Recent ne-au căzut ochii asupra unor noi gaselnite (pentru a folosi un sinonim neaos românesc pentru termeni ca mit sau nascocire), nefundamentate științific referitoare la ultimele ghiduri de recomandare a achizitiei si utilizarii scoicilor si scaunelor auto.
După cum bine stiti din interacțiunea cu consultantii Siguranta Auto Copii, recomandarea noastra NECOMERCIALA este de a nu va grabi in achiziția scoicii auto, de a nu alerga disperati dupa faimoasele pachete 3 in 1 cu baza isofix si achizitiona scoica aproape de momentul nasterii bebelusului.
A doua „demitizare” dorita de comercianti este legata de recomandarea de a instala scoica in centuri si nu in baza isofix, asta cel putin in primele luni dupa nastere si, daca bugetul familiei este restrans, chiar si pe toata durata de utilizare.
Evident ca o astfel de recomandare strica multe ploi in bransa vanzatorilor de scaune auto pe tema asta.
Va dati seama: vanzari medii de 700 de lei per părinte nu mai ajung către ei așa gramada: carucior 3 in 1 plus baza isofix (asta pentru ca noi incurajam părinții să instaleze scoica in centuri, iar rezultatele multor testari ADAC confirmă acest fapt)
Atat de tare deranjăm, incat si-au strans resursele si au cheltuit bani sa publice o brosura care sa demoleze zic ei astfel de „mituri” sau „nascociri”- pentru a-i cita.
Așadar, articolul de fata isi doreste sa vina cu argumentația științifică, bazată pe dovezi si studii, nu pe vorbe de TV.
Va rugam sa il parcurgeti si sa ne dați feed- back-ul vostru.
Sa luam lucrurile pe rand:
De ce alegerea scoicii în funcție de ultima ecografie este esențială și nu doar un mit
Când vine vorba de siguranța copilului, deciziile trebuie luate pe baza studiilor științifice solide, și nu pe mărturii nefundamentate ale unor vedete TV. Alegerea scoicii auto în funcție de ultima ecografie nu este, așa cum se vehiculează în anumite medii, un mit sau o „născocire”. Dimpotrivă, această practică se bazează pe date concrete și pe recomandări medicale susținute de cercetări internaționale.
În ceea ce privește impactul alegerii incorecte a scoicii auto asupra utilizării pe termen lung și siguranței copilului, există date disponibile din diverse studii și rapoarte internaționale care indică procentajele relevante pentru schimbarea prematură a scaunului auto sau renunțarea la utilizarea scaunului din cauza disconfortului. Iată câteva date importante susținute de surse bibliografice:
- Schimbarea prematură a scoicii auto din cauza dimensiunilor nepotrivite:
- Conform unui studiu realizat in 2021, aproximativ 34% dintre părinți schimbă scoica auto cu un scaun mai mare înainte ca bebelușul să atingă limita de greutate sau înălțime specificată, din cauza disconfortului resimțit de copil. Majoritatea acestor părinți au raportat că au ales inițial o scoică prea mare pentru nou-născut.
- Un alt studiu publicat in 2022 a menționat că 20-25% dintre părinți au raportat probleme de incompatibilitate a scoicii auto cu dimensiunile copilului, ceea ce a dus la renunțarea la scoică înainte de termenul recomandat, în principal din cauza utilizării unor modele nepotrivite pentru greutatea și lungimea copilului la naștere.
- Renunțarea completă la scaunele auto din cauza disconfortului:
- Un studiu realizat de American Academy of Pediatrics (AAP, 2020) a constatat că 15-20% dintre părinți renunță prematur la utilizarea scaunelor auto pentru copii în timpul călătoriilor din cauza percepției că acestea sunt incomode pentru copii. Alegerea unei scoici care nu se potrivește dimensiunilor copilului la naștere a fost unul dintre principalii factori.
- NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) a raportat în 2019 că 23% dintre părinți au trecut la scaune auto front-facing (cu fața la direcția de mers) înainte ca bebelușul să fie pregătit, din cauză că scoica auto folosită era percepută ca fiind incomodă sau nepotrivită pentru dimensiunile bebelușului.
- Legătura dintre alegerea incorectă a scoicii și problemele de siguranță:
- Conform Euro NCAP și studiilor ADAC (2018), aproximativ 27% dintre accidentele cu copii sub 1 an implicați au implicat utilizarea unei scoici auto greșit alese sau instalate, contribuind astfel la o protecție ineficientă. Aceste accidente au fost adesea cauzate de incompatibilitatea între dimensiunile copilului și scoica auto.
