Testul de impact WHICH este folosit in special in Regatul Unit al Marii Britanii fiind unul din cele 4 tipuri de teste de impact.

WHICH este numele unei asociatii a Consumatorilor din Marea Britanie, asociatie fondata in anul 1957. Aceasta asociatie a inceput sa testeze scaune auto pentru copii din 1967.

Din anul 2003, mai multe organizații de protecție a consumatorului, alături de cluburi automobilistice și-au unit foțele pentru a forma European Testing Consortium (ETC).

Organizațiile care fac parte din Consorțiul European de Testare (ETC) sunt

Cluburi Automobilistice:

ADAC (Germania),

ÖAMTC (Austria)

TCS (Elveția)

Organizații de Protecție a Consumatorului

Stiftung Warentest (Germania)

Which (UK),

Consumentenbond (Olanda)

Test Achats (Belgia)

Que Choisir (Franța)

 

Criteriile de testare utilizate de toate organizațiile ce fac parte în ETC sunt:

  • Siguranță- pondere 50%:
  1. Testare la impact frontal
  2. Testare la impact lateral
  3. Ghidaj centura de siguranță
  4. Stabilitate în mașină
  • Ușurință de utilizare-  pondere 40%:
  1. Risc utilizare defectuoasă
  2. Asigurare copil ăn centuri
  3. Instalare scaun
  4. Ajustare după dimensiunile copilului
  5. Manual de utilizare
  6. Curățare și întreținere
  • Ergonomie- pondere 10%:
  1. Spațiu pentru copil
  2. Spațiu ocupat de scaun în autovehicul
  3. Poziția copilului ăn scaunul auto
  4. Confort

Criterii suplimentare de depunctare: toxicitate prin identificarea în compoziția materialelor textile de PAH, Ftalați, Substanțe ignifuge și plastifiante, fenoli, organo-toxine, formaldehida, metale grele.

Produsele pentru testare sunt selectate in mod anonim de la diferiti retailer. Sunt folosite laboratoare independente si case de testare care efectueaza testele pentru WHICH:

  • Fiecare scaun este testat pentru confort si toate aspectele legate de ergonomie.
  • Scaunele auto sunt testate cu manechine speciale la impact frontal si impact lateral pentru li se verifica siguranta.
  • Totodata, ergonomia este testata cu ajutrul unor copii, nu cu manechine. Se verifica sustinerea zonei capului si pozitia picioarelor.

Un factor cheie de care se tine cont este claritatea instructiunilor si usurinta instalarii atat a scaunului in masina, cat si a copilului in scaun.

Expertii WHICH invită  parintii pentru a  testa fiecare scaun in parte pentru a vedea cat de usor se instaleaza, deoarece un scaun instalat incorect nu va functiona corespunzator in cazul unui impact.

Scaunele se monteaza in 3 modele diferite de masini pentru a verifica compatibilitatea acestora cu diversele tipuri de autoturisme. De asemenea se verifica cat spatiu ocupa in masina respectivul scaun auto, cat spatiu ramane pentru ceilalti copii si daca, dupa montajul scaunului, mai poate fi folosit sau nu scaunul pasagerului din fata.

Testul de impact WHICH marcheaza scaunele testate cu marcajul BEST BUY sau DO NOT BUY.

În calitate de organizație de protecție a consumatorului, WHICH emite alerte  (Safety Alert) pentru consumatori, dar și către comercianți, din dorința de a informa corect și permanent părinții despre potențialele produse periculoase prezente pe piața:

 

Lista actualizată a celor 23 de modele de scaune auto pentru copii pentru care Which le-a marcat ca Don’t Buy pe baza testelor de siguranță

 

