Cel mai cunoscut test de impact pentru scaunele auto copii este Testul de Impact ADAC.

Unul din criteriile dupa care alegem un scaun auto bun este rezultatul obtinut de acesta la un test de impact.

ADAC prescurtarea numelui unui club de motociclisti fondat in Germania pe 24 Mai 1903 si redenumit apoi ca Clubul German General de Automobilismin anul 1911.

In anul 2012, clubul avea peste 18 milioane de membri, fiind astfel cel mai mare club automobilistic din Europa.

Practic este o companie de asigurari in domeniul transportului, care se implica in promovarea sigurantei transportului si atestarilor diverselor autovehicule sau dispositive asociate transportului rutier.

O astfel de grupa de produse e reprezentata de scaunele auto pentru copii.

Testul de Impact ADAC pentru scaune auto 

1. Selectia scaunelor

ADAC nu poate testa toate scaunele auto. Acestea sunt selectate in functie de popularitate, volumul vanzarilor si inovatie, un exemplu recent fiind scaunele rotative sau cele gonflabile.

2. Metoda de Testare

Scaunele sunt testate in functie de standardul dupa care au fost construite. Totusi, in ceea ce priveste impactul frontal, testarea ADAC se face la 64km/h, fata de testarea din cele doua sandarde care se face la 50 km/h.

Din 2015 la testul ADAC se foloseste parte dintr-ul Golf VI montat pe un tren de testare. Testul simuleaza o coliziune frontala la o viteza de 64 km/h pentru scaunele construite conform standardului R44 si un impact lateral al 50 km/h pentru scaunele construite conform R129.

Permormanta scaunului sau valorile de incarcare sunt determinate cu ajutorul mai multor manechini asezati in sezut sau pozitie inclinata.

Testele statice monitorizeaza stabilitatea scaunului, a centurilor si a ghidajelor pentru centuri precum si ajustarea pe inaltime a scaunului si a tetierei.

Din 2011 ADAC a masurat si ergonomia scaunului pentru pozitia copilului, dar si pentru spatial ocupat de scaun in autovehicul. Pentru a determina aceste lucruri de folosesc autoturisme cu 2 si 4 usi precum si un microbz.

Scaunele sunt de asemenea testate pentru identificarea substantelor chimice poluante in husa textila. Sunt evaluate vopselurile folosite precum si prezenta metalelor grele.

Iata defalcat ce evaleaza un test ADAC (pentru a fi perfect trebuie sa avem 100%):

  • Siguranta 50%
    • Protectie la impact frontal cu viteza de 64 km/h: 40%
    • Protectie la impact lateral cu viteza de 50km/h: 40%
    • Ghidajul si ajustarea centurilor: 10%
    • Stabilitatea in masina: 10%
  • Operare 40%
    • Posibilitatea de a instala scaunul incorect: 40%
    • Inchiderea si deschiderea centurilor: 20%
    • Instalarea si dezinstalarea scaunului din masina: 10%
    • Asamblarea scaunului: 10%
    • Manualul de utilizare 8%
    • Curatarea 2%
  • Ergonomia 10%
    • Cat spatiu are copilul in scaun: 40%
    • Cat spatiu ocuoa scaunul in masina: 20%
    • Pozitia copilului asezat in scaun: 20%
    • Confortul copilului: 20%
  • Curatarea si intretinerea
    • Curatarea 50%
    • Intretinerea 50%

3. Rezultatul unui test ADAC arata ca in imaginea de mai jos.

Notele primite sunt de la 0,5 la 5,5, unde 1 este foarte bun si 5,5 periculos (nerecomandat):

0,5 – 1,5: foarte bun

1.6 – 2.5: bun

2,6 – 3,5: satisfăcător

3.6 – 4.5: suficient 4.6 – 5.5: nerecomandat

 

Una din regulile de baza ale testarii ADAC este aceea ca, indiferent de pozitia publica a unui producator referitor la rezultatul acestei testari independente, adica in situatia in care producatorul crede ca scaunul nu a fost instalat bine si de aceea testul de siguranta nu a avut un rezultat bun, aceasta testare pentru modelul in cauza nu va fi refacuta. Se va testa insa un nou model pe care producatorul in va pune pe piata si care are evident alte caracteristici. 

Producatorii seriosi tin cont de rezultatele testarilor ADAC si de cele mai multe ori retrag de pe piata modelele cu note slabe, investind mai mult in cercetarea si dezvoltarea unor modele mai bune, mai sigure, non-toxice si mai usor de folosit. Exista rezultate notabile in acest sens, precum Britax-Romer Dualfix sau Nuna Rebl, modele pe care producatorii au inteles sa le imbunatateasca si care atunci cand modificarile necesare au fost facute, au fost testate (evident purtand si alte denumiri deoarece existau diferente de structura intre ele) si au obtinut note excelente ulterior.

Rezultatele testarilor ADAC efectuate in perioada 2015-2019 le regasiti in extenso in paginile din blogul www.siguranta-auto-copii, grupate pe categorii de varsta astfel:

  1. Rezultatele testelor ADAC scoici auto copii 0-1,5 ani
  2. Rezultatele testelor ADAC scaune auto copii 0-4 ani
  3. Rezultatele testelor ADAC scaune auto copii pana la 7 ani
  4. Rezultatele testelor ADAC scaune auto copii pana la 12 ani

Gasiti AICI si rezultatele de la

Testarea ADAC Mai 2020.

Testarea ADAC Mai 2021

Testarea ADAC Octombrie 2021

Testarea ADAC Mai 2022

Testarea ADAC Octombrie 2022

Iata si rezultatele testelor efectuate in 2021Ș Sesiunea Mai 2021: https://www.siguranta-auto-copii.ro/rezultatele-testului-adac-mai-2021/ Sesiunea Octombrie 2021: https://www.siguranta-auto-copii.ro/rezultatele-testului-adac-octombrie-2021/