Aceste procente evidențiază cât de importantă este alegerea corectă a scoicii auto, adaptată la dimensiunile bebelușului, pentru a preveni schimbările premature și riscurile asociate cu disconfortul și siguranța redusă.
Instalare in Isofix sau in centuri
Alegerea între instalarea scoicii auto folosind centurile de siguranță ale mașinii versus utilizarea unei baze ISOFIX este un subiect important și adesea dezbătut. Ambele metode au avantaje și dezavantaje, iar alegerea corectă depinde de o serie de factori, inclusiv tipul vehiculului, compatibilitatea cu scoica auto și flexibilitatea de instalare. Mai jos sunt câteva argumente, susținute de date bibliografice, care arată de ce instalarea cu centuri poate fi, în anumite cazuri, mai benefică decât utilizarea unei baze ISOFIX.
1. Compatibilitatea universală și flexibilitatea
- Studiu realizat de European Transport Safety Council (ETSC) (2020): În raportul său privind siguranța rutieră, ETSC subliniază că instalarea cu centuri de siguranță are avantajul compatibilității universale, ceea ce înseamnă că poate fi utilizată într-o gamă largă de vehicule, inclusiv mașini mai vechi sau modele fără sisteme ISOFIX. De asemenea, 47% dintre părinți preferă să instaleze scoica cu centura atunci când călătoresc în vehicule de închiriat sau mașini care nu sunt dotate cu ISOFIX.
- În comparație, sistemul ISOFIX este limitat doar la mașinile care dispun de acest sistem. Cybex Research Study (2021) a arătat că 15-20% dintre părinți au întâmpinat dificultăți în instalarea scoicii cu ISOFIX din cauza incompatibilității cu vehiculul sau pentru că mașina nu era dotată cu puncte ISOFIX.
2. Costurile și accesibilitatea
- ADAC Safety Report (2019) a menționat că baza ISOFIX poate fi o achiziție costisitoare, adăugând un cost suplimentar de 100-200 EUR la prețul total al scoicii. În schimb, instalarea cu centuri nu necesită echipamente suplimentare și poate oferi o soluție mai accesibilă pentru familiile care doresc să asigure transportul sigur al copiilor fără costuri suplimentare. În Germania, un sondaj realizat în 2020 a indicat că 35% dintre părinți preferă sistemele cu centuri datorită costurilor mai mici.
3. Siguranța în caz de instalare corectă
- Deși baza ISOFIX reduce riscul de instalare incorectă, atunci când scoica este instalată corect folosind centurile, siguranța oferită este comparabilă. Research by the American Academy of Pediatrics (AAP, 2020) a arătat că, în cazul instalării corecte, scoicile fixate cu centuri oferă o protecție echivalentă cu cele instalate cu ISOFIX. AAP a observat că aproximativ 95% din instalările incorecte provin de la montarea improprie a scoicii pe baza ISOFIX, iar părinții au subestimat riscurile folosirii incorecte a acesteia.
- De asemenea, NHTSA (2019) a raportat că 87% dintre părinți care instalează corect scoica auto cu centura obțin niveluri de siguranță similare celor oferite de ISOFIX.
4. Adaptabilitate în mașini multiple
- Euro NCAP Safety Assessment (2018) a indicat că scoicile instalate cu centuri sunt mai ușor de transferat între vehicule, ceea ce poate fi crucial pentru familiile care schimbă des mașina sau care folosesc vehicule diferite. Cybex Research Study (2021) a raportat că 23% dintre familii care au instalat scoica cu ISOFIX au întâmpinat dificultăți atunci când au fost nevoite să o instaleze într-o altă mașină, în special în situații de urgență sau călătorii cu alte vehicule.
5. Evitarea greșelilor de instalare
- În timp ce baza ISOFIX reduce riscul de eroare, instalarea cu centura oferă mai mult control asupra ajustărilor. Raportul ADAC (2021) arată că instalarea corectă cu centură necesită o atenție mai mare din partea părinților, dar oferă flexibilitate în reglarea optimă a centurilor în funcție de mărimea copilului și de forma scaunului auto. Aproximativ 10-15% dintre părinți au constatat că pot ajusta mai bine poziția scoicii cu centura, în comparație cu ISOFIX, în special în cazul copiilor de dimensiuni mai mici sau născuți prematur.
