Lipsa scaunului auto pentru copil sau o instalare incorectă a acestuia sunt frecvente și în România și ăe alte meleaguri. ca o paranteza, in partea valoă a Belgiei, aproximativ 55% dintre copii sunt transportați în scaune auto greșit instalate sau care sunt folosite necorespunzător, iar in Elveția ultimii ani au înregistrat de asemenea o îngrijorătoare creștere a numărului de scaune auto incorect utilizate

Ceea ce trebuie înțeles este faptul că simpla existență a unui scaun auto, nepotrivit pentru copil sau incorect utilizat poate avea consecințe grave în cazul unui accident auto.

Reproducem pentru voi câteva teste efectuate în Franța pentru a înțelege ce se întâmplă în dinamică atunci când un scaun auto este incorect utilizat sau în cazul în care nu se folosește un scaun auto pentru transportul copiluluilAceste teste au fost filmate, iar imaginile vorbesc de la sine.

CUPRINS

Diferite tipuri de coliziuni frontale în locul din față

Scaun catapultat de airbag – Grupa 0+ (scoică)
Acest videoclip ilustrează cel mai temut accident în cazul instalării unui scaun de tip 0+ pe locul din față. Scaunul este bine instalat, cu spatele la direcția de mers, dar airbag-ul nu este dezactivat. Acesta proiectează foarte violent scaunul copilului spre spate. Riscul de leziuni grave la nivelul gâtului și creierului este foarte mare.

Airbag-ul este dezactivat – Grupa 0+ (Scoică)
Aici, scaunul din grupa 0+ este bine instalat, iar airbag-ul este dezactivat. Scaunul este bine fixat și nu atinge bordul. Acest videoclip servește ca referință pentru grupa 0+ și trebuie comparat cu cel anterior.

Instalare corectă a scaunului auto în față – Grupa 2-3
În această configurație, un copil de 10 ani a fost instalat în față deoarece nu mai era loc în spate. Scaunul pasagerului a fost tras în spate și se observă că airbag-ul frontal amortizează mișcarea în față a capului copilului după ce se umflă complet. Acesta limitează deplasarea spre înainte și previne orice contact cu bordul.

Scaunul auto în față este instalat prea aproape de airbag – Grupa 2-3
Ne aflăm în aceeași situație ca mai sus, dar șoferul a uitat să tragă scaunul pasagerului înapoi. La declanșare, airbag-ul lovește capul și toracele copilului. Violenta impactului poate provoca leziuni grave la nivelul feței și capului.

Un copil în față
Este posibil să instalați un copil cu înălțime mai mică de 150 cm pe locul pasagerului din față, dar trebuie să vă luați următoarele măsuri de precauție:

– Pentru scaunele instalate cu spatele la senusl de mers: trageți scaunul adultului până în spate și, dacă scaunul este cu spatele la direcția de mers, dezactivați airbag-ul pasagerului în mod obligatoriu.

-Pentru scaunele instalate cu fața la senusl de mers: rageți scaunul adultului până în spate și, dacă scaunul este cu spatele la direcția de mers, lăsând activ airbag-ul pasagerului în mod obligatoriu.

Coliziune frontală – Copil de 10 ani fără scaun auto
Acest videoclip ilustrează fenomenul de alunecare sub centură (submarinare). Copilul de 10 ani nu a vrut să stea într-un scaun specific (grupa 2-3) pentru că e pentru bebeluși… iar părinții au considerat că este destul de mare pentru a nu mai avea nevoie de un înălțător cu spătar. Din păcate, tocmai în acea zi un șofer iresponsabil depășește pe o pantă și lovește frontal vehiculul.

Deoarece copilul nu este suficient de înalt, partea ventrală a centurii de siguranță pentru adulți este plasată prea sus și se sprijină pe abdomen, zonă moale, nu pe șoldurile solide care ar putea susține întregul corp. Se observă că manechinul alunecă sub centura ventrală. Acest fenomen este numit submarinare.

Centura pătrunde adânc în abdomen, probabil distrugând mai multe organe. În cele din urmă, capul copilului este cel care oprește corpul, agățându-se de partea diagonală a centurii: în cel mai bun caz, se va produce o tăietură superficială, dar există riscul de rănire la nivelul vertebrelor.

