Scaunul auto pentru vacantele in strainatate este una din preocuparile de sezon ale parintilor si una din intrebarile care ni se adreseaza frecvent in aceasta perioada.

Cum in Romania scaunul auto nu este privit ca un accesoriu esential, iar numarul amenzilor date pentru situatie este extrem de mic, unii parinti ajung sa isi puna serios problema achizitiei sau inchirierii unui astfel de scaun doar atunci cand se pregatesc sa calatoreasca impreuna cu micutii lor si se tem de legislatia mult mai dura a altor state.

Sa incepem cu inceputul si sa intelegem mai intai care este abordarea acestei probleme la nivel international.

  • Există un standard internațional de omologare pentru scaunele pentru copii?

Da și nu, toate statele au adoptat același standard internațional de omologare pentru scaunele auto (R129 sau ECE R44).

  •  Care este diferența dintre scaunele auto omologate  ECE R44 și R129?

R129 este un standard introdus pentru prima dată de Națiunile Unite în 2013, menit să facă călătoriile cu bebelușii și copiii mai sigure.

ECE R44/04 (denumit adesea doar R44) este un standard introdus de UNECE (Directiva 77/541/EEC) care este eliminat treptat prin introducerea regulamentului i-Size actualizat. Vezi graficul aici.

  • Unde este eticheta de omologare pentru scaunul pentru copii?

Veți găsi eticheta de aprobare ONU pe baza sau pe spatele scaunului auto. Căutați o etichetă portocalie și albă care va conține următoarele detalii

EC R44-04 sau UN R129

Grupa de greutate, inaltime sau varsta

Cod de bare

Produs/număr de serie

  • Care sunt regulile pe care trebuie sa le respectam in calitate de turisti atunci cand calatorim cu micii pasageri in alte tari? Sunt aceste reguli aplicabile doar pentru cetatenii rezidenti in respectivele tari sau se aplica si celor care viziteaza sau tranziteaza respectivele tari?

Da, legile și regulile  pentru fiecare țară se aplică oricui  folosește drumurile publice, iar turiștii sunt tratați la fel ca orice alt utilizator. Legile privind scaunele auto sunt adoptate de țări și state individuale pentru a asigura siguranța copiilor în timpul călătoriei pe drumurile din țările respective. Nerespectarea legii poate duce la amendă și/sau urmărire penală.

  • Trebuie să folosesc un scaun auto într-un taxi?

Necesitatea folosirii unui scaun auto pentru copii într-un taxi/vehicul privat de închiriat variază în funcție de țară, am inclus aceste informații acolo unde sunt disponibile.

 

Albania

  • Legea națională privind siguranța copiilor: Da
  • Sistem de siguranță pentru copii necesar: până la 4 ani
  • Standard Referit/Specificat: Da
  • Restricții pentru scaunul din față: Copiii pot fi transportati si pe scaunul pasagerului din dreapta daca sunt asigurati într-un scaun pentru copii**Copiii cu vârsta sub 12 ani pot călători pe scaunul pasagerului din față numai dacă este utilizat un dispozitiv de reținere adecvat (cu airbag-ul dezactivat pentru reținerea orientată spre spate).
  • Scaun auto necesar în taxi: Nu**Copiii trebuie să stea pe bancheta din spate în  taxi.
  • Amenzi: Călătoria cu copii fără scaun pentru copii sau înălțător va duce la o amendă de 250-1000 ALL.

 

Austria

  • Legea națională privind siguranța copiilor: da
  • Sistem de siguranță pentru copii necesar: Până la 14 ani / 150 cm
  • Standard Referit/Specificat: Da**R44 / R129 ( i- size)
  • Restricții pentru scaunul din față: Copiii pot fi transportati si pe scaunul pasagerului din dreapta daca sunt asigurati într-un scaun pentru copii
  • Necesar în taxi: Nu**Copiii trebuie să stea pe locurile din spate atunci când călătoresc cu un taxi.
  • Amenzi: Amenda pentru călătorii cu copii sub 14 ani pe scaunul din față și pentru cei care călătoresc în spatele mașinii fără scaun pentru copii este de până la 5000 EUR. De asemenea, puteți primi un punct de amendă în cadrul sistemului de puncte de penalizare. Două puncte de amendă în decurs de 2 ani vor avea ca rezultat un curs obligatoriu despre sistemul de siguranță pentru copii.

