Testul Plus: cum, cine si de ce se face este un articol pe care am avut sansa de a-l scrie chiar din sediul VTI, adica, Swedish National Road and Transport Research Institute, locul in care a inceput construirea legendei sigurantei auto de origine nordica.
Povestea a inceput acum mai bine de 50 de ani, mai precis pe 1 iulie 1971, an in care din nevoia de a creste siguranta in trafic in Suedia, au fost unite sub acelasi nume doua institutii publice: National Road Institute si National Council for Road Safety Research.
Studiile privitoare la siguranta scaunelor auto pentru copii au inceput cam tot prin anii 70, primele modele fiind importate din Statele Unite ale Americii.
Odata cu trecerea anilor, in poligonul de testare de la VTI au ajuns nenumarate modele de scaune ale diversilor producatori din industrie.
Testele de impact efectuate de VTI au contribuit decisiv al schimbarea atitudinii marilor producatori care s-au vazut nevoiti sa se perfectioneze, sa fabrice modele din ce in ce mai sigure, modele care sa corespunda rigorii unui test Plus.
Ieri, delegatia Fundatiei Sigurantei Auto Copii Romania pe care avut onoarea sa o conduc, a fost invitata sa participe la un seminar dedicat procedurii de testare a scaunelor auto Reward-Facing (sau Rear-Facing) in facilitatea VTI si la un crash test (simulare de impact frontal) pentru unul din cele mai inovative si mai sigure scaune din categoria Rear-Facing Prelungit, Besafe Stretch).
Iata cateva aspecte importante legate de testul Plus:
- este un test suplimentar efectuat la cererea producatorului
- Se efectueaza exclusiv pentru scaunele auto orientate cu spatele la sensul de mers, asa numite-le modele Rear-Facing sau Reward-Facing
- este un test de tip Pass/ Fail, adica il treci sau il pici
- NICIUN scaun rotativ 360 de grade NU poate fi testat Plus
- Rezultatele modelelor care au trecut testul Plus sunt publice
Am profitat de ocazie si, dupa aproape 6 ore de seminar, in care informatiile de natura tehnica s-au imbinat cu explicatiile de biomecanica, de medicina de urgenta, am putut lua interviu cu unul dintre cei mai importanti tehnicieni de la VTI, omul din spatele proiectlui suedez de siguranta auto copii: Jan Wenäll.
AD”Domnule Jan Wenäll, vin dintr-o tara care de ani de zile consecutiv se afla pe locul I in ceea ce priveste numarul de copii decedati ca urmare a unui accident rutier, majoritatea produse din cauza neutilizarii unui scaun auto. Care a fost reteta „suedeza”. Cum anume s-a ajuns ca peste 97% din copiii din Suedia sa fie transportati in scaune auto?
JW” Totul s-a intamplat relativ rapid, in anii 80, in mai putin de 5 ani si a fost la presiunea publicului, mai precis a parintilor care au cerut implementarea unei legislatii in acest domeniu. Dvs spuneti 97%, dar sincer eu nu am vazut in ultimii ani niciun copil transportat ïn masina altfel decat in scaun auto special.”
AD”As avea cateva intrebari de natura tehnica acum. De pilda: care e cea mai sigura pozitie de instalare a unui scaun auto pentru copii ?”
JW”Cea mai sigura pozitie este locul din mijloc, departe de toate punctele de impact.”
AD”Si in cazul scaunelor auto cu Isofix, cunoscand faptul ca majoritatea masinilor au doar 2 locuri si jumatate pe bancheta din spate ?”
JW”Clar in diagonala cu soferul masinii. Toata expertiza pe care am acumulat-o in acesti zeci de ani privitor la consecintele unui accident rutier cu victime, indica aceasta pozitie ca fiin cea mai sigura in cazul in care nu se poate utiliza locul din mijloc.”
