Ce alegi când siguranța copilului tău depinde de o fracțiune de secundă?
Mulți părinți se confruntă cu această dilemă atunci când copilul a depășit scoica auto și se apropie de vârsta la care pot fi transportați cu fața spre direcția de mers. Alegerea nu mai e între „scump” și „ieftin”, ci între sisteme fundamentale diferite de protecție:
-
Un scaun clasic cu centură în 5 puncte, deja bine cunoscut;
-
Sau Cybex Anoris T2 i-Size, primul scaun orientat spre față cu airbag frontal integrat.
În căutarea unui răspuns bazat pe date, acum doi ani am consultat unul dintre cei mai vechi tehnicieni de la VTI (Swedish National Road and Transport Research Institute) – un reper internațional în siguranța auto a copiilor. Iar răspunsul lui a fost categoric:
„Dacă e să aleg între un forward-facing cu 5 puncte și Anoris, aleg fără ezitare Anoris.”

De ce e atât de diferit Anoris T2?
Anoris T2 nu este doar „alt tip de scaun”. Este un concept hibrid între un scaun clasic și tehnologia airbag-urilor auto, creat special pentru copiii între 76–115 cm (aprox. 15 luni – 6 ani). Inovația sa principală este scutul de impact cu airbag integrat, care se activează în cazul unui accident frontal în doar 25 milisecunde.
Practic, în loc ca gâtul și capul copilului să fie proiectate înainte și oprite brusc de centuri (așa cum se întâmplă în scaunele clasice), airbagul Anoris se deschide și formează un scut protector care absoarbe forța de impact și stabilizează întreg corpul copilului.
Comparativ tehnic: Anoris T vs. scaun cu 5 puncte
Caracteristică | Cybex Anoris T i-Size | Scaun FF cu centură în 5 puncte |
---|---|---|
Protecție frontală activă | ✅ Airbag frontal integrat | ❌ Nu |
Distribuția forțelor la impact | Scut + airbag (torace, cap, gât) | Centuri (umeri, bazin) – gâtul suportă accelerația |
Valori HIC (Head Injury Criterion) | ~370 (test Cybex) | Peste 1000 în unele teste ADAC/NHTSA |
Accelerație torace | Redusă semnificativ (<40 G) | Frecvent peste 60 G |
Test ADAC | 1.2 scor siguranta 0,9 (impact frontal) – scor record | Variabil, în general 1,9–2,3 |
Compatibilitate ISOFIX | ✅ Da (cu picior de sprijin) | ✅ Da (unele modele folosesc centura mașinii) |
Acceptabilitate copil | Ridicată – fără centuri pe umeri | Uneori refuzat (senzație de „restricționare”) |
Interval de utilizare | 76–115 cm / max 21 kg | Până la 105/125 cm / 18–25 kg |
Ce spun testele independente?
-
ADAC (Germania): Anoris T (predecesorul lui T2) a primit scorul 0,9 la impact frontal – cel mai bun rezultat înregistrat de un scaun orientat spre față.
-
Cybex: Măsurătorile interne indică o reducere cu 50% a forțelor de impact față de scaunele clasice FF.
-
Testele HIC și G: La un accident frontal la 64 km/h, forțele exercitate asupra capului copilului sunt de aproape 3 ori mai mici în Anoris T2 față de un scaun cu centuri clasice.

Clarificări importante: scutul de impact nu e inamicul
În spațiul public – intenționat sau nu – s-a creat percepția că Anoris T2 este doar un alt scaun cu scut de impact. Iar această percepție s-a suprapus peste un mesaj foarte puternic și emoționant: cazul tragic al lui Gabriel (El Vikingo), copilul care și-a pierdut viața într-un accident auto pe când călătorea într-un scaun cu scut de impact, orinetat cu fața la sensul de mers.
Acest caz este invocat frecvent și pe bună dreptate în campaniile pentru transportul copiilor rear-facing cât mai mult timp. Însă adesea se uită să se precizeze un aspect esențial: tragedia nu a fost cauzată de scutul de impact, ci de faptul că scaunul era orientat cu fața la sensul de mers.
Aceasta este povestea Martynei, o fetiță de 3 ani din Polonia, care a supraviețuit unui accident devastator. Martyna călătorea într-un scaun auto orientat cu fața la sensul de mers, cu sistem de centuri in 5 puncte.
Impactul extrem de puternic i-a provocat o „decapitare internă” – adică o dislocare totală a capului de coloana cervicală, o leziune în general incompatibilă cu viața. Numai mușchii și pielea mai țineau capul conectat de corp.
Ce s-a întâmplat?
Scaunul cu hamuri in 5 puncte a ținut ferm trunchiul Martynei. Însă capul – greu, proporțional mult mai mare decât la un adult – a fost aruncat violent înainte. Ligamentele, vertebrele și structurile cervicale nu au putut rezista.
Medicii neurochirurgi din Gdańsk au decis să intervină cu o operație fără precedent, folosind șuruburi și implanturi adaptate copiilor mici. După două etape chirurgicale, monitorizare neurofiziologică și o luptă contra cronometru, Martyna a avut șansa la viață dar a ramas paralizata in ziua in care implinea 3 ani…

