Rolul centurilor in 5 puncte ale scaunului auto nu este o problemă care să îi preocupe atât de tare pe părinți, pentru majoritatea, cele două lucuri esențiale la un scaun auto sunt:

  1. Are Isofix?
  2. Se rotește 360 de grade?

Recent, un articol a făcut vâlvă în zona de interes a scaunelor auto pentru copii și anume problema centurilor cu prindere în 5 puncte ale unui model de scaun auto.

Fiind avocați ai scaunelor auto de origine nordică al căror sistem de prindere este cu centura de siguranță a mașinii, mai degrabă decât avocați ai sistemelor isofix (deja destul de controversate conform studiilor internaționale), este important să clarificăm pentru voi problema centurilor proprii ale scaunului auto și a problemelor posibile legate de un defectarea/ uzarea precoce a unui astfel de sistem de centuri.

Hai să vedem de unde aceste îngrijorari și cât de întemeiate sunt acestea.

Rolul acestui sistem de centuri cu prindere în 5 puncte este acela de a reține copilul în interiorul carcasei scaunului auto în cazul unei frânări bruște sau a unui impact, de a preveni catapultarea copilului din autovehicul, adică fix ce face în cazul unui adult centura de siguranță cu prindere în 3 puncte.

Practic, hamurile acelea sunt cumva esența scaunului auto, fie că el se prinde de bancheta mașinii prin conectori isofix, fie că se asigură cu centura de siguranță a mașinii.

Practic, în ecuație, vorbim despre 3 corpuri:

  1. Bancheta mașinii
  2. Scaunul auto
  3. Copilul

Scaunul auto se prinde de banchetă prin sistemul lui (bază isofix sau centura de siguranță), iar copilul e asigurat în scaun fie prin acest sistem tip ham cu prindere în 3 sau 5 puncte (dacă e mic), fie cu centura mașinii, dacă e vorba de un înălțător cu spătar.

În cazul prezentat de cei din Suedia, era vorba despre un scaun auto din categoria ERF, adică orientat cu spatele la sensul de mers, posibilitate de utilizare până la 125 cm, 6-7 ani, unul dintre cele mai scumpe astfel de dispozitive de pe piață.

Același sistem de centuri îl au însă și multe alte modele de scaune auto orientate cu fața la sensul de mers.

Hai să vedem diferențele, ce s-ar putea întâmpla dacă un scaun cu sistemul de centuri defect ar fi implicat într-un accident, analizând mai întâi situația unui scaun RF (orientat exclusiv cu spatele la sensul de mers), apoi a unui scaun FF (orientat cu fața la sensul de mers).

Riscuri principale centuri defecte scaun RF:

  1. Expulzarea din scaun:
    • Un ham rupt sau slăbit nu poate reține corespunzător copilul în timpul unui accident. Aceasta crește riscul ca copilul să fie parțial sau complet expulzat din scaun, ceea ce este unul dintre cele mai periculoase scenarii în caz de accident.
  2. Risc crescut de accidentare:
    • Fără o reținere adecvată, copilul este mai predispus să experimenteze mișcări violente în timpul unui accident. Aceasta poate duce la răni grave, inclusiv:
      • Leziuni la nivelul capului și gâtului: În poziția orientată cu spatele, scaunul auto este conceput să absoarbă forțele de impact și să protejeze capul, gâtul și coloana vertebrală a copilului. Un ham deteriorat crește riscul de leziuni cervicale sau răni la coloana vertebrală, deoarece corpul copilului poate fi aruncat înainte fără o reținere corespunzătoare.
      • Leziuni toracice și abdominale: Dacă hamul este rupt, forțele de impact se pot concentra pe părțile mai slabe ale corpului, cum ar fi abdomenul, ducând la răni interne. Hamul este conceput să distribuie aceste forțe uniform pe piept, șolduri și pelvis.
  3. Poziționare incorectă:
    • Hamul are rolul de a menține copilul în poziția optimă și sigură în timpul deplasării. Dacă acesta este deteriorat, copilul poate aluneca din poziția corectă, compromițând beneficiile de protecție oferite de scaunul auto orientat cu spatele la direcția de mers. Aceasta poate expune copilul la forțe de impact împotriva cărora scaunul a fost conceput să ofere protecție.
  4. Mișcare bruscă în față:
    • Chiar și într-un scaun orientat cu spatele la direcția de mers, o decelerare bruscă sau o coliziune, fără un ham funcțional, poate cauza ca trupul copilului să fie aruncat înainte sau să lovească părți ale scaunului auto. Acest lucru crește semnificativ riscul de traumatisme la nivelul capului, gâtului sau feței din cauza contactului cu scaunul propriu-zis.
  5. Incapacitatea de a absorbi corect forțele de impact:
    • Hamul cu 5 puncte este esențial pentru a asigura faptul că forțele de impact sunt direcționate către zonele mai puternice ale corpului copilului. Dacă este deteriorat, corpul copilului va absorbi aceste forțe în mod inegal, crescând potențialul de fracturi, leziuni ale țesuturilor moi și răni interne.