AD”In tara din care vin sunt transmise gresit informatii de genul: cele mei sigure scaune sunt cele cu prindere in Isofix. Care e opinia dvs in calitate de specialist in teste de impact ?”
JW”Cata vreme scaunele sunt testate la impact si de preferat testate Plus, atat prinderea in centuri, cat si prinderea in Isofix sunt la fel de sigure. Deci calitatea scaunului, designul si constructia acestuia fac diferenta si nu modul de prindere.”
AD”Ce parere aveti despre scaunele Forward-Facing cu prindere in 5 puncte ?”
JW”V-am aratat mai devreme, in cursul prezentarii, ca centura de siguranta trebuie sa treaca peste zone osoase dure si sa distribuie forta de impact pe o suprafata cat mai mare. Pot sa va spun atat: dupa ce au trecut de etapa scaunelor Reward-Facing cele doua fete ale mele au calatorit in inaltatoare cu spatar asigurate in centura masinii, in 3 puncte. In felul acesta nu exista riscul unei deplasari exagerate a capului copilului, torsoul acestuia nemaifiind retinut in mod rigid de centura cu prindere in 5 puncte”.
AD”Ce parere aveti despre accesoriile de scaune auto menite sa creasca gradul de confort al copilului in scaun? Sunt ok? De exemplu diverse huse antiprespirante universale. Sau sisteme de protectie pentru cap?”
JW”NU, nu recomandam asemenea accesorii universale. Nicunul din acesti producatori de accesorii nu poate face dovada faptului ca a testat la impact aceste accesorii cu fiecare model de scaun auto in parte si ca valorile obtinute la testare nu au fost modificate prin adaugarea acestor accesorii”
AD”Parintii au inceput sa caute din ce in ce mai mult scaune care au teste de impact suplimentare, asa cum este testul Plus. Fiind un test de tipul Pass/Fail rezultatele publicate de voi au o anume valabilitate?”
JW”Da. Fiecare producator care a solicitat un test Plus pentru un anumit model este obligat sa furnizeze un alt scaun dupa producerea fiecarui lot nou de 5000 de scaune. Daca nu se intampla asa, lista noastra, care e publica, va fi actualizata, iar respectivul model va disparea din lista”.
„Sunt scaune care au picat testul Plus? Daca da, care?”
JW”Sunt, dar nu va pot dezvalui numele acestor modele. Daca au trecut testul, le veti regasi pe lista Plus approved. Daca au picat, nu le veti regasi acolo:)”.
AD”Plus testeaza doar impactul frontal cu bariera fixa la o viteza de 56 km/h. Ce planuri sunt pentru testarea la impact lateral stiut fiind fa[tul ca acest tip de impact este unul din cele mai periculoase?”
„Ne gandim la acest tip de testare. Anul acesta, in septembrie, vom schimba si tipul de manechine din manechine de tip P in manechine de tip Q. Deci vom mai discuta despre acest aspect. Oricum, in cazul unui scaun Reward-Facing, zona cervicala si zona capului sunt intotdeauna protejate.”
Aceasta e doar o parte a unui interviu cu durata de aproape o ora, interviu care a precedat testarea la impact frontal a noului model de scaun auto Besafe Stretch, unul din cele 2 scaune care deschid un lung drum”: is a log way forward to travel rearward”. Despre ambele modele lansate anul acesta aflati mai multe AICI.
A fost poate cel mai intens seminar/curs pe tema sigurantei auto a micilor pasageri la care am avut onoarea sa particip alaturi de reprezentanti ai altor organizatii non-guvernamentale europene care activeaza in acest domeniu.
Este important de retinut faptul ca limita maxima de inaltime pana la care TOATE modelele de scaune auto au fost testate si au primit aprobarea Plus este de 125 cm, iar limita maxima de greutate este de 25 de kg. Chiar daca producatorii au alta incadrare pentru modelele lor, testarea suplimentara este cea care evalueaza in mod corect aceste limite de inaltime si greutate.
