In sectiunea Standarde Siguranta va oferim informatii legate de modul in care fiecare model de scaun auto a fost testat, astfel incat sa fie omologat conform cu cerintele pietei din Uniunea Europeana.
Scaunele auto pentru copii trebuie sa treaca prin teste de simulare a unui accident, astfel incat sa se verifice daca scaunul este sau nu suficient de sigur pentru a fi vandut.
Actualmente exista 2 regulamente: ECE R44/04 si ECE R129 (cunoscut si ca standard i-Size). In tabelul de mai jos am sintetizat diferentele dinytre cele doua regulamente pentru a fi mai simplu de inteles.
ECE R44/04 | ECE R129 (i-Size) |
Clasificarea scaunelor auto in functie de greutatea copilului (in kg) | Clasificarea scaunelor auto in functie de inaltimea copilului (in cm) |
Scaunele auto clasificate in grupe (Grupa 0+, 1, 2, 3) | Nu exista grupe |
Copiii pot fi transportati cu fata la sensul de mers de la o greutate de 9 kg | Copiii trebuie transportati cu spatele la sensul de mers pana la varsta de 15 luni |
Se aplica atat scaunelor cu prindere in century, cat si scaunelor cu prindere in Isofix | Se aplica doar scaunelor cu prindere in Isofix |
Testare la impact frontal si din spate | Testare la impact frontal, din spate si lateral |
Manechinii de tip P utilizati pentru teste au 4 senzori | Manechinii de tip Q utilizati pentru testare au 32 de senzori |
Principalele scopuri ale standardului i-Size
Standardul ECE R129, cunoscut si ca standard i-Size este un regulament care se dezvolta continuu. In tabelul de mai sus sunt cuprinse principalele diferente dintre cele 2 standarde. I-Size a aparut din nevoia de a creste siguranta copilului transportat in autovehicul si are urmatoarele scopuri:
- De a reduce riscul de utilizare si instalare incorecta prin prezenta Isofixului.
- De a promova transportarea copiilor cu spatele la sensul de mers pe o durata cat mai indelungata, cel putin pana la carsta de 15 luni.
- De a face clasificarea scaunelor auto mai simpla, in functie de lungimea copilului si nu in functie de greutate.
- De a impune producerea unor scaune auto mai sigure prin adaugarea testarii la impact lateral.
- De a creste compatibilitatea dintre scaun si autovehicul, deoarele toate scaunele i-Size se vor potrivi cu locurile speciale i-Size ale autoturismelor certificate i-Size.
Sectiunea Standarde de Siguranta are rolul de a va face sa intelegeti semnificatai marcajelor de pe un scaun auto si diferentele de pret dintre acestea, deoarece un scaun testat conform standardului i-Size va fi mai scump decat un scaun testat conform R44.04.
Este important sa aflam de la vanzatorul scaunului auto prin ce testari a trecut scaunul respectiv si daca, in mod suplimentar, acest scaun a fost testat si intr-unul din cele 4 Teste de Impact.