Avantajele și limitele scaunului cu 5 puncte
Nu trebuie ignorat că:
-
Scaunele cu 5 puncte sunt multe testate și larg disponibile;
-
Sunt preferate în vehicule fără ISOFIX;
-
Unele modele oferă gama până la 25 kg (dar adesea cu scoruri de siguranță mai slabe la ADAC).
Totuși, în fața unei coliziuni frontale severe – tipul cel mai frecvent și periculos pentru copii – aceste scaune nu amortizează forțele, ci doar le direcționează prin centuri.
Gâtul copilului, încă fragil și capul disproporționat de greu comparativ cu restul corpului, rămân vulnerabile.
Ce spune confortul copilului?
Dincolo de cifre și forțe măsurate în crash-testuri, confortul copilului este un factor esențial, mai ales pentru călătorii lungi și utilizare zilnică.
Indiferent de cât de performant este un scaun orientat cu fața la sensul de mers – fie că vorbim de Anoris T2 cu airbag frontal, fie de un model clasic cu centură în 5 puncte – poziția în șezut pe termen lung nu este optimă pentru copiii mici. Aceasta poate duce la oboseală musculară, postură nefirească și nemulțumirea copilului.
În schimb, scaunele rear-facing (cu spatele la direcția de mers) permit copilului să stea într-o poziție mai relaxată, cu sprijin complet pentru spate, gât și picioare. Copilul poate dormi mai bine, iar distribuția greutății este mult mai echilibrată.
Așadar, din perspectiva confortului fizic și postural, standardul de aur rămâne rear-facing-ul extins până la 4–5 ani, ori de câte ori este posibil. Niciun forward-facing, oricât de avansat, nu poate egala această poziție în ceea ce privește ergonomia naturală a corpului copilului.

Concluzie: dacă trebuie să fie forward-facing, alege protecția activă
Adăugăm acest articol pentru că am simțit nevoia de a clarifica puțin lucrurile. Știm că, deși susținem constant transportul copiilor cu spatele la sensul de mers cât mai mult posibil – ideal până la vârsta de 4 ani – mulți părinți aleg să întoarcă scaunul mai devreme, invocând diverse motive: că „e prea mare copilul”, că „nu mai are loc la picioare”, că „nu mai vrea”, că „e drum scurt”, sau că „toți ceilalți așa fac”.
Totuși, dacă tot decid să întoarcă copilul cu fața la sensul de mers, măcar să înțeleagă care ar fi o variantă mai sigură și de ce. Din acest motiv vorbim despre cazul Martynei, o fetiță de doar 3 ani care a supraviețuit unei leziuni aproape imposibil de tratat – o decapitare internă – datorită intervenției unui colectiv excepțional de neurochirurgi din Polonia, dar și pentru că era prinsă într-un scaun auto. Din păcate, nu era într-unul rear-facing.
Această poveste ne arată cât de fragilă este zona cervicală la copiii mici și cât de devastatoare pot fi forțele implicate într-un accident rutier, chiar și atunci când copilul este „prins corect” într-un scaun cu hamuri. De aceea, în articolul de față comparăm scaunul Cybex Anoris T2 – un model forward-facing cu scut de impact cu airbag integrat – cu scaunele clasice cu hamuri în 5 puncte, tocmai pentru a explica ce protejează mai bine corpul copilului, dacă părintele tot alege varianta cu fața la sensul de mers.