8+ ani de expertiza sau piata gri a scaunelor auto e un titlu atipic pentru un articol pe tema sigurantei micilor pasageri, dar necesar atunci cand din ce in ce mai multi comercianti cu patalamale obtinute peste noapte dupa parcurgerea unor materiale online, incep sa treaca peste limitele scrise sau nescrise ale unor comunitati din Social Media si sa ofere prin mesaje private servicii si produse nesolicitate unor persoane pe care nu le cunosc.
A fost intr-adevar o perioada dificila, poate mai dificila in anumite domenii comparativ cu altele si cu cu siguranta stresul, izolarea sociala si-au spus amprenta asupra unora dintre noi si au transformat persoane oneste in comercianti disperati sa vanda orice, oricum, oricand si oricui.
Comunitatea Siguranta Auto Copii este una atipica, de nisa, iar oamenii care se inscriu in aceasta comunitate cauta indrumare, sfaturi si au libera optiune de a urma sau nu sfaturile primite in mod gratuit de la o mana de voluntari care isi dedica ore intregi din viata lor si timpul familiilor lor pentru a-i ajuta pe altii.
Dar astazi nu este vorba nici despre acesti voluntari minunati si nici despre membrii Comunitatii de Siguranta Auto Copii sau a altor grupuri de parinti, ci despre doua persoane pe care le vom numi absolut intamplator Andrei din Cluj si Mihaela din Iasi. I-am ales pe ei, desi e cunoscut faptul ca nu sunt singurii, doar ca in cazul lor disperarea se simte mai tare, de la sute de kilometri distanta.
Primul este el, Andrei din Cluj, cel care se auto-recomanda astfel: „Sunt Andrei din Cluj. Ma ocup de acest domeniu din 2014 la Centrul…”.
Spune apoi o poveste frumoasa ilustrata cu un filmulet preluat de pe youtube despre beneficiile transportului copiilor cu spatele la sensul de mers.
Dupa ce perdeaua de fum este aruncata, prietenul nostru Andrei din Cluj, „fondator al Centrului….” trece direct la atac: depaseste orice rusine si face oferta in termeni fara echivoc: ce iti trebuie tie draga mamica o scoica pentru bebelusul tau de doua luni. Asculta la mine: e curata tampenie. Mai cheltui si bani aiurea pe ea („se foloseste pana la maxim 4 -6 luni”), cand poti sa pui „un avans serios” pentru scaunul pe care eu il vand si il promovez in veselie prin filmuletele pe care le tot fac pe youtube (nu de alta, dar asta vand eu in magazin si am stoc cam mare).
Parintele ezita. Se gandeste ca e cam ciudat ce i se propune si ca e ciudat modul in care ii parvine informatia: prin mesaj privat, de la o persoana pe care nu o cunoaste, pe care nu o regaseste in grupul de siguranta din care face parte, dar care se pare ca stie de intrebarea lui.
Doar ca problema cu Andrei din Cluj i se pare doar o ciudatenie a Facebook-ului si trece mai departe. Urmeaza sfaturile grupului in care a adresat intrebarea, alege o scoica potrivita pentru bebelusul sau. Si uita.
Alt parinte poate, mai obosit, mai putin vigilent nu mai sta sa se gandeasca cine e persoana pe care nu o cunoaste si de ce ii da sfaturi de siguranta nesolicitate prin mesaj privat si incantat de oferta generoasa a intreprinzatorului expert online, comanda scaunul recomandat cu atata insitenta de acesta. Scaunul ajunge si parintele constata ca modelul impins in fata cu atata emfaza nu se potriveste deloc cu masina pe care o are, il returneaza poate sau il pastreaza dar nu il mai foloseste, pentru ca ca e prea mare deranjul cu returul.
Lunile trec si afacerea merge. Odata avand succes pe un grup se mai infiltreaza pe altul si pe altul si tot asa. Cine sa il stie… Oficial chiar devine vedeta, incepe sa faca filmulete in care explica doct de ce si cum e cu scaunele pe care le vinde el si cat de neasemuite ii sunt sfaturile si experienta din 2014, copiaza chiar in forma unul din proiectele premiate ale Fundatiei, pariind totul pe promovarea scaunelor pe care le vinde. Se pregateste chiar sa faca marele pas si sa atace scena. Ce are de pierdut? Onoarea si etica le-a ratacit demult, in negura lui 2014.
Confruntat cu rusinea de a fi fost descoperit, are decenta de a nu nega dar nu si demnitatea de a nu persista in actiunile sale pe acolo pe unde nu a fost inca prins cu mata in sac.
Sursa pozei: abcnews.go.com
Andrei din Cluj e un tip popular, cu multi prieteni. Printre ei, Mihaela din Iasi, o alta tanara intreprinzatoare, care plictisita sa nu isi ia comisionul in magazinul in care lucreaza se gandeste cum rezolve problema financiara si intra si ea, tiptil-tiptil in comunitatea mare despre care ii povestise amicul cu 8 ani de experienta.