Coliziune frontală – Grupa 0+ cu scaunul auto instalat cu fața la direcția de mers
Părinții nu au citit recomandările sau manualul de utilizare a scaunului, care specifică instalarea cu spatele la direcția de mers pentru grupa 0+. Șoferul și-a instalat copilul mic în spate, dar pentru a fi mai prietenos și pentru a-l putea supraveghea (ceea ce nu este sigur în timpul conducerii), l-a instalat cu fața la direcția de mers. Mare greșeală: scaunul nu este conceput pentru a fi reținut în această poziție, iar gâtul copilului nu este suficient de puternic pentru a-și susține capul dacă este proiectat înainte. Nesusținut în rotație, scaunul este proiectat departe de banchetă.

Bebelușul riscă să lovească scaunul pasagerului sau stâlpul central al vehiculului. În ceea ce privește vertebrele cervicale, există o mare probabilitate ca acestea să fie grav afectate.

Coliziune frontală – Grupa 0+ cu centurile de siguranță interschimbate
Părintele neatent a citit greșit (sau nu a citit deloc) manualul de utilizare a scaunului. A instalat greșit scaunul, interschimbând părțile ventrală și transversală ale centurii de siguranță pentru adulți. La impact, zonele care nu sunt concepute pentru a rezista la forțe mecanice puternice cedează imediat (se vede clar pe video cum bucățile se rup), eliberând scaunul și copilul, care sunt proiectați în mod impresionant înainte. Imaginile sunt grăitoare și copilul are foarte puține șanse să supraviețuiască.

Coliziune frontală – Grupa 2-3 cu centura instalată incorect și fenomen de submarinare
În acest caz, centura de siguranță pentru adulți a fost pusă peste cotierele scaunului din grupa 2-3 înainte de a fi închisă. Ar fi trebuit să treacă pe dedesubt, de o parte și de alta a scaunului.
Plasată prea sus, partea inferioară a centurii de siguranță pătrunde în abdomen și copilul alunecă dedesubt (fenomenul de submarinare); în cele din urmă este susținut de capul său, care se agață de partea diagonală a centurii de siguranță pentru adulți. Riscul de rănire gravă este ridicat și multiplu: ruperea organelor la nivelul abdomenului, leziuni la nivelul vertebrelor cervicale, plus răniri superficiale la nivelul gâtului (tăierea cu centura de siguranță).

Coliziune frontală – Grupa 2-3 cu instalare corectă a scaunului auto
Aici, scaunul din grupa 2-3 este bine instalat. Acest videoclip trebuie comparat cu cel anterior. Deși instalarea este corectă și protecția este mult mai bună decât anterior, acest exemplu nu este un caz ideal: bustul manechinului suferă o rotație în jurul părții diagonale a centurii de siguranță și umărul său nu mai este susținut la sfârșitul impactului.

Coliziune laterală – Grupa 2-3 cu instalare corectă a scaunului auto
Scaunul din grupa 2-3 este bine instalat. Protecția este foarte bună; capul rămâne în zona de protecție a scaunului, iar perna laterală amortizează perfect impactul, în special la nivelul capului.

Coliziune laterală – Grupa 2-3 fără spătar
Recomandăm să nu îndepărtați niciodată spătarul scaunelor din grupa 2-3 și să nu folosiți înălțătoare simple fără spătar. Acest videoclip ilustrează motivul: în cazul unui impact lateral, capul lovește direct portiera, cu consecințe pe care ni le putem imagina la nivelul creierului.

Nici umărul nu este protejat, putând rezulta o dizlocare a acestuia.

Coliziune laterală – Grupa 2-3 fără spătar și cu airbag cortină
Acest videoclip arată că prezența unui airbag cortină nu înlocuiește spătarul unui scaun din grupa 2-3. Este plasat prea sus, iar capul manechinului lovește totuși portiera.

Sperăm că aceste filme vor reuși să vă convingă, că vor tempera graba cu care vă doriți să renunțați la scaunul auto sau să treceți de la grupă la altă grupă înainte ca bebelușul sau toddler-ul vostru să fie cu adevărat pregătit pentru această tranziție.

Sursa articolului:  Que Choisir: Consecințele unor instalări defectuoase, 14 iulie 2020