Ai trecut cu succes de primele două etape importante din viața copilului tău când vine vorba de transportul cu mașina? Ai reușit să îl faci să accepte scoica auto și, apoi, ai făcut tranziția la următoarea categorie de scaun – un scaun rotativ, evolutiv sau Rear-Facing Prelungit? Dacă da, acum e momentul să respiri ușurat și să începi căutările pentru un înălțător cu spătar, sau, așa cum îl numesc „experții” cu un limbaj mai sofisticat, High Back Booster.

Dar cum facem această tranziție cât mai ușor și mai sigur pentru micuțul tău? Hai să descoperim împreună pașii necesari pentru a asigura o continuare lină a poveștii transportului cu mașina al celui mic.

În primul rând, să înțelegem de ce și de când trebuie să trecem la un înălțător cu spătar și de ce nu un scaun auto orientat cu fața la sensul de mers, cu centuri proprii sau scut de impact.

Utilizarea înălțătoarelor cu spătar, cunoscute și sub denumirea de High Back Booster (sau HBB cump spun „pretiosii”), este esențială pentru siguranța copiilor care au depășit înălțimea de 105 cm.

După această înălțime, niciun scaun auto cu centuri proprii sau scut de impact nu mai asigură protecția adecvată, iar protecția copilului se bazează exclusiv pe centura de siguranță a mașinii.

Deși este ușor să cădem în capcana ideii că un scaun cu centuri proprii sau cu scut de impact este mai sigur, acest raționament este greșit.

După 105 cm, scaunele cu centuri proprii nu mai pot oferi protecția corespunzătoare, deoarece centurile pot fi poziționate incorect pe corpul copilului, iar riscul de rănire în urma unui impact crește.

Este un mit răspândit că un scaun auto cu centuri proprii oferă protecție superioară. De fapt, după această înălțime, un înălțător cu spătar este mult mai eficient în asigurarea unei poziții corecte a centurii de siguranță a mașinii, care poate proteja mult mai bine copilul. Această confuzie poate fi comparată cu ideea greșită că un scaun mai greu este automat mai sigur, sau că o cască de motociclist mai grea este mai protejatoare, ceea ce nu este adevărat. Greutatea nu este un factor determinat în siguranța unui scaun auto, ci mai degrabă materialele din care este confecționat și designul acestuia, care influențează modul în care absoarbe forțele de impact.

De ce nu un… inaltator fara spatar?

In acest caz trebuie sa vorbim despre asa-numitul efect de submarining

În cazul utilizării înălțătoarelor fără spătar, există riscul efectului de submarining, un fenomen periculos în care copilul alunecă sub centura de siguranță în timpul unui impact frontal. Acest lucru se întâmplă deoarece centura abdominală nu este corect poziționată și poate cauza leziuni grave organelor interne. Înălțătoarele cu spătar previn acest risc printr-o poziționare optimă a centurii și oferă suport adițional pentru cap, gât și spate.

Efectul de submarining este mai frecvent la copiii mai mici, deoarece bazinul lor nu este suficient de dezvoltat pentru a împiedica alunecarea sub centură. Riscul de submarining scade considerabil pe măsură ce copilul crește și dezvoltă o structură osoasă mai robustă, în special în zona bazinului. De obicei, acest risc devine nesemnificativ atunci când copilul atinge aproximativ 10-12 ani sau 150 cm înălțime, moment în care centura de siguranță a mașinii se poziționează corect pe șolduri și umăr, fără a necesita utilizarea unui înălțător.

Testul în 5 pași pentru trecerea la centura mașinii

Pentru a determina dacă un copil poate trece de la un înălțător cu spătar la utilizarea directă a centurii mașinii, se aplică testul în 5 pași:

  1. Copilul poate sta cu spatele lipit de banchetă?
  2. Genunchii se îndoaie confortabil la marginea scaunului?
  3. Centura de siguranță stă așezată corect pe umăr, fără a aluneca pe gât?
  4. Centura abdominală este poziționată jos, pe șolduri, nu pe abdomen?
  5. Copilul poate menține această poziție pe toată durata călătoriei?

Dacă răspunsul la oricare dintre aceste întrebări este „nu”, copilul trebuie să continue utilizarea unui înălțător cu spătar pentru a fi protejat corespunzător în cazul unui accident. Alegerea corectă a scaunului auto, în funcție de înălțimea și greutatea copilului, este esențială pentru asigurarea unei călătorii sigure.

Când vine momentul să treci de la scaunul rotativ sau Rear-Facing prelungit la un înălțător cu spătar, nu te grăbi să alegi singur! Hai să facem asta împreună cu cel mic. Lasă-l să testeze scaunul și să vadă cum se simte când se așează în el. E cam ca atunci când îți cumperi pantofi noi: dacă alegi un calapod greșit, chiar dacă numărul e corect, o să ajungi să te uiți la ei în cutie și să te întrebi de ce n-ai avut noroc. Și tu vrei ca micuțul tău să se bucure de fiecare călătorie, nu să fie „captiv” într-un scaun pe care nu îl iubește. Așadar, hai să găsim împreună scaunul perfect pentru ca fiecare drum cu mașina să fie o plăcere!