Gaseste cateva mesaje interesante pentru care are evident reteta castigatoare: sa vanda cu orice pret scaunele pe care le are in stoc.
Abordeaza parintele (evident tot prin mesaj privat, nesolicitat) si ii recomanda cu link direct in magazinul pentru care presteaza modelul pe care are target sa il vanda. Parintele protesteaza, spune ca a avut o scoica similara si ca nu a fost deloc ok pentru bebelusul lui, ca materialul nu era asa cum si-ar fi dorit si ca cel mic transpira ingrozitor. Nu-i nimic, raspunde Mihaela cea mai experta din Iasi, „avem si huse”. Ia matale scaunul cate te rezolvam de husa.
Si afacerea merge: pas-pas prietenii nostri imaginari Andrei din Cluj si Mihaela din Iasi isi ating targetul de vanzari. Devin atat de buni incat sunt rasplatiti pentru efortul lor, sunt invitati intr-o excursie cu avionul (vrrr, vrrr) tocmai la Bucuresti si chiar sunt pregatiti sa isi ofere si in capitala expertiza gri intr-o zona in care exista doar alb si negru, zona sigurantei auto in autovehicul.
Bineinteles ca aceasta e o poveste imaginara, iar Andrei din Cluj si Mihaela din Iasi sunt si ei personaje fictionale, iar Ana-Maria si Madalina (coincidenta, tot din Iasi), sunt si ele personaje fictionale, iar prietenii lor din Bucuresti, specializati peste noapte in domeniul medical al puericulturii (ramură a medicinei care se ocupă cu metodele și mijloacele de creștere și de dezvoltare armonioasă a copiilor în primii ani de viață- sursa dexonline.ro): , motivati ani de zile cu bilete la un faimos festival muzical ce are loc vara (in Cluj) sau comisionati generos pentru acelasi gen de recomandari competente sunt si ei tot personaje fictionale.
Morala acestui articol neobisnuit pentru blogul nostru e simpla: poti insira patalamale pentru cursuri online (ca tot nu le verifica nimeni), iti poti aroga titluri academice (e o epidemie de titluri in tara noastra inca de pe vremea fanariotilor), poti declara anul 2014 ca anul facerii lumii si conectarii tale la marea sursa de intelepciune universala in domeniul scaunelor auto, dar nimic din toate asta nu iti da dreptul sa iti bati joc de sanatatea si poate pana la urma viata bebelusului altcuiva doar pentru ca ai tu target de vanzari si ca trebuie sa scapi cu orice pret de niste marfa. Nu vei rspunde tu, Andrei din Cluj, Mihaela, Ana-Maria si Madalina din Iasi pentru ca acel bebelus care poate nu va sta ok in scaunul pe care tineai tu mortis sa il vinzi nu va sta confortabil, va plange, iar mamica va simti nevoia sa il ia in brate. O data, o singura data si apoi de fiecare data intr-o tara in care copiii pasageri mor de regula in bratele mamei.
Dragilor nostri prieteni imaginari, pur fictionali Andrei din Cluj, Mihaela, Ana-Maria, Madalina, etc, etc, etc, luati si voi o pauza, luati-va si voi o vacanta de la măgarii si nu mai pozati in ceea ce, cu toata dragostea, se vede de la o posta ca nu sunteti (cu sau fara diploma de mai sus). Spuneti cu subiect si predicat ca aveti un target de vanzari pentru ce aveti voi de vandut acolo, ocupati-va cu adevarat de oamenii care aleg singuri produsele voastre si nu mai pescuti in ape tulburi.
Iar voi dragi parinti, daca primiti vreodata mesaje nesolicitate de la vanzatori de uleiuri esentiale, de produse pentru slabit, dar mai ales de scaune auto pentru copiii vostri, ganditi-va de doua ori la povestea despre cei 2 (pardon 4) prieteni ai nostri.
Acest articol e un pamflet si trebuie tratat ca atare. Personajele noastre sunt fictionale (bineinteles „ca nu au cum sa existe oameni atat de cinici, de disperati si de lipsiti de orice etica personala sau profesionala”), dar undeva mesajele lor fictionale ca si ei, transmise in mediul volatil al metaversului raman stavila timpului si uitarii. Sau poate ca exista si atunci trebuie sa fim cu bagare de seama si cu ochii largi deschisi?
Articol original cu bibliografie disponibila la cerere.
Fundatia Siguranta Auto Copii, organizatie non-guvernamentala, ce are ca misiune promovarea sigurantei copiilor din Romania care calatoresc pe drumurile publice in calitate de pietoni, biciclisti, trotinetisti, pasageri in autovehicul este castigatoarea premiului Jaques Barrot Road Safety Awards 2021 , premiu oferit de Comisia Europeana.
Comenteaza