Belgia

  • Legea națională privind siguranța copiilor: da
  • Sistem de siguranță pentru copii necesar: Până la 18 ani / 135 cm
  • Standard Referit/Specificat: Da**R44 / R129 (i-size)
  • Restricții pentru scaunul din față: Copiii pot fi transportati si pe scaunul pasagerului din dreapta daca sunt asigurati într-un scaun pentru copii ** Airbag-ul trebuie dezactivat atunci când este utilizat un scaun pentru copii orientat spre spate.
  • Necesar în taxi: Nu**Copiii trebuie să stea pe locurile din spate atunci când călătoresc cu un taxi.
  • Amenzi: Călătoria cu copii care nu folosesc nici un scaun pentru copii, nici un înălțător va duce la o amendă de 174 de euro.

Bulgaria 

  • Legea națională privind siguranța copiilor: da
  • Sistem de siguranță pentru copii necesar: Până la 150 cm
  • Standard Referit/Specificat: Da**R44 / R129 (i-size)
  • Restricții pentru scaunul din față: Copiii pot fi transportati si pe scaunul pasagerului din dreapta daca sunt asigurati într-un scaun pentru copii **Cu condiția ca airbag-ul să fie dezactivat, un copil poate călători într-un sistem de reținere pentru copii orientat spre spate.
  • Necesar în taxi: Nu
  • Amenzi: Călătoria cu copii care nu folosesc un scaun pentru copii sau un scaun de înălțare va duce la o amendă de 50 BGN și 6 puncte.

Croatia

  •  Legea națională privind reținerea copiilor: da
  • Sistem de siguranță pentru copii necesar: Până la 135 – 150 cm**Un copil cu înălțimea de 135-150 cm poate fi prins cu centura de siguranță pentru adulți numai cu condiția ca acest copil să stea în spatele mașinii
  • Standard Referit/Specificat: Nu**R44 / R129 (i-Size)
  • Restricții pentru scaunul din față: Interzis sub 150 cm**Un copil poate circula pe scaunul pasagerului din față atâta timp cât se află pe un scaun de siguranță din spate și airbag-ul este dezactivat. Necesar în taxi: da
  • Amenzi: Călătoria cu copii fără scaun pentru copii sau înălțător va avea drept rezultat o amendă de 1.000 HRK

Cehia

  •  Legea națională privind siguranța copiilor: da
  • Sistem de siguranță pentru copii necesar: Până la 36 kg / 150 cm
  • Standard Referit/Specificat: Da**R44 / R129 (i-size)
  • Restricții pentru scaunul din față: Copiii pot fi transportati si pe scaunul pasagerului din dreapta daca sunt asigurati într-un scaun pentru copii **Cu condiția ca airbag-ul să fie dezactivat, un copil poate călători într-un sistem de reținere pentru copii orientat spre spate.
  • Necesar în taxi: Nu**Copiii nu trebuie să călătorească pe scaunul din față.
  • Amenzi: Călătoria cu copii fără scaun pentru copii sau înălțător va duce la o amendă de 2.000 CZK și 4 puncte.

Danemarca

Legea națională privind siguranța copiilor: da

Sistem de siguranță pentru copii necesar: Până la 135 cm

Standard Referit/Specificat: Da**R44 / R129 (i-size)

Restricții pentru scaunul din față: Permis într-un scaun pentru copii**Cu condiția ca airbag-ul să fie dezactivat, poate fi utilizată o reținere orientată spre spate

Necesar în taxi: Nu**Copiii nu trebuie să aibă un scaun pentru copii într-un taxi, totuși este recomandat.

Amenzi: Amenda pentru călătorii cu copii în spatele unei mașini fără scaun pentru copii este de 2.000 DKK . Dacă copilul este într-un scaun auto orientat spre spate, cu un airbag frontal activ, amenda este de 1.000 DK.

