Este esențial ca scaunele auto să fie nu doar omologate conform standardului i-Size (R129), ci și testate suplimentar de organizații independente precum ADAC, ÖAMTC, Which?, TCS, RACE, NHTSA sau Plus Test, deoarece aceste teste oferă o evaluare mult mai riguroasă a performanței scaunelor în condiții reale de accidente. Iată câteva motive pentru care aceste teste suplimentare sunt importante și ce probleme au fost identificate de IRTA la scaunele care au doar omologare R129:
1. Evaluarea condițiilor reale de accident
Omologarea i-Size (R129) stabilește criterii de siguranță stricte, dar testele suplimentare realizate de ADAC și alte organizații includ scenarii de accident mai complexe și mai severe decât cele prevăzute de reglementările oficiale. Aceste teste acoperă:
- Impactul frontal și lateral: În timp ce R129 testează aceste scenarii, organizațiile independente utilizează metode mai riguroase, care includ un număr mai mare de unghiuri și viteze de impact diferite.
- Testări suplimentare pentru siguranța laterală: Testele laterale sunt mult mai severe în aceste evaluări. De exemplu, ADAC testează și rezistența scaunului la răsturnare, o situație care nu este simulată complet în omologarea R129.
2. Evaluarea ergonomiei și a utilizabilității
Testele independente analizează și alte aspecte care nu sunt întotdeauna evaluate de omologările oficiale:
- Confortul copilului: Ergonomia, ajustabilitatea și sprijinul oferit în funcție de vârsta și greutatea copilului.
- Ușurința de instalare: Probleme de instalare incorectă pot compromite serios siguranța scaunului. Organizații precum ADAC verifică cât de ușor poate fi instalat scaunul corect de către părinți.
3. Testări suplimentare pentru substanțe toxice
Unele organizații, precum ADAC și Which?, verifică și prezența substanțelor toxice în materialele utilizate în scaunul auto. Deși omologările i-Size nu includ teste pentru aceste substanțe, este important să fie eliminate riscurile de expunere la substanțe chimice periculoase pentru copii.
4. Identificarea problemelor comune la scaunele doar omologate i-Size (R129)
ICRT (International Consumer Research & Testing) și alte organisme similare au identificat mai multe probleme la scaunele care au doar omologare R129, fără a fi testate suplimentar:
- Protecție insuficientă la impact lateral: Deși R129 include cerințe pentru testele de impact lateral, unele scaune nu oferă protecție suficientă pentru capul și gâtul copilului, în special la viteze mari sau unghiuri diferite de cele testate în omologare.
- Instalare complicată: Multe scaune auto omologate i-Size sunt dificile de instalat corect, ceea ce duce la un risc crescut de erori de montare. Testele suplimentare evidențiază acest aspect prin simulări ale utilizatorilor reali.
- Stabilitate redusă în caz de răsturnare: Scaunele care nu trec prin testări suplimentare pot avea probleme în menținerea stabilității în timpul răsturnărilor, un scenariu care nu este testat în mod detaliat în cadrul omologării i-Size.
5. Evaluarea centurilor și a sistemelor de prindere
În testele independente, se evaluează în detaliu eficiența centurilor de siguranță și a sistemelor de prindere ISOFIX. Au fost cazuri în care scaunele omologate R129 au prezentat probleme la aceste sisteme în testele suplimentare, ceea ce poate compromite siguranța copilului în cazul unui accident sever.
6. Testele specifice pentru siguranța bebelușilor născuți prematur sau cu greutate mică la naștere
Organizațiile independente oferă evaluări suplimentare pentru categorii speciale de copii, cum ar fi cei născuți prematur, pentru care omologarea R129 nu este întotdeauna suficientă. Testele de performanță pentru protecția acestora sunt esențiale pentru a asigura că scaunul poate proteja și copiii mai vulnerabili.
ICRT (International Consumer Research & Testing) este o organizație globală care colaborează cu asociații de consumatori și organizații de testare din diverse țări pentru a efectua evaluări independente și obiective ale produselor, inclusiv scaune auto pentru copii. Membrii ICRT includ organizații cunoscute din toată lumea, cum ar fi:
- ADAC (Germania) – Clubul auto german, cunoscut pentru testele riguroase de siguranță auto.
- ÖAMTC (Austria) – Clubul auto austriac, care efectuează teste de siguranță pentru scaune auto și alte produse.
- RACE (Spania) – Clubul auto regal spaniol, implicat în testele de siguranță și performanță.
- Which? (Marea Britanie) – Organizație de protecție a consumatorilor din Regatul Unit, care testează și evaluează o gamă largă de produse.
- Que Choisir (Franța) – Asociație franceză de consumatori care realizează teste pentru diverse produse și servicii.
- TCS (Elveția) – Touring Club Schweiz, club auto elvețian care realizează teste de siguranță pentru scaune auto.
- Test-Achats/Test-Aankoop (Belgia) – Organizație belgiană pentru protecția consumatorilor, care participă la testări și evaluări independente.
- Stiftung Warentest (Germania) – Instituție germană de testare și evaluare a produselor pentru consumatori.
- Altroconsumo (Italia) – Asociația italiană pentru protecția consumatorilor, cunoscută pentru evaluările sale independente.
Aceste organizații colaborează sub egida ICRT pentru a efectua teste la standarde înalte de calitate, siguranță și performanță pentru diverse produse, inclusiv scaune auto, oferind astfel informații valoroase și imparțiale consumatorilor din întreaga lume.
În concluzie, testele suplimentare oferă un nivel superior de siguranță și confirmă dacă scaunul auto îndeplinește cu adevărat standardele necesare pentru protecția copilului în condiții reale de trafic și accidente.