  • BeSafe Izi Go X1 Isofix
  • Nania Revo
  • Joie Every Stage FX
  • Maxi-Cosi Beryl
  • Chicco Youniverse Fix
  • Joie I-Spin Grow
  • Lettas Murphy 916
  • Joie Every Stage
  • Nuna Tres LX
  • Hauck iPro Baby+ iProBase
  • Britax-Romer MaxWay Plus
  • Apramo All Stage
  • Jane Matrix Light Isofix
  • Nania BeLine SP Luxe
  • Chicco Seat 4Fix
  • Chicco Seat 4Fix Air
  • Kids Embrace Friendship
  • Graco Junior Maxi
  • Graco Logico L
  • Urban Kanga
  • MiFold Grab and Go
  • BabyStyle Oyster Carapace i_Size +DuoFix Base
  • Kinderkraft Comfort Up

Din această listă, unele modele au obținut contra-performanța de a înregistra 0% scor de siguranță în testele de impact.

Scaunele auto pentru copii sunt DISPOZITIVE DE SIGURANȚĂ. Ele nu urmează un trend, nu trebuie alese după recomandarea prietenilor, cunoștiințelor, bloggerilor sau influencerilor deoarece gradul lor de protecție chiar poate face diferența în cazul unui impact.

Criterii alegere scaune auto copii:

  • Compatibilitate cu vârsta, înălțimea și greutatea copilului
  • Compatibilitatea cu marca, modelul și anul de fabricație al mașinii
  • Un rezultat bun și foarte bun la testele de impact independente

Bibliografie:

[1] European Commission. 2003. “Directive 2003/20/EC of the European Parliament and of the Council of 8
April 2003 Relating to Compulsory Use of Safety Belts in Vehicles of Less than 3,5 Tonnes.” Date of
Compliance 9 May 2006
[2] European Transport Safety Council. 2018. “Reducing Child Deaths on European Roads.” PIN Flash Report
34
[3] United Nations. 1982. “Uniform Provisions Concerning the Approval of Restraining Devices for Child
Occupants of Power-driven Vehicles („Child Restraint Systems”).” Regulation No. 44
[4] International Standards Organisation. 2004. “ISOFIX child seats for cars.” ISO 13216

[5] European Union. 2009. “Regulation (EC) No 661/2009 of the European Parliament and of the Council of 13
July 2009 Concerning Type-Approval Requirements for the General Safety of Motor Vehicles, their Trailers and Systems, Components and Separate Technical Units Intended Therefor.” Official Journal of the European Union
[6] United Nations. 2009. “Uniform provisions concerning the approval of vehicles with regard to safety-belt
anchorages, ISOFIX anchorages systems, ISOFIX top tether anchorages and i-Size seating positions.”
Regulation No. 14.07
[7] United Nations. 2009. “Uniform provisions concerning the approval of: I. Safety-belts, restraint systems,
child restraint systems and ISOFIX child restraint systems for occupants of power-driven vehicles — II.
Vehicles equipped with safety-belts, safety-belt reminder, restraint systems, child restraint systems and ISOFIX
child restraint systems.” Regulation No. 16.06
[8] Lesire P., Cuny S., Alonzo F., Cataldi M. 2007. “Misuse of Child Restraint Systems in Crash Situations –
Danger and Possible Consequences.”, In Proceedings of the Association for the Advancement of Automotive
Medicine, 51: 207–222.
[9] United Nations. 2013. “Uniform provisions concerning the approval of enhanced Child Restraint Systems
used on board of motor vehicles (ECRS).” Regulation No. 129
[10] Van Ratingen M., 2008. “The Changing Outlook of Euro NCAP” In Proceedings of the 9th International
Symposium & Exhibition on Sophisticated Car Occupant Safety Systems, Karlsruhe
[11] Euro NCAP. 2019. “Vehicle Specification, Sponsorship, Testing and Retesting Protocol.” v7.2
[12] Euro NCAP. 2013. “Child Restraint Systems for Installation Checks.” Euro NCAP Technical bulletin 012
[13] Ratzek, A. 2018. “Is there a gap in UN Reg 129?”, In proceedings of the 16th Protection of Children in
Cars Conference, Munich
[14] Euro NCAP. 2017. “Euro NCAP Roadmap 2025: In Pursuit of Vision Zero.”

[15] Consumer Initiative to Improve Child Safety Europe,