Din ce in ce mai multi parinti se intereseaza despre modul cum se interpreteaza un test de impact ADAC.

La noi in tara cel mai cunoscut test este cel efectuat de ADAC, adica de Automobil Club German.

Pe langa acest test, este bine ca parintii sa stie ca mai exista si alte organizatii care efectueaza teste de impact: WHICH (testare facuta de  Protectia Consumatorului din Marea Britanie), ÖAMTC (testul Automobil Clubului Austriac), Stiftung Warentest (testul efectuat de Protectia Consumatorului din Germania). Aceste teste sunt teste independente, adica teste pe care producatorul nu poate cere sa fie efectuate si nici nu poate cere sa fie repetate in cazul unuor rezultate proaste.

Testul Plus efectuat in Suedia doar pentru scaunele Rear-Facing este un test voluntar- adica singurul testpe care un producator poate cere in mod explicit sa fie efectuat pentru scaunul produs de el.

Este foarte bine ca toate aceste teste sa fie cunoscute, deoarece ADAC-ul se face doar pentru scaunele comercializate in Germania, asa ca este posibil ca anumite modele de scaune, unele chiar de la marci foarte cunoscute, dar care nu se vand in Germania sa nu fie testate ADAC, asa ca alternativ parintii pot consulta testarea WHICH.

ADAC: testul efectuat de Automobil Clubul German are o traditie indelungata, si urmeaza acelasi tip de protocol in ceea ce priveste testarea la impact ca testarea NCAP (binecunoscuta testare de siguranta pentru autovehicule.

Rezultatele pentru acest test reprezinta o medie intre urmatoarele caracteristici:

  • Siguranta 50%
    • Protectie la impact frontal cu viteza de 64 km/h: 40%
    • Protectie la impact lateral cu viteza de 50km/h: 40%
    • Ghidajul si ajustarea centurilor: 10%
    • Stabilitatea in masina: 10%
  • Operare 40%
    • Posibilitatea de a instala scaunul incorect: 40%
    • Inchiderea si deschiderea centurilor: 20%
    • Instalarea si dezinstalarea scaunului din masina: 10%
    • Asamblarea scaunului: 10%
    • Manualul de utilizare 8%
    • Curatarea 2%
  • Ergonomia 10%
    • Cat spatiu are copilul in scaun: 40%
    • Cat spatiu ocupa scaunul in masina: 20%
    • Pozitia copilului asezat in scaun: 20%
    • Confortul copilului: 20%
  • Curatarea si intretinerea
    • Curatarea 50%
    • Intretinerea 50%

Castigatorul absolut la categoria scaune auto este  Maxi-Cosi Jade + 3wayFix care a obtinut un scor istoric si anume 1.5. La categoria scaune cu punctaje slabe,  Chicco Oasys i-Size Bebecare + i-Size Base a reusit contraperformanta unui punctaj de 5.5, iar Maxi-Cosi TobiFix a obtinut un scor de 4.6 cu o mentiune speciala de avertizare pentru parinti privitor la riscul cancerigen ridicat al materialelor textile din care este facuta husa acestui scaun auto.

Iata si o filmare a unui test de impact ADAC efectuat in Aprilie 2019: https://www.youtube.com/watch?v=EfYyC-45SeU.

Este foarte posibil ca un scaun care a performat excelent in testul de impact propriu-zis sa fie depunctat la modul de operare, sau la ergonomie, iar rezultatul final sa fie mai slab sau egal cu al unui alt scaun care a performat mai putin bine in testul de impact, dar a excelat la modul de operare sau ergonomie.

Pentru ca cea de a doua testare ADAC a anului are loc in aceasta luna, www.siguranta-auto-copii.ro  va va tine la curent cu rezultatele obtinute de noile modele de scaune aparute pe piata,