Ni s-a întâmplat, nu în puține ocazii, ca părinții să ne solicite îndrumarea referitor la jocul pe care unele modele de scaune auto din grupa Extended Rear-Facing, unele cu prindere în Isofix, încep să îl aibă după o perioadă de utilizare. Pentru noi, această categorie de scaune auto este extrem de importantă, deoarece știm că, utilizate corect, aceste scaune pot fi printre cele mai sigure de pe piață. Ne dorim ca părinții să înțeleagă în ce mod trebuie alese și instalate aceste scaune, pentru o călătorie fără incidente.

Vrem să aducem aceste clarificări, deoarece „clarificările” date de importatorii din România nu au avut nicidecum menirea de a rezolva problema, ci au îndrumat greșit părinții: „Împingeți cu putere scaunul în spătarul scaunului din față și nu o să se mai miște.” Pe ce se bazau, nu se știe. Înțeleg sau nu cum acționează legile fizicii în cazul unui impact, atunci când mai multe corpuri sunt în contact, iar unele dintre aceste corpuri mai au și viață?

Hai să trecem de întrebări și supoziții și să înțelegem împreună cum stau lucrurile și cum trebuie să procedați dacă doriți ca micuții dvs. să circule în siguranță și confort în scaune din grupa Rear-Facing Prelungit sau ERF.

Importanța Distanței Corecte Între Spătarul Scaunului Auto Rear-Facing și Scaunele Din Față

De ce distanța dintre scaunul auto rear-facing și spătarul scaunelor din față este crucială?

Atunci când alegem un scaun auto rear-facing (RF), mai ales un model extended rear-facing (ERF) care poate fi utilizat cu spatele la sensul de mers și după vârsta de 4 ani, este esențial să luăm în considerare spațiul pe care îl ocupă și compatibilitatea cu mașina. Un aspect adesea neglijat este distanța dintre spătarul scaunului auto și spătarul scaunelor din față (pasager sau șofer). Această distanță joacă un rol critic în siguranța copilului și a celorlalți pasageri.

Care este distanța minimă recomandată?

Producătorii scaunelor auto oferă indicații specifice în manualele de utilizare, iar acestea trebuie respectate cu strictețe. În general:

  • Unele scaune auto permit un contact ușor între spătarul scaunului RF și spătarul scaunului din față, dar acest contact nu trebuie să fie ferm sau să exercite presiune excesivă.

  • Alți producători impun un spațiu minim de 1-2 cm între cele două spătare pentru a permite funcționarea corectă a sistemelor de siguranță ale scaunului auto.

  • Scaunele auto echipate cu picioare de sprijin (load leg) trebuie instalate astfel încât picioarele să atingă ferm podeaua, fără ca spătarul scaunului RF să fie apăsat puternic de spătarul din față.

De ce NU trebuie să sprijinim ferm spătarul scaunului RF de scaunul din față?

1. Impactul asupra siguranței copilului

Din punct de vedere al fizicii și biomecanicii impactului, un scaun auto rear-facing funcționează optim atunci când permite distribuirea progresivă a forțelor de impact de-a lungul întregului său spătar. Dacă acesta este sprijinit rigid de scaunul din față, efectele pot fi:

  • Limitarea mișcării controlate a scaunului în caz de impact, ceea ce poate crește forțele exercitate asupra capului și gâtului copilului.
  • Creșterea riscului de leziuni cervicale dacă forțele sunt transmise direct asupra corpului copilului în loc să fie disipate prin mișcarea scaunului.
  • Împiedicarea funcționării corecte a sistemelor de absorbție a energiei integrate în structura scaunului auto.

2. Impactul asupra pasagerului din față

  • În cazul unui impact frontal, un scaun RF sprijinit rigid pe spătarul scaunului pasagerului poate amplifica forțele exercitate asupra acestuia, crescând riscul de leziuni lombare sau toracice.
  • Dacă scaunul pasagerului este echipat cu airbag lateral integrat în spătar, acesta poate să nu se desfășoare corect din cauza poziției impuse de scaunul auto RF.

Compatibilitatea scaunelor ERF cu mașina

Un scaun ERF poate necesita mai mult spațiu, însă acest lucru nu trebuie să afecteze siguranța pasagerilor sau poziția de condus a șoferului:

  • Nu trebuie să afecteze vizibilitatea oglinzilor laterale – Un scaun auto prea voluminos poate limita unghiurile de vizibilitate, afectând capacitatea șoferului de a observa traficul lateral.
  • Nu trebuie să împiedice poziția corectă a șoferului – Este esențial ca șoferul să-și mențină poziția optimă pentru controlul vehiculului, fără a fi nevoit să-și deplaseze scaunul într-o poziție incomodă.

Recomandarea noastră: Testarea compatibilității înainte de achiziție

Părinții sunt sfătuiți să testeze compatibilitatea scaunului auto cu mașina înainte de a face o achiziție. Instalarea trebuie realizată de persoane specializate, și nu doar de reprezentanți ai brandului, care pot fi, uneori, ″prea entuziasti″ in recomandarea unor modele, fara a tine cont de particularitatile fiecarei familii in parte.

Concluzie

Distanța dintre un scaun auto rear-facing și spătarul scaunelor din față este un aspect esențial al siguranței. Un contact ferm sau presiunea excesivă pot afecta performanța scaunului auto și siguranța copilului, dar și a pasagerilor din față. De aceea, recomandăm testarea compatibilității înainte de achiziție și instalarea realizată de specialiști, pentru a asigura o călătorie sigură pentru toți ocupanții mașinii.

Reteaua celor 4 Centre Siguranta Auto Copii Romania va sta cu drag la dispozitie pentru testarea si instalarea corecta a scaunelor auto pentru copii, precum si pentru informatii si sfaturi legate de ingrijirea sugarilor si copiilor mici in primii ani din viata.

Bibliografie:

  1. Mansfield, J., & Sherwood, C. P. (2012). „Rear-Facing Car Safety Seats: Evidence of Their Effectiveness in Severe Rear-End Crashes.” SAE International Journal of Transportation Safety, 1(1), 1-8.
  2. Klinich, K. D., & Manary, M. A. (2015). „Factors Influencing Child Seat Installation Errors: A Laboratory Study.” Traffic Injury Prevention, 16(Suppl 2), S41-S48.
  3. Bohman, K., & Arbogast, K. B. (2013). „Head Injury Causation Scenarios for Belted, Rear-Seated Children in Frontal Impacts.” Traffic Injury Prevention, 14(8), 823-831.
  4. American Academy of Pediatrics. (2018). „Child Passenger Safety.” Pediatrics, 142(5), e20182460.
  5. Jakobsson, L., & Isaksson-Hellman, I. (2011). „Safety for the Growing Child – Experiences from Swedish Accident Data.” International Journal of Vehicle Safety, 5(2), 107-128.