Franta

  • Legea națională privind siguranța copiilor: da
  • Sistem de siguranță pentru copii necesar: Până la 12 ani
  • Standard Referit/Specificat: Da**R44 / R129 (i-size)
  • Restricții pentru scaunele din față: Interzis transportul copiilor pasageri pe scaunul din fata daca au sub 10 ani**Dacă sub 10 ani, un copil poate sta pe scaunul pasagerului din față dacă este așezat într-un scaun pentru copii orientat spre spate, atâta timp cât airbag-ul față este dezactivat și dacă nu sunt disponibile scaune din spate.
  • Necesar în taxi: Nu
  • Amenzi: Amenda pentru călătorii cu copii sub 10 ani pe scaunul din față și pentru cei care călătoresc în spatele mașinii fără scaun pentru copii este de 135 EUR

 

Germania

  • Legea națională privind siguranța copiilor: da
  • Sistem de siguranță pentru copii necesar: Până la 12 ani / 150 cm
  • Standard Referit/Specificat: Da**R44 / R129 (i-size)
  • Restricții pentru scaunul din față: Copiii pot fi transportati si pe scaunul pasagerului din dreapta daca sunt asigurati într-un scaun pentru copii
  • Necesar în taxi: da
  •  Amenzi:Călătoria cu copii care nu sunt așezați într-un scaun pentru copii sau un scaun de înălțare va atrage o amendă de 30 de euro.

Ungaria

  • Legea națională privind siguranța copiilor: da
  • Sistem de siguranță pentru copii necesar: Până la 135 – 150 cm**Copiii pot fi așezați în spate cu centurile de siguranță dacă au o înălțime între 135 – 150 cm.
  • Standard Referit/Specificat: Da**R44 / R129 (i-size)
  • Restricții pentru scaunul din față: Copiii pot fi transportati si pe scaunul pasagerului din dreapta daca sunt asigurati într-un scaun pentru copii
  • Necesar în taxi: Nu 
  • Amenzi:Călătoria cu copii care nu sunt ținuți într-un scaun pentru copii sau înălțator va fi amendată cu 10.000 HUF în zonele rezidențiale și cu 20.000 HUF în afara zonelor rezidențiale. Autostrăzile și autostrăzile vor suporta o amendă de 30.000 HUF.

Grecia

  •  Legea națională privind siguranța copiilor: da
  • Sistem de siguranță pentru copii necesar: Până la 135 – 150 cm**Folosirea centurii de siguranță este permisă pentru copiii cu înălțimea 135-150 cm așezați în spate.
  • Standard Referit/Specificat: Da**R44 / R129 (i-size)
  • Restricții pentru scaunul din față: Copiii pot fi transportati si pe scaunul pasagerului din dreapta daca sunt asigurati într-un scaun pentru copii
  • Necesar în taxi: da
  • Amenzi: Amenda pentru călătorii cu copii sub 12 ani pe scaunul din față și pentru cei care călătoresc în spatele mașinii fără scaun pentru copii este de până la 350 de euro.

Israel

  •  Legea națională privind siguranța copiilor: da
  • Sistem de siguranță pentru copii necesar: Până la 8 ani/145 cm
  • Standard Referit/Specificat: Da
  •  Restricții pentru scaunul din față: Copiii pot fi transportati si pe scaunul pasagerului din dreapta daca sunt asigurati într-un scaun pentru copii
  •  Necesar în taxi: Nu 
  • Amenzi: Amenda atunci când conduceți un vehicul și transportați un copil sub vârsta de un an care nu este într-un scaun auto orientat spre spate este de 250 NIS și 6 puncte (Regulamentul 83A (c) din Regulamentul de circulație). Amenda atunci când conduceți un vehicul și transportați un copil cu vârsta sub 8 ani pe scaun fără copii/înălțător este de 750 NIS și 6 puncte (Regulamentul 83A (b) (2) din Regulamentul de circulație).

 Italia

  • Legea națională privind siguranța copiilor: da
  • Sistem de siguranță pentru copii necesar: Până la 150 cm
  • Standard Referit/Specificat: Da**R44 / R129 (i-size)
  • Restricții pentru scaunul din față: Copiii pot fi transportati si pe scaunul pasagerului din dreapta daca sunt asigurati într-un scaun pentru copii **Cu condiția ca airbag-ul să fie dezactivat, un copil poate călători într-un sistem de reținere pentru copii orientat spre spate
  • Necesar în taxi: Nu**Copiii nu trebuie să aibă un scaun auto atunci când călătoresc cu un taxi, dar trebuie să stea în spate cu centura de siguranță pusă.
  • Amenzi: Călătoria cu copii care nu sunt așezați într-un scaun pentru copii sau un înălțător va atrage o amendă de la 80 la 323 de euro, împreună cu o deducere de 5 puncte din permisul de conducere.

