In lumea sigurantei auto pentru copii, testele ADAC sunt considerate standardul de aur. Din 2003 pana in prezent, ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club), cea mai mare asociatie automobilistica din Europa, a testat peste 1100 de modele de scaune auto pentru copii, oferind parintilor o baza obiectiva pentru alegerea celor mai sigure produse.

Cine este ADAC si de ce conteaza?
Fondata in 1903, ADAC este o organizatie independenta din Germania cu peste 18 milioane de membri. Pe langa asistenta rutiera si servicii pentru soferi, ADAC este activ implicata in testarea produselor din domeniul sigurantei rutiere – inclusiv a scaunelor auto pentru copii – in colaborare cu institutii precum Stiftung Warentest si TCS, OAMTC, Which? in ceea ce se numeste ICRT.
Cine face parte din ICRT?
ICRT este un consortiu international care reuneste peste 35 de organizatii independente de testare si protectia consumatorului din intreaga lume. In Europa, cei mai cunoscuti membri ai ICRT sunt:
- ADAC (Germania)
- ÖAMTC (Austria)
- TCS (Elvetia)
- Stiftung Warentest (Germania)
- Which? (Regatul Unit)
- Altroconsumo (Italia)
- Test-Aankoop (Belgia)
- Forbrugerrådet Tænk (Danemarca)
- Consumers’ Association of Ireland (Irlanda)
- Consumers Union of Finland (Finlanda)
Prin colaborarea acestor institutii, testele ADAC devin parte a unei retele globale de evaluare obiectiva, crescand astfel relevanta si credibilitatea rezultatelor publicate.

Cum se realizeaza testarea ADAC?
Testele ADAC sunt mult mai riguroase decat cerintele minime legale impuse de reglementarile ECE R44 sau R129. De exemplu, daca testul frontal din ECE se face la 50 km/h, ADAC simuleaza un impact frontal la 64 km/h si adauga si un test de impact lateral la 50 km/h.
Din 2015, testele sunt realizate cu caroseria unui Volkswagen Golf VII si folosesc manechine de diferite dimensiuni, asezate atat in pozitie verticala, cat si inclinata, acolo unde scaunul permite.
Scaunele sunt testate pentru:
- Protectie la impact frontal si lateral;
- Stabilitate in masina si ghidajul corect al centurilor;
- Usurinta in utilizare (instalare, ajustare, risc de montare incorecta);
- Ergonomie (spatiul pentru copil, pozitia corpului, confort);
- Prezenta substantelor toxice (ftalati, metale grele, PFAS etc.).

Cum se acorda scorurile ADAC?
Scorul final este calculat pe baza unui sistem ponderat:
- 50% Siguranta
- 40% Usurinta in utilizare
- 10% Ergonomie
- 0% Substante toxice – criteriu eliminatoriu
- 0% Impact asupra mediului – criteriu eliminatoriu
Daca un scaun contine substante toxice peste limitele admise, el este eliminat complet din recomandarile ADAC, indiferent cat de bine ar fi performat in celelalte categorii.
Ce s-a schimbat in 2025?
Incepand cu anul 2025, metodologia ADAC a fost actualizata pentru a reflecta mai bine realitatea accidentelor rutiere actuale. Noile teste au devenit si mai dure, astfel incat scorurile obtinute in 2025 nu mai pot fi comparate direct cu cele din anii anteriori. Cu toate acestea, scaunele testate inainte de 2025 care au obtinut calificative „bune” sau „foarte bune” raman recomandate, atat timp cat sunt conforme cu normele i-Size si nu sunt expirate.

Modelele extreme: cei mai buni si cei mai slabi
La un capat al clasamentului ADAC se afla 6 modele care au primit scorul de 5.5 – considerat insuficient. Acestea nu ofera protectie adecvata si sunt complet eliminate din orice lista de recomandari.
La polul opus, doua modele au atins scorul record de 1.5 – cel mai bun din istoria testelor ADAC:
- Cybex Anoris T i-Size
- Silver Cross Dream + Dream i-Size Base
Intre aceste extreme se regasesc majoritatea scaunelor, cu rezultate mixte. Incurajator este insa faptul ca multe branduri revin in testari cu versiuni imbunatatite, ceea ce arata un efort real pentru cresterea sigurantei.
Cat de des se fac testele ADAC?
ADAC organizeaza doua sesiuni de testare pe an – una primavara si una toamna – in care evalueaza intre 20 si 30 de modele noi. Rezultatele sunt publicate si preluate de partenerii ADAC din consortiul ICRT, precum OAMTC (Austria), TCS (Elvetia), Which? (UK) etc. In Romania, in calitate de membru activ al comunitatii internationale de siguranta auto a copiilor, Fundatia Siguranta Auto Copii publica versiunea in limba romana a rezultatelor testului ADAC pentru parintii din tara noastra.
La cererea multor parinti vrem sa clarificam diferentele intre cele 2 sisteme de testare: ADAC si Plus si sa vedem ca nu exista ceea ce unii comercianti numesc: cel mai dur test, ci exista clar diferente de metoda si rezultat intre cele doua variante, un scaun testat de oricare din cele doua entitati fiind insa cu adevarat un dispozitiv de siguranta.