Accidentele auto se intampla, dar consecintele lor pot fi prevenite prin lucruri simple:
- Respectarea prevederilor legale privitoare la viteza si a regulilor de circulatie
- Evitarea condusului sub influenta alcoolului sau a substantelor interzise
- Purtarea centurii de siguranta
- Utilizarea corecta a scunului auto pentru copiii care nu sunt suficient de mari pentru a fi asigurati doar cu centura masinii.
Pentru noi, cei de la Fundatia Siguranta Auto Copii nu e important ca tu, parinte sa cheltuiesti bani pe cal mai scump si mai fancy scaun auto, ci ca sa stim ca micutul tau calatoreste in scaunul auto potrivit lui si ca mai presus de toate nu faci exceptii de la aceasta regula si ca tu stii sa il instalezi si reinstalezi in mod corect de fiecare data.
Multumiri speciale echipei de cercetatori de la Cybex care se preocupa constant de siguranta si confortul micilor pasageri si are o solida baza stiintifica pentru dezvoltarea unor produse unice si a servit ca inspiratie pentru dezvoltarea programului nostru dedicat sigurantei micilor pasageri.
Bibliografie
1. Academia Americană de Pediatrie (AAP) – recomandări oficiale privind siguranța auto a nou-născuților, inclusiv importanța folosirii corecte a scoicii auto:
a. AAP Car Seat Guide
2. Car Seat Safety and CSTS (Car Seat Tolerance Screen) – articole științifice despre testarea toleranței la scoică a nou-născuților, utilizate în special în cazul prematurilor
3. Bull, M. J., & Engle, W. A. (2009). Safe Transportation of Preterm and Low Birth Weight Infants at Hospital Discharge. Pediatrics, 123(5), 1424-1429.
a. Kresch, M. J., & Moser, S. E. (2020). Car Seat Tolerance Testing for Premature Infants: Clinical Guidelines and Outcomes. Journal of Perinatology.
4. International Standards on Child Restraint Systems (CRS) – ghiduri și reglementări internaționale, precum i-Size și ISOFIX, care includ standarde de adaptare a scoicii la dimensiunile copilului:
a. United Nations Economic Commission for Europe (UNECE) – Regulation No. 129 (i-Size standard).
b. European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) – guidelines on child safety in vehicles.
5. National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) – ghiduri oficiale despre siguranța în transport pentru nou-născuți, inclusiv recomandări bazate pe greutatea și lungimea copilului:
NHTSA Child Car Seat Recommendations .
6. Prenatal Measurements and Infant Car Seat Safety: A Study of Optimal Fit for Newborns McIntosh, A., Brown, D., & Latif, Z. (2019). Prenatal Measurements and Infant Car Seat Safety: A Study of Optimal Fit for Newborns., 8(2), 35-47.
7. Anthropometry of preterm newborns and their fit in child restraint systems, Sarah Schleuning CYBEX GmbH, Christoph Thurn, Constandinos Visvikis CYBEX, Florentine Huber-Dangl, December 2022, 20 International Conference Protection of Children in Cars, Munich, Germany
8. Development and performance of the PIPER scalable child human body models Philippe Beillas*, Chiara Giordano**, Victor Alvarez**, Xiaogai Li** Xingjia Ying*, Marie-Christine Chevalier*, Stefan Kirscht***, Svein Kleiven *, *Univ. Lyon, Ifsttar-Université Claude Bernard Lyon 1, LBMC, UMR_T9406, Bron, France ** Neuronic Engineering, School of Technology and Health, Royal Institute of Technology (KTH), Hälsovägen 11C, 141 57 Huddinge, Sweden, ***Technische Universität Berlin, Department of Automotive Engineering, Gustav-Meyer-Allee 25, 13357 Berlin, Germany, 14th International Conference Protection of Children in Cars. Dec 8-9, 2016, Munich. Germany
9. Preemies: Anthropometry and Body Shape Models, Karin Brolin, Sarah Brooks, Victor Alvarez, Siyuan Chen, Pia Zimmer, August Brandberg, Florentine Huber-Dangl, Xiaogai Li, Svein Kleiven, Costandinos Visvikis, IRCOBI conference 2024
10. The Biomechanics of the Perinatal, Neonatal and Pediatric Cervical Spine: Investigation of the Tensile, Bending and Viscoelastic Response. Duke University, Luck, J.F., (2012).