Gabriel El Vikingo: tragedia unei alegeri gresite este povestea pe care vrem sa o spunem simplu, fara patima, dar cu speranta ca din ea veti intelege cat de mult ne poate costa o alegere facuta in graba, din comoditate sau poate doar din ratiuni economice.

Povestea incepe in 2014, cu niste parinti din Spania, Elena si Fernando, ambii bine informati in privinta transportului copiilor in masina numai in scaune auto testate si certificate si cu un baietel in varsta de 2 ani si jumatate, Gabriel, alintat „El Vikingo””.

Parintii si-au dorit sa asigure cea mai buna protectie pentru copilul lor, asa ca au achizitionat de la un magazin cu articole de profil un scaun auto din grupa 9-36 kg, cu prindere in Isofix si scut frontal de impact.

Micutul Gabriel era transportat cu masina numai in acest scaun auto si nimic nu parea anormal, mai ales ca majoritatea scaunelor auto vandute in Spania erau (la acea vreme cel putin) de tipul celor orientate cu fata la sensul de mers.

Tragedia insa a facut ca, intr-o zi, pe drumul de la intoarcere de la gradinita, masina in care Fernando si fiul sau se aflau, sa fie implicata intr-un impact frontal.

Tatal, de profesie ambulantier, descria ulterior episodul ca pe un slow motion al filmelor cu manechine umane, filme realizate de organizatiile care fac teste de impact. Intr-o fractiune de secunda, un copil vesel, perfect sanatos s-a transformat intr-un tetraplegic. Peste 6 luni, Gabriel, in ciuda tuturor eforturilor echipei medicale, ale familiei si prietenilor  a murit,

Acest accident a adus astfel in prim plan problema unei alegeri gresite. Aparent, scaunul era unul corespunzator grupei de varsta din care facea parte copilasul. In mod obiectiv era un scaun sigur, testat la impact.

Si totusi ce anume nu a functionat?

Sa ne intoarcem la fizica si sa ne gandim ce se intampla cu capul unui copil de 2 ani in cazul unui accident prin impact frontal produs la o viteza de 50 km/h.  Practic, greutatea de aproximativ 2 kg a capului celui mic devine 300 kg, aceasta fiind forta pe care capul o exercita asupra coloanei cervicale atunci cand se deplaseaza in fata ca urmare a impactului.

Ceea ce rezulta, medical vorbind se numeste „decapitare interna”. Asta s-a intamplat in cazul micutului Gabriel.

Motivul principal care a stat la baza acestui tragic accident a fost o decizie gresita: decizia de a pune un copilas mic intr-un scaun orientat cu fata la sensul de mers.

Discutii pe aceasta tema au fost multe si interpretari la fel de multe.

Oare ar fi fost altul deznodamantul in cazul unui scaun auto cu prindere in centuri proprii in 5 puncte  in locul unui scaun cu scut de impact?

E greu de spus pentru ca niciun studiu nu a demonstrat fara echivoc acest lucru, diferenta majora intre un scaun cu scut de impact versus un scaun cu centuri proprii fiind aceea, ca in primul caz se pare ca zona capului este mai bine protejata, in vreme ce in cel de al doilea caz, zona toracelui si abdomenului sunt mai bine protejate (lucru care rezulta din tipul de contact dintre centura si anumite suprafete ale corpului copilului, versus scut de impact si alte zone ale corpului).

Ideea principala insa este aceea ca nu trebuie sa ne grabim  si sa ii promovam inainte de vreme pe copii dintr-un scaun orientat cu spatele la sensul de mers, intr-unul orientat cu fata la sensul de mers. E bine sa facem trecerea dupa varsta de 4 ani (105 cm, 18 kg) si atunci da, putem alege cea mai buna varianta dintre un scaun cu centuri proprii sau un scaun cu scut de impact.

Tot astfel, nu va lasati tentati sa intoarceti un scaun rotativ cu fata la sensul de mers inainte de varsta de 4 ani. Folositi functia de rotatie a scaunului pentru a usura urcarea sau coborarea copilului din scaun, nu pentru schimbarea orientarii fata de sensul de mers.

Ne ingrijoreaza numarul tot mai mare de parinti care ne scriu pentru a ne cere recomandari de scaune auto orientate cu fata la sensul de mers pentru copii mici (uneori cu varsta mai mica de 1 an).

Noi nu judecam pe nimeni. Incercam sa intelegem fiecare caz in parte, explicand insa, cu blandete ca cea mai buna solutie ar fi fost alta.

Intr-adevar, daca voi, parintii, nu doriti sa procedati asa, trebuie sa existe recomandari de scaune pentru ca idea de fond este aceea ca orice copil trebuie transportat in masina doar intr-un scaun auto. Poate insa, va veti aminti de micutul Gabriel „El Vikingo” si veti alege altfel…

Asa ca, in acelasi ton, cu blandete, fara a va judeca, fara a condamna pe nimeni, va rugam „sa va grabiti incet”. Sa va ganditi daca, uneori nu e cumva vorba de altceva decat probleme ce ar putea avea solutii: copilul meu vomita in masina, copilul meu nu sta in scaun, ma simt mai linistita/ linistit asa.

Si pentru a incheia, mesajul nostru, al expertilor Fundatiei Siguranta Auto Copii Romania este acesta: cel mai sigur mod de transport al copilului tau este un scaun auto orientat cu spatele la sensul de mers, cel putin pana la varsta de 4 ani. Este de 5 ori mai sigur si astea sunt date obiective, nu declaratii fara acoperire. Aceasta este de altfel si propunerea ETSC, organizatia Europeana responsabila cu siguranta in transporturi.

Si nu uitati: pentru ca un scaun auto sa isi indeplineasca rolul si sa protejeze viata si sanatatea copilului in cazul unui accident trebuie intrunite simultan toate aceste 5 conditii:

  1. Sa fie un scaun testat la impact de catre una din institutiile internationale acreditate in acest sens (ADAC, OAMTC, NHTSA, WHICH, Plus)
  2. Sa fie potrivit varstei, inaltimii si greutatii copilului
  3. Sa fie potrivit masinii in care urmeaza sa fie utilizat
  4. Sa fie corect instalat
  5. Copilul sa fie asigurat cu centurile proprii ale scaunului, scutul de impact sau centura de siguranta a masinii pe toata durata calatoriei

Si nu uita Siguranta Auto a Copilului Tau NU este Optionala!