Am decis sa discutam despre scaunele auto periculoase: o poveste britanica deoarece la multe cursuri si seminarii am fost intrebata: ” si ce se poate face?” Cum putem fi siguri ca daca am achizitionat un scaun auto, acesta este cu adevarat sigur, nu doar roz, cu Mickey Mouse si aripioare.

Iata ca, in “tari cu apa calda”, cum spune un bun prieten, autoritatile au inceput sa ia foarte in serios aceasta problema.

Asa se face ca in septembrie 2019, Milton Keynes Council’s Trading Standards, adica organizatia britanica implicata in verificarea respectarii standardelor de siguranta rutiera in Regatul Unit a reusit sa demonstreze in instanta ca celebrul lant de magazine pentru copii Mamas and Papas se face vinovat de vanzarea cu buna- stiinta a peste 150.000 de scaune auto periculoase in perioada 20013-2016. Din anul 2016, aceste scaune fusesera retrase de la comercializare.

Investigatia a durat mai bine de 3 ani, specialistii britanici efectuand mai multe serii de teste de impact, teste in care au folosit manechini similar varstei copiilor pentru care erau destinate respectivele scaune auto.

In urma testelor a rezultat faptul ca aceste scaune crapau la impact si permiteau o deplasare nepermis de mare a capului copilului, ceea ce putea rezulta in leziuni extrem de grave ale acestuia (in special in zona capului).

Atat Mamas and Papas, cat si directoarea  subsidiarei de scaune auto Jenney’s, Christine Mitchell au pledat vinovat in fata curtii, iar verdictul a fost pe masura:

  • Directoarea Christine Mitchell a fost condamnata la 12 saptamani de inchisoare si amenda de 238.000 Lire Sterline
  • Mamas and Papas a avut de platit o amenda 20.000 Lire sterline plus 50.000  Lire Sterline amenda catre Milton Keynes Council’s Trading Standards si confiscarea sumei de 275.000 Lire sterline
  • In plus, Argos, o alta mare firma care a vandut scaunele produse de Mamas and Papas, trebuie sa recheme de la clienti toate produsele vandute si sa ramburseze integral contravaloarea acestora.

Iata si pleadoaria finala a curtii:

“Trebuie asigurata o vigilenta continua. Prejudiciul a constat in permiterea vanzarii unui numar de 150.000 de scaune neconforme cu standardul de siguranta R44, deci nesigure si riscul ca aceste scaune sa fie implicate in accidente. Curtea trebuie sa transmita un mesaj celor responsabili pentru respectarea celor mai inalte standarde de siguranta, iar neresectarea acestor standarde trebuie tratata serios si pedepsita in consecinta”

De retinut este faptul ca respectivele scaune aveau evident stickere care afisa standardul de omologare  R44, dar stickerul nu era conform cu realitatea, iar testele de impact au de monstrat acest lucru.

Cam asa se intampla lucrurile in alta parte. Poate, incet, incet, lucrurile se vor schimba in in partea noastra de lume.