De ce hamul cu 5 puncte este esențial într-un scaun orientat cu spatele la direcția de mers:

  • Distribuirea forțelor de impact: Hamul distribuie forțele uniform pe umerii copilului, șolduri și între picioare, care sunt părțile cele mai rezistente ale corpului.
  • Prevenirea alunecării (submarining): În cazul unui impact, hamul împiedică copilul să alunece sub ham (un fenomen numit submarining), care poate provoca răni grave la abdomen și coloană vertebrală.
  • Protecția capului și a gâtului: Un ham funcțional menține capul și gâtul copilului aliniate cu carcasa de protecție a scaunului, mai ales în scaunele orientate cu spatele la direcția de mers, care sunt cea mai sigură poziție pentru copiii mici, deoarece minimizează forțele asupra acestor zone vulnerabile.
CopilInSigurantaInScaunAuto

Riscuri principale centuri defecte scaun FF:

  1. Expulzarea din scaun:
    • Un ham rupt sau deteriorat poate să nu rețină copilul corespunzător, crescând riscul de expulzare parțială sau completă din scaun în timpul unui accident. Expulzarea din scaun poate duce la răni grave sau chiar fatale.
  2. Leziuni grave la cap și gât:
    • Într-un scaun orientat cu fața la direcția de mers, capul și gâtul copilului sunt vulnerabile la lovituri de tip whiplash (hiperextensii) în timpul unui accident. Hamul este esențial pentru a minimiza mișcările corpului superior. Dacă hamul este deteriorat, copilul poate fi aruncat înainte, ceea ce poate duce la leziuni severe la nivelul capului și gâtului, inclusiv traumatisme craniene sau ale coloanei vertebrale.
  3. Leziuni toracice și abdominale:
    • Hamul este conceput pentru a distribui forțele unui accident pe piept, șolduri și pelvis. Dacă hamul este rupt, aceste forțe pot fi concentrate pe zone mai vulnerabile, cum ar fi abdomenul, ceea ce poate duce la răni interne. Fără o reținere adecvată, copilul poate suferi fracturi costale, leziuni ale organelor interne sau hemoragii interne.
  4. Alunecarea sub centură (submarining):
    • Submarining-ul se produce atunci când copilul alunecă sub centura de șold în timpul unui accident. În scaunele orientate cu fața la direcția de mers, hamul previne acest fenomen periculos prin menținerea copilului într-o poziție sigură. Dacă hamul este deteriorat, copilul are un risc crescut de submarining, care poate duce la leziuni grave ale abdomenului și coloanei vertebrale.
  5. Mișcare bruscă înainte (leziuni prin decelerare):
    • Un ham deteriorat nu poate reține eficient copilul în timpul decelerării bruște în cazul unui accident. Acest lucru permite corpului copilului să fie aruncat violent înainte, crescând riscul de răni prin contact prin lovirea unor părți ale interiorului mașinii (cum ar fi scaunul din față, bordul sau geamul). Aceste răni pot varia de la zgârieturi și vânătăi la traumatisme severe la cap, piept sau față.
  6. Poziționare și protecție incorectă:
    • Un ham deteriorat poate duce la o poziționare incorectă a copilului în scaunul auto, compromițând funcția de protecție a scaunului. Copilul poate să alunece sau să iasă din poziția optimă, crescând expunerea la răni în cazul unui accident.
  7. Distribuție inadecvată a forțelor de impact:
    • Hamul este conceput să distribuie forțele de impact pe părțile cele mai puternice ale corpului (umeri, piept și șolduri). Un ham deteriorat nu poate îndeplini această funcție, ceea ce poate duce la fracturi, leziuni ale țesuturilor moi și leziuni ale organelor interne.

De ce hamul cu 5 puncte este esențial într-un scaun orientat cu fața la direcția de mers:

  • Gestionarea forțelor de impact: Hamul este proiectat să distribuie forțele generate într-o coliziune pe părțile cele mai puternice ale corpului copilului, cum ar fi pieptul și pelvisul, protejând zonele mai vulnerabile, cum ar fi gâtul și abdomenul.
  • Protecția capului și a gâtului: Hamul restricționează mișcările excesive ale capului și gâtului copilului, prevenind sau reducând severitatea leziunilor de tip whiplash și leziunilor la nivelul gâtului, care sunt mai frecvente în scaunele orientate cu fața la direcția de mers.
  • Prevenirea expulzării: Hamul cu 5 puncte ajută la menținerea copilului în siguranță în scaun, prevenind expulzarea parțială sau completă în timpul unui accident, care crește riscul de răni grave sau deces.

Vedem că într-adevăr riscurile sunt mai mari dacă așa ceva se întâmpla cu un scaun auto orientat cu fața la sensul de mers.

Indiferent de situatie, ceea ce trebuie să înțelegem este faptul ca acel ham nu e pus acolo de design, că el trebuie folosit de fiecare data, tensionat, cu testul ciupiturii efectuat, astfel încât sistemul acesta de centuri chiar să își îndeplinească rolul de sistem de retenție, adică să rețină copilul în scaunul auto, fie el orientat cu fața sau cu spatele la senul de mers.

Vestea buna este că această problemă a apărut la modelul unui producător serios, asa cum este BeSafe, așa că suntem siguri că vor fi luate imediat măsuri, lucuri de care nu am fi fost atât de siguri dacă era vorba de unul din zecile de modele mai low, fie ele chiar și din gama ERF prezente pe piața din România.

Ca o mică precizare referitor la răspunsul oficial BeSafe Romania: hamul nu e făcut din oțel, ci din material de chingă *ca și centura de siguranță a mașinii, nu din oșel. Doar catarama este făcută din oțel și oțel acoperit cu plastic.

Ne bucură faptul că vor fi înlocuite gratuit toate modelele afectate de problemă și așteptăm să află numerele de lot ale scaunelor auto afectate precum și calrificarea dacă această problemă afecteaza strict modelul Stretch și nu impactează celelalte modele ale producătorului: Izi Twist, Izi Turn sau Beyond.

Cu siguranță că publicarea articolului de ieri nu i-a bucurat pe multi, iar pe alții, poate i-a bucurat prea tare și poate înainte de vreme, dar așa cum am decis acum 5 ani, când am pus bazele Fundației Siguranță Auto Copii, datoria nostra este în primul rând față de voi, de părinți și mai ales față de copiii voștri.