Ne-ati auzit de multe ori afirmand: Scaunele Auto Rear-Facing sunt cele mai sigure.

Am postat recent pe pagina noastra de Facebook cateva imagini de arhiva cu scaune auto din categoria Rear-Facing si v-am provocat sa ne povestiti daca va transportati copiii astfel si cand anume ati facut tranzitia la un scaun orientat cu fata.

Una dintre cititoarele noastre ne-a povestit situatia punctuala in care a fost implicata intr-un accident produs prin impact din spate si si-a exprimat dubiile cum ca un scaun Rear-Facing i-ar fi putut proteja copilasul la fel de bine ca unul orientat cu fata la sensul de mers in cazul unui astfel de accident.

Din totalul tipurilor de impact, impactul din spate este responsabil de producerea unui accident in proportie de 25%.

Studii recente indica faptul ca bebelusii si copiii mici transportati in scaune auto instalate cu spatele la sensul de mers sunt mai protejati si in cazul unei coliziuni din spate.

De multi ani, medicii pediatri din Statele Unite ale Americii recomanda parintilor transportarea bebelusilor si copiilor mici cu spatele la sensul de mers cat mai mult posibil, macar pana la varsta de 2 ani, sau pana cand au crescut suficient de mult incat nu mai incap in modelul de scun auto astfel orientat.

In vreme ce expertii sunt de acord ca aceasta pozitie este cea mai sigura pentru micii pasageri, studiile actuale se focuseaza maim mult pe eficienta acestr tipuri de scaune auto in cazul unui impact frontal sau a unui impact lateral, existand date neclare pana in prezent referitor la situatia impactului din spate.

Impactul din spate este mai rar si mai putin fatal in cazul copiilor, in comparatie cu celelalte tipuri de impact.

Temerea parintilor insa este ca, in situatia unui impact din spate, capul copilului poate sa se loveasca de spatarul banchetei din spate a vehiculului, rezultand leziuni ale zonei cefalice (zonei capului) si a coloanei cervicale.

Va prezentam un studiu recent in care cercetatorii americani au efectuat o serie de simulari de impact din spate folosind cateva modele de scaune auto instate cu spatele la sensul de mers, modele de la Evenflo, Maxi-Cosi, Safety 1st si Diono Radian 5.

“A rezultat ca scaunele auto orientate cu spatele la sensul de mers au protejat foarte bine manechinul de test in cazul simularii unui impact din spate.”- aceasta este declaratia autoare studiului, Julie Mansfield, inginer la Centrul de Cercetare a Leziunilor Biomecanice afiliat Ohio State University’s Wexner Medical Center Columbus.

Scaunul auto a protejat corpul copilului in timpul simularii de impact si a tinut aliniate corect corect capul, gatul si coloanal celui mic a transmis Julie Mansfield.

Mare parte din energia impactului a fost absorbita de carcasa scaunului auto, reduandu-se astfel energia trasnferata catre ocupant, lucru extrem de important in preventia traumatismelor.

“Stim deja ca prin utilizarea spatelor orientate la sensul de mers incidenta traumatismelor este foarte redusa, lucru ce poate fi cuantificat prin examinarea bazei datelor accidentelor reale.” a adaugat Julei Mansfield. Acest studiu ne-a ajutat sa intelegem exact cu se comporta scaunele Rear-Facing in cazul unui impact din spate.

In impactul frontal, ocupantii masinii sunt impinsi in partea din fata a vehiculului. Pentru un copil asezat intr-un scaun auto Rear-Facing, in acest tip de impact, fortele sunt distribuite in mod uniform in partea din spate a copilului.

“In cazul unui impact din spate, ne-am astepta ca ocupantii masinii sa fie impinsi spre spatele vehiculului, conform legilor de baza ale fizicii” afirma Mansfield. “Cand un copil este intr-un scaun instalat cu spatele la sensul de mers in acest scenariu, scaunul sustine in continuare zona capului si coloana si nu permite deplasarea corpului copilului.”

Uneori scaunul auto se roteste in sus, dar copilul e si in aceasta situatie protejat de carcasa scaunului afirma Julie Mansfield. Partea inferioara a scaunului interactioneaza cu bancheta masinii in care este instalat si o mare parte a fortelor de impact sunt absorbite in interactiunea dintre bancheta moale si carcasa scaunului.

“Acest lucru insemnand ca mai putine forte sunt transferate catre ocupant, ceea ce este critic pentru reducerea riscului de traumatisme”.

Singura limita a studiului este aceea ca s-au testat scenariile de impact folosindu-se un singur tip de autovehicul, iar rezultatele ar putea fi diferite daca se folosesc alte tipuri de masini sau alte scaune auto decat cele folosite in aceste teste de impact.

“Oricum, aceste rezultate ii linistesc pe parinti, demonstrand faptul ca scaunele Rear-Facing pot proteja un copil in situatia unei coliziuni din spate” declara Kirsty Arbogast, co-director stiintific al Centrului de Cercetare si Preventie a Leziunilor din cadrul Spitalului de Pediatrie din Philadelphia.

Aceste rezultate confirma idea ca si in cazul unui impact din spate, scaunele auto Rear-Facing asigura o protectie excelenta.

Nu putem incheia va a va prezenta un caz real al unui impact din spate, impact produs la o viteza foarte mare (nu vom publica valoarea indicata de acul viezometrului masinii din spate pentru a nu va speria), accident din care copilasul transport in scaun auto instalat Rear-Facing a scapat fara nicio zgarietura, in vreme ce bunica, asezata pe bancheta din spate (evident forward-facing, dar asigurata cu centura) a suferit lezini la nivelul gatului (coloanei cervicale).

Cu alte cuvinte dragi parinti: indiferent de tipul de impact: frontal, lateral sau din spate, date reale, rezultate din simulari de accidente aduc o dovada in plus afirmatiei ca Rear-Facingul este CEA MAI SIGURA modalitate de transport a copiilor!

Mai multe informatii despre testarea si omologarea scaunelor auto va invitam sa aflati in articlolul pe care vi-l pregatim pentru saptamana viitoare.

Intre-timp, consultantii si expertii certificati ai Fundatei Siguranta Auto Copii Romania va stau la dispozitie cu informatii actuale, corecte si neinfluentate comercial referitor la transportul corect al micilor pasageri.

Si nu uita: Siguranta Auto a Copilului Tau NU este Optionala!

 

Bibliografie:

1.Mansfield JA, Kang Y, Bolte IV JH. Rear-facing Child Restraint Systems in Rear Impact Sled Tests. SAE International. 2018.

2. Ghidul Parintelui Responsabil la Volan, Academia Titi Aur, Februarie 2020.