Moldova

  •  Legea națională privind siguranța copiilor: da(Legislația se referă la utilizarea sistemelor de siguranță pentru copii sau a altor mijloace pentru transportul copiilor sub 12 ani)
  • Sistem de siguranță pentru copii necesar: da** Scaunele pentru copii trebuie folosite pentru cei sub 12 ani
  • Standard Referit/Specificat: Nu
  • Restricții pentru scaunele din față: Interzise sub 12 ani**Copiii cu vârsta sub 12 ani trebuie să fie așezați în spatele vehiculului.
  • Necesar în taxi: Nu**Copiii trebuie să fie așezați pe bancheta din spate în taxi.
  • Amenzi: Amenda acordată pentru neutilizarea unui scaun auto sau a centurii de siguranță este de 450-600 (MDL)

Olanda

  • Legea națională privind siguranța copiilor: da
  • Sistem de siguranță pentru copii necesar: Până la 18 ani / 135 cm
  • Standard Referit/Specificat: Da**R44 / R129 (i-size)
  • Restricții pentru scaunul din față: Permis într-un scaun pentru copii**Cu condiția ca airbag-ul să fie dezactivat, un copil poate călători într-un sistem de siguranță pentru copii orientat cu spatele la sensul de mers.
  • .Necesar în taxi: Nu**Copiii trebuie să stea pe locurile din spate asigurați cu centura de siguranță.
  • Amenzi: Călătoria cu copii care nu sunt asigurați într-un scaun pentru copii sau înălțător va atrage o amendă de 140 de euro.

 

Norvegia

  • Legea națională privind siguranța copiilor: da
  • Sistem de siguranță pentru copii necesar: Până la 135 – 150 cm** Sunt necesare scaune pentru copii sub 150 cm. În cazul copiilor cu înălțimea de 135-150 cm, centura de siguranță poate fi folosită numai dacă sunt așezate în spate.
  • Standard Referit/Specificat: Da**R44 / R129 (i-size)
  • Restricții pentru scaunul din față: Permis într-un scaun pentru copii**Cu condiția ca airbag-ul să fie dezactivat, un copil poate călători într-un sistem de reținere pentru copii orientat spre spate.
  • Necesar în taxi: da
  • Amenzi: Călătoria cu copii care nu sunt asigurați într-un scaun pentru copii sau înălțător va duce la o amendă de 1.500 NOK.

 

Portugalia 

  • Legea națională privind siguranța copiilor: da
  • Sistem de siguranță pentru copii necesar: Până la 12 ani / 135 cm
  • Standard Referit/Specificat: Da**R44 / R129 (i-size)
  • Restricții pentru scaunul din față: Interzis sub 12 ani/135 cm**Dacă airbag-ul este dezactivat, un copil cu vârsta sub 3 ani poate călători într-un scaun auto pentru copii orientat spre spate.
  • Necesar în taxi: Nu
  • Amenzi: Călătoriile cu copii care nu sunt asigurați într-un scaun pentru copii sau înălțător va avea drept rezultat o amendă de la 120 la 600 EUR.

Romania

  • Legea națională privind siguranța copiilor: da(România respectă legislația UE privind sistemele de siguranță pentru copii.)
  • Sistem de siguranță pentru copii necesar: Până la 135 cm
  • Standard Referit/Specificat: Da**R44 / R129 (i-size)
  • Restricții pentru scaunul din față: Permis într-un scaun pentru copii**Acolo unde airbag-ul este dezactivat în conformitate cu instrucțiunile producătorului și pentru scaune orientate spre spate.
  • Necesar în taxi: nu **Copiii cu vârsta sub 3 ani pot călători fără a folosi un scaun auto dacă nu este disponibil un sistem de rsiguranță.Copiii cu vârsta peste 3 și până la 12 ani trebuie să folosească un sistem de siguranță, însă acesta este scutit dacă călătoresc pe bancheta din spate a unui taxi.
  • Amenzi: 580-720 lei va fi penalizarea dacă se constată că nu folosește un scaun pentru copii.

