Scaunele cu scut de impact: cand, cum si de ce le recomandam
Scaunele cu scut de impact sunt destul de cotroversate pe anumite grupuri din Social Media, grupuri dedicate sigurantei copilului in trafic.
La baza acestei controverse se afla de fapt un caz de utlizare necorespunzatoare a unui astfel de scaun auto, mai precis utilizarea sa pentru un copilas prea mic.
De asemenea, testul de rostogolire efectuat cu un manechin de varsta mica nu a avut rezultate pozitive (test de rostogolire dinamic)
Cu toate acestea, mari producatori a industriei de profil au decis, in urma studiilor si mai ales in urma rezultatelor foarte bune obtinute la testarile independente precum ADAC, OAMTC, Stiftung Warrentest sa continue producerea acestei categorii de scaune auto, iar rata mortalitatii in randul copiilor cu varsta pana la 12 ani prin cauza accident rutier in Germania, tara in care astfel de scaune sunt utilizate in mod corect este extrem de redusa.
Care este cheia in care trebuie intrepretat acest lucru: fiecare scaun trebuie folosit la varsta potrivita, fara a sari etape, iar corect folosit el isi va indeplini rolul de sistem de protectie.
Iata ce ne-a impresionat pe noi cel mai nou model lansat de un titan al industriei: Cybex Pallas G i-Size si ce ne-a convis sa lansam oficial in Romania acest model in Centrele Siguranta Auto Copii:
40% mai puține leziuni la nivelul gâtului
Scutul de protecție ajută la reducerea riscului de leziuni ale gâtului, în eventualitatea unui accident frontal, oferind protecție superioară prin comparație cu un sistem clasic de prindere. În cazul unei coliziuni frontale, corpul copilului este propulsat în față, rulându-se peste scutul de protecție ce acționează precum un airbag, distribuind forța de impact pe întreaga suprafață a acestuia. Acest lucru reduce tensiunea de pe vertebrele gâtului și protejează capul copilului.
Instalarea copilului în scaun în doar câteva secunde¹
Scutul de protecție integrat ajustabil permite instalarea rapidă și în siguranță a copilului, cercetările arătând că scuturile de protecție au o rată de eroare mult mai mică, prin comparație cu sistemele clasice de prindere. Acest nou scut de protecție este dotat cu un sistem de fixare util – nu mai e nevoie să te apleci peste copil și să te chinui cu centura de sigurață. Designul ajustabil al scutului de protecție asigură confort excelent celui mic.
¹ Müller G.; Karakus B.; Bende J. 2019.
„Erori ale sistemelor de protecție pentru copii: aspecte adiționale ale studiului de teren GDV din 2017.” Gesamtverband der Deutschen Versicherungswirtschaft e. V., Forschungsbericht Nr. 55.
Previne căderea capului copilului în față, în timpul somnului
Tetiera patentată cu 3 poziții previne căderea capului copilului în față, în timpul somnului. Capul copiluui rămâne în zona securizată a scaunului de mașină, oferind protecție optimă, mai ales în eventualitatea unui impact lateral. Cele trei poziții de înclinare ale acesteia ajută la găsirea poziției perfecte, făcându-l pe cel mic să se relaxeze și să adoarmă.
Protecție superioară integrată la impact lateral
Sistemul L.S.P. (LInear Side-impact Protection) Plus oferă siguranță crescută în eventualitatea unei coliziuni laterale. L.S.P. Plus reduce cu 20% mai mult forța unei coliziuni laterale, față de același scaun de mașină fără sistem L.S.P.
Poziționează cu ușurință scaunul într-o poziție confortabilă de somn
Poziția înclinată a scaunului, pe care o obții cu o singură mână îi asigură confortul celui mic, în mașină. Indiferent de vârsta pe care o are acesta, scaunul poate fi înclinat cu ușurință, pentru ca cel mic să aibă un somn odihnitor, în timpul călătoriei.
Asigură circulația aerului pentru cel mic, în zilele toride
Sistemul de ventilare a aerului permite curenților de aer să circule prin scaunul de mașină, prevenind acumularea căldurii și asigurând o temperatură confortabilă scaunului, chiar și în zilele călduroase.
Sistem intuitiv pentru fixare rapidă și sigură
Sistemele ISOFIX și Top Tether asigură instalarea rapidă și în siguranță a scaunului de mașină. ISOFIX te ajută să fixezi corect scaunul, în timp ce Top Tether îl ancorează și mai bine, pentru siguranță și stabilitate crescute. Ambele sunt dotate cu indicatori vizuali ce îți confirmă dacă ai instalat corect scaunul.
Acestea sunt argumentele principale ale producatorului.
Iata care sunt recomandarile noastre:
- Copiii de varsta mica, macar pana la 4 ani trebuie transportati in scaune auto orientate cu spatele la sensul de mers, pentru a asigura cea mai buna protectie a coloanei cervicale si zonei capului in cazul unui impact frontal
- Caracteristicile de siguranta ale acestui nou model si in special prezenta sisietmului suplimentar de fixare, Top Tether, pe langa sistemul Isofix garanteaza stabilitatea scaunului pe bancheta in cazul impactului
- Scutul de impact al modelului poate fi utilizat pana la 21 kg ceea ce este un mare plus pentru siguranta copiilor mai mici
- Omologarea i-Size R129 pana la 150 cm- adica o durata mare de utilizare a scaunului (pana la 12 ani).
Cu alte cuvinte, Cybex Pallas G i-size ne-a convins ca e una din cele mai bune optiuni prezente in acet moment pe piata, dupa ce copilasul depaseste etapa de Rear-Facing.
Specialistii Centrelor Siguranta Auto Copii va recomanda sa nu sariti etape in alegerea scaunului auto si sa folositi un scaun adecvat fiecarei varste si anume scoica pentru nou-nascut, scaunul rotativ sau fix orientat cu spatele la sensul de mers pana la 4 ani si apoi un scaun auto de tip inaltator cu spatar pana la 135 cm (conform legislatiei in vigoare in tara noastra) sau pana la 150 cm (pana in momentul in care puteti trece la centura de siguranta a masinii.