folosesc autoturisme cu 2 si 4 usi precum si un microbz.

Scaunele sunt de asemenea testate pentru identificarea substantelor chimice poluante in husa textila. Sunt evaluate vopselurile folosite precum si prezenta metalelor grele.

Iata defalcat ce evaleaza un test ADAC (pentru a fi perfect trebuie sa avem 100%):

  • Siguranta 50%
    • Protectie la impact frontal cu viteza de 64 km/h: 40%
    • Protectie la impact lateral cu viteza de 50km/h: 40%
    • Ghidajul si ajustarea centurilor: 10%
    • Stabilitatea in masina: 10%
  • Operare 40%
    • Posibilitatea de a instala scaunul incorect: 40%
    • Inchiderea si deschiderea centurilor: 20%
    • Instalarea si dezinstalarea scaunului din masina: 10%
    • Asamblarea scaunului: 10%
    • Manualul de utilizare 8%
    • Curatarea 2%
  • Ergonomia 10%
    • Cat spatiu are copilul in scaun: 40%
    • Cat spatiu ocuoa scaunul in masina: 20%
    • Pozitia copilului asezat in scaun: 20%
    • Confortul copilului: 20%
  • Curatarea si intretinerea
    • Curatarea 50%
    • Intretinrea 50%

3. Rezultatul unui test ADAC arata ca in imaginea de mai jos.

Notele primite sunt de la 0,5 la 5,5, unde 1 este foarte bun si 5,5 periculos (nerecomandat):

0,5 – 1,5: foarte bun

1.6 – 2.5: bun

2,6 – 3,5: satisfăcător

3.6 – 4.5: suficient 4.6 – 5.5: nerecomandat

ADAC