ADAC si IRTC
Frecventa testare: de 2 ori pe an
Scaune testate: toate categoriile: scoici, scaune rotative 360, scaune Rear-Facing Prelungit, Inaltatoare cu spatar
Tip testari: testare de impact frontal, lateral, testare substante toxice, ergonomie, poluanti eterni
Scor: Sistem ponderat detailat
Relevanta: Evaluare completa
Testul Plus (Suedia-VTI)
VTI: institut guvernamental din Suedia
Frecventa: la cererea producatorului
Tip testare: doar impact frontal
Rezultat: Scaun bun/ scaun nerecomandat (sunt afisate doar rezultatele celor bune)
Relevanta: Protectie frontala extrema
Un scaun care a trecut Testul Plus ofera protectie excelenta la impact frontal. Un scaun cu scor mare ADAC are un profil complet, echilibrat intre siguranta, ergonomie si utilizare.
Selectia Siguranta Auto Copii
De-a lungul anilor, numeroase branduri au avut modele testate independent de ADAC sau VTI prin testarea Plus.
Am scos pentru voi lista producatorilor ale caror modele au fost testate suplimentar de catre ADAC de-a lungul anilor. Le-am ordonat alfabetic pentru a va fi mai usor sa verificati daca brandul scaunului cautat de voi ar sau nu modele testate (trebuie sa stiti ca simpla aparitie a numelui unui brand in lista nu inseamna ca toate modelele au avut rezultate bune la testari, dar macar reduce riscl de a alege un scaun dubios, no name sau Made For Romania.
A: ABC Design, Apramo, Avionaut, Avova, Axkid
B: Babyzen Yoyo, Besafe, Britax Römer, Bugaboo
C: Casual Play, CBX, Chicco, Cosatto, Cybex
D: Doona
F: Foppapedretti
G: Graco
H: Hauck
J: Jane, Jane Concord, Joie
K: Kinderkraft
L: Lettas, Lionelo
M: Maxi-Cosi, Mifold, Mima
N: Nuna
O: Osann
P: Peg Perego
R: Recaro, Renolux
S: Silver Cross, Stokke, Stork Mill, Swandoo
T: Thule
U: Urban Kanga
U: Walser Kids Experts.
Din aceasta gama extinsa, proiectul nostru a restrâns selectia, bazându-se pe criterii obiective și experienta directă în consilierea familiilor:
- Compatibilitatea reală a scaunelor cu diverse tipuri de autovehicule;
- Identificarea unor vicii de construcție precum tetiere foarte largi sau inserții inadecvate ale centurilor scaunului;
- Rată crescută a retururilor și reclamațiilor din partea clienților;
- Probleme cunoscute legate de retrageri voluntare de pe piață, care nu au fost comunicate transparent de reprezentanții unor branduri în România.
Este esențial de menționat că unele dintre aceste probleme pot apărea după testarea propriu-zisă și pot afecta anumite loturi de producție. Cu atât mai mult, este absolut obligatoriu ca orice astfel de neconformitate să fie comunicată imediat și transparent către distribuitori, consilieri și familii – orice întârziere sau lipsă de comunicare poate pune în pericol siguranța copiilor.
In multe magazine fizice (unele chiar cu pretentii de expertiza in siguranta auto a copiilor) si pe site-urile de e-commerce din România, de exemplu, sunt listate aproape 2000 de modele de scaune auto pentru copii. Dintre acestea, nici măcar jumătate nu aparțin unor branduri care au participat vreodată la testări suplimentare de impact efectuate de instituții independente precum ADAC sau Plus.
Aceste testări sunt singurele metode obiective și standardizate de a evalua dacă un scaun auto oferă protecție reală în caz de accident sau este, de fapt, un accesoriu periculos – o simplă carcasă de plastic, promovată sub titulatura înșelătoare de „scaun auto”, fără niciun fundament real de siguranță.
Alegerea unui scaun netestat poate părea convenabilă pe termen scurt, dar consecințele în caz de impact pot fi ireversibile. De aceea, susținem ferm achiziția de scaune cu testare demonstrabilă, ale căror performanțe nu se bazează pe presupuneri, ci pe rezultate concrete, măsurabile, transparente. unele dintre aceste probleme pot apărea după testarea propriu-zisă și pot afecta anumite loturi de producție. Cu atât mai mult, este absolut obligatoriu ca orice astfel de neconformitate să fie comunicată imediat și transparent către distribuitori, consilieri și familii – orice întârziere sau lipsă de comunicare poate pune în pericol siguranța copiilor. Proiectul nostru recomanda exclusiv scaune auto testate de institutii independente precum ADAC sau VTI.
Ce veti gasi in recomandarile noastre si pe ce ne bazam cand facem recomandari:
- STRICT Branduri incluse in testari ADAC si Testul Plus
- Comportamentul in utilizarea reala;
- Compatibilitatea cu masini diverse;
- Fiabilitatea sistemelor Isofix.
- Nu intotdeauna scaunul cu cel mai bun scor ADAC va fi si cel potrivit pentru copilul tau sau pentru masina, asa ca testarea este regula de aur
In concluzie:
Nu toate scaunele sunt la fel. Pretul, designul sau popularitatea NU inseamna automat siguranta.
Un scaun cu scor ADAC bun, foarte bun sau macar satisfacator sau un scaun testat Plus inseamna un produs verificat, testat si validat de un consortiu independent.
Este singurul garant real ca produsul ales iti va proteja copilul in caz de accident.
Pentru ca siguranta nu e optionala. Pentru ca fiecare drum conteaza.
NB: stiu ca v-am promis o lista cu brandurile pe care nu le recomandam, dar avand lista brandurilor recomandate, puteti sa va reduceti mult timpul de cautare de diverse site-uri. Pur si simplu, daca numele brandului nu este in aceasta lista alfabetica, atunci e mai ok sa continuati cautarea pana gasiti un model de la unul din brandurile testate suplimentar la impact. Stim, vanzatorii o sa va jure pe luan si stele ca scaunele lor sunt testate, dar pana la urma e vorba de copiii vostri, nu de ai lor…