Iata cele 5 modelele testate Plus si aprobate pana la 125 cm (6-7 ani):
VTI-0037Axkid One 125 cm
VTI-0038Karwala AV370 Sky 125 cm
VTI-0039Karwala AV370. Q125 cm
VTI-0040HTS BeSafe Stretch 125 cm
VTI-0041 Axkid Minikid 3.0 125 cm
Iata si lista actualizata a scaunelor auto care au trecut cu brio testul de impact Plus si grupele de varsta conform omologarilor pe care le au (R44.04 sau R129) pentru care acestea sunt aprobate:
Numar Test Model Testat G/H Maxima
VTI-0001 | BeSafe iZi Kid X2 | 18 kg |
VTI-0002 | BeSafe iZi Kid X1 ISOfix | 18 kg |
VTI-0003 | AKTA Graco Duo Logic 2 | 18 kg |
VTI-0004 | Britax Secura Hi-Way | 18 kg |
VTI-0005 | AKTA Graco Be-Logic | 18 kg |
VTI-0006 | Britax Secura Hi-Way | 25 kg |
VTI-0007 | Britax Maxway | 25 kg |
VTI-0008 | Axkid MiniKid | 25 kg |
VTI-0009 | Britax Max-Fix | 18 kg |
VTI-0010 | Besafe iZi Plus X1 | 25 kg |
VTI-0011 | BeSafe iZi Kid X1/X2/X3 i-size | 105 cm |
VTI-0012 | Maxi-Cosi Pearl XP equipped with base Maxi-Cosi FamilyFix XP | 105 cm |
VTI-0013 | Axkid Rekid | 18 kg |
VTI-0014 | MK666S | 18 kg |
VTI-0015 | Klippan KISS 2 | 18 kg |
VTI-0016 | Concord Reverso i-Size | 105 cm |
VTI-0017 | BeSafe iZi Modular i-Size RF (ONLY in RF version) | 105 cm |
VTI-0018 | Axkid Wolmax | 25 kg |
VTI-0019 | Klippan Century | 25 kg |
VTI-0020 | Klippan Uno | 18 kg |
VTI-0021 | Britax Römer Swingfix i-size | 105 cm |
VTI-0022 | Karwala Avionaut Aerofix RWF | 105 cm |
VTI-0023 | Nuna (RWF) | 105 cm |
VTI-0024 | Britax Römer Swingfix M i-size | 105 cm |
VTI-0025 | Besafe iZi Twist i-size | 105 cm |
VTI-0026 | Besafe iZi Twist B i-size | 105 cm |
VTI-0027 | Klippan Opti 129, Deplus | 125 cm |
VTI-0032 | Axkid Modukid | 105 cm |
VTI-0033 | Joie i-spin Safe | 105 cm |
VTI-0034 | BeSafe iZi Modular A RF X1 i-Size RF | 105 cm |
VTI-0035 | Nuna Norr | 105 cm |
VTI-0036 | Graco Ascent | 105 cm |
VTI-0037 | Axkid One | 125 cm |
VTI-0038 | Karwala AV370 Sky | 125 cm |
VTI-0039 | Karwala AV370.Q | 125 cm |
VTI-0040 | HTS BeSafe Stretch | 125 cm |
Cert e ca toate informatiile de acolo, toate modelele de bune practice in acest domeniu: siguranta auto copii vi le vom transmite cu drag atat in cadrum cursurilor noastre lunare din cele 3 Centre Acreditate ale Fundatiei Siguranta Auto Copii Romania, in cadrul seminariilor organizate pentru editiile Caravanei Nationale Siguranta Auto Copii.
Fundatia Siguranta Auto Copii este castigatoarea premiului Jaques Barrot oferit de Comisia Europeana pentru cel mai bun proiect de educatie rutiera realizat la nivel european in anul 2021.
Autor: Alice Dona-Mitu
Fondator Fundatia Siguranta Auto Copii Romania