Spania 

  • Legea națională privind siguranța copiilor: Da
  • Sistem de siguranță pentru copii necesar: pana la 135 cm
  • Restricții pentru scaunul din față: Interzis sub 135 cm**Locurile din față pentru copiii sub 135 cm sunt permise doar ca excepție dacă nu există locuri în spate sau toate celelalte locuri sunt ocupate de copii
  • Necesar în taxi: da**Dacă aterizați pe un aeroport din Spania sau în afara orașului, trebuie folosit un scaun pentru copii. Cu toate acestea, dacă călătoriți cu un taxi într-o zonă orașului, nu este necesar un scaun pentru copii.
  • Amenzi: 300 EUR

 Suedia

  • Legea națională privind siguranța copiilor: da
  • Sistem de siguranță pentru copii necesar: Până la 135 cm
  • Standard Referit/Specificat: Da**R44 / R129 (i-size)
  • Restricții pentru scaunul din față: Permis într-un scaun pentru copii**Dacă airbag-ul este dezactivat, un copil poate călători într-un sistem de reținere pentru copii orientat spre spate. Sau dacă are 140 cm înălțime sau mai mult, este sigur ca un copil să stea pe scaunul din față cu un airbag conectat.
  • Necesar în taxi: da**Puteți aduce propriul scaun pentru copii sau cereți companiei de taxi să vă ofere unul la un cost suplimentar. Tabelul prezintă valorile de până la vârsta, greutatea și înălțimea pentru fiecare tip de scaun.
  • Amenzi: În cazul în care un șofer nu se asigură că un copil este echipat cu scaunul pentru copii corect, va avea drept rezultat o amendă de 2.500 kr.

Turcia

  • Legea națională privind siguranța copiilor: da
  • Sistem de siguranță pentru copii necesar: Până la 36 kg / 135 – 150 cm**Copiii cu înălțimea sub 150 cm sunt obligatorii, prin excepție, copiii cu înălțimea 135-150 cm pot fi reținuți cu centura de siguranță doar dacă stau pe bancheta din  spate
  • Standard Referit/Specificat: Da
  • Restricții pentru scaunul din față: Permis într-un scaun pentru copii**Cu condiția ca airbag-ul să fie dezactivat, un copil poate călători într-un sistem de reținere pentru copii orientat spre spate.
  • Necesar în taxi: da** Scaunele pentru copii sunt obligatorii în Taxiuri, dacă nu aveți propriul dvs. compania de taxi trebuie să vă ofere unul.
  • Amenzi: Sancțiunea pentru neutilizarea unui scaun pentru copii este de 132 TL, iar pentru copiii sub 12 ani, penalitatea pentru așezarea pe scaunul din față este de 108 TL.

Marea Britanie

  • Legea națională privind siguranța copiilor: da (Copiii trebuie să folosească un scaun pentru copii până când au 12 sau 135 cm înălțime)
  • Sistem de siguranță pentru copii necesar: Până la 12 ani / 135 cm
  • Standard Referit/Specificat: Da
  • Restricții pentru scaunul din față: Permis într-un scaun pentru copi
  • Necesar în taxi: da**Dacă șoferul are un scaun pentru copii, acesta trebuie utilizat. Dacă nu este disponibil niciun loc, copiii de peste 3 ani trebuie să folosească centura de siguranță pentru adulți. Există doar o scutire pentru copiii sub 3 ani atunci când călătoresc pe bancheta din spate a unui taxi și un scaun pentru copii nu este disponibil.
  • Amenzi: Notificare de penalizare fixă ​​de 100 GBP pentru șofer dacă un copil sub 14 ani nu are montat un scaun pentru copii.
  • Mai multe informatii: Scaunele pentru copii orientate cu spatele la sensul de mers nu pot fi utilizate in cazul scaunelor auto cu airbag activ montat.

 

Conform unui nou set de date oficiale transmis de Politia Romana, anul trecut 28 de copii pasageri cu varsta cuprinsa intre 0 si 14 ani si-au pierdut viata ca urmare a unui accident rutier, iar in 75% dintre aceste cazuri s-a constatat ca  acestia nu utilizasera elemente de siguranță în momentul impactului (scaun auto sau centură).

Ramâne de vazut în ce măsură campania de amenzi pe tema neutilizării acestor sisteme de siguranță va continua și dacă eficiența ei se va măsura în date statistice.

Pentru informatii curente legate de utlizarea corecta a scaunelor auto pentru copii va invitam sa va adresati consultantilor din Centrele Siguranta Auto Copii Romania.

Fundatia Siguranta Auto Copii este membra a European Transport Safety Council si castigatoarea premiului Jaques Barrot oferit de Comisia Europeana pentru cel mai bun proiect de educatie rutiera din Uniunea Europeana in anul 2021.

 

 

Lasă un răspuns