Categoria Scaune Auto 4-12 ani nu este una la fel de populară ca cea a scoicilor sau a scaunelor rotative destinate toddler-ilor. Cumva, mulți părinți fie că uită, fie că își pierd interesul în domeniul siguranței în mașină a copiilor, fie că se declară învinși de refuzul constant și foarte vocal al micilor pasageri nefericiți în scaunelor lor auto.

Modelele din această categorie, în marea lor majoritate scaune auto orientate cu fața la sensul de mers, prevăzute  cu centuri proprii  cu prindere in 5 puncte,  erau mai înainte vreme omologate conform  R44.04,  un standard ce avea ca referință greutatea copilului, iar părinții se raportau la acea limită maximă de omologare pe greutate a acestor centuri care era undeva la 21-22 kg.

De anul trecut însă, odată cu trecerea oficială la producția de scaune auto conforme exclusiv cu noul standard de omologare R129 care are ca referință strict înălțimea copilului, categoria scaunelor FF cu centuri proprii nu prea și-a mai găsit locul, iar producătorii au ales să urmeze alte direcții de dezvoltare.

Motivul acestei schimbări de optică este simplu: conform standardului R129 centurile proprii ale scaunelor FF (cu fața la sensul de mers) sunt omologate până la o înălțime maximă a copilului de 105 cm, adică aceeași înălțime maximă de omologare pe care o au și scaunele rotative din grupa anterioară (până la 4 ani).  Cu alte cuvinte, elementul de siguranță la care trebuie să ne raportăm nu mai e nicidecum greutatea (de 21-22 kg), ci înălțimea copilului.

Așadar, sensul investiției într-un scaun intermediar ale cărui centuri proprii nu mai pot fi folosite se pierde și se pune întrebarea care să fie următorul tip de scaun. Dacă tot am investit în mod corect într-un scaun auto rotativ sau evolutiv cu centuri proprii, hai să profităm cât mai mult de acesta, să transportăm în acest scaun copilul până la limita maximă de omologare și apoi să trecem direct și totodată corect la un scaun din etapa următoare, fără niște centuri proprii pe care nu le mai putem folosi oricum.

Cazul Martynei, fetița din Polonia paralizată de la gât în jos după un accident în care părinții ei luaseră decizia neinspirată de o transporta înaintea vârstei de 4 ani într-un astfel de scaun auto cu centuri cu prindere în 5 puncte orientat cu fața la sensul de mers, vă oferă explicația la întrebarea de ce nu le recomandăm nici înainte de 4 ani.

Ideal, copiii ar trebui transportați cu spatele la sensul de mers cât mai mult, chiar și după vârsta de 4 ani, sau după ce ajung la înălțimea sus-menționată de 105 cm pentru că așa sunt cu adevărat în siguranță absolută. Cu toate acestea, în viața reală, acest lucru se întâmpla mai rar decât ne-am dori, fie că mașina nu permite utilizarea unui astfel de scaun, fie că prețul e prohibitiv, fie că pur și simplu nu mai putem să îl convingem pe cel mic să călătorească astfel.

Și așa ajungem la soluția propusă de altfel și de inginerii  care fac testele de impact de la VTI (prestigiosul institut suedez unde se face testarea PLUS): după ce ajung la înălțimea de 105 cm, cea mai bună soluție este aceea a unui înălțător cu spătar în care copiii călătoresc asigurați cu centura autovehiculului (vă recomandăm să parcurgeți  AICI interviul pe care reprezentantul Fundației Siguranță Auto Copii l-a luat anul trecut dlui Jan Wenäll.

Părinții au învățat deja despre importanta testelor suplimentare de impact și nu credem că mai e nevoie să vă sfătuim că trebuie să alegeți un scaun din această grupă care să aibă testare ADAC, TCS, OAMTC, RACE.

ATENȚIE: testarea PLUS nu se face pentru această grupă de scaune auto, fiind o testare destinată EXCLUSIV scaunelor auto orientate exclusiv cu spatele la sensul de mers!

Un aspect deosebit de important și puțin luat în calcul de către părinți este poziția coloanei vertebrale a micului pasager. Este extrem de ușor sa declarăm: plânge în scaun, nu îi place în scaun și să abandonăm utilizarea acestui dispozitiv de siguranță a cărui rol salvator a fost dovedit nu numai de studii, ci de exemple din viața reală.

De foarte multe ori copilul plânge în scaun din cauza disconfortului extrem pe care îl resimte atunci când călătorește în respectivul scaun și nu pentru că e plictisit sau răzgâiat.

AGR, Asociația Germană pentru Sănătatea Spatelui, cunoscută prin implicarea sa activă în certificarea ergonomiei scaunelor de birou, a început să se implice activ și în evaluarea și certificarea scaunelor auto pentru copii, așa că, ideal este ca atunci când ne uităm după un scaun auto și mai ales după unul de grupă mare, este recomandat să verificăm daca modelul respectiv are și o astfel de certificare AGR.

Corect însă ar fi să facem achiziția după ce beneficiarul, adică micul pasager, a avut ocazia de a testa, de a se așeza în mai multe modele de scaune și să îl lăsăm pe el sa ne spună care i se pare cel mai confortabil. În fond facem o alegere pentru el, pentru sănătatea și siguranța lui.

Hai să trecem în revistă câteva astfel de modele

BeSafe Izi Flex Fix

Este un scaun auto  care a reusit sa combine punctajul extraordinar de 1,2 la impact lateral cu rezultate deosebite in categoria „spatiu pentru copil” si „utilizarea spatiului in masina”. Castigatorul prestigiosului premiu Kind + Jugend Innovation in categoria „World of Traveling Kids”, BeSafe iZi Flex FIX i-Size este combinatia ideala de siguranta, confort si flexibilitate.

N

Noua reglementare UN R129-02 (i-Size) este binevenita, BeSafe iZi Flex FIX i-Size fiind primul scaun auto cu spatar de pe piata, care respecta pe deplin aceste noi criterii. Dezvoltat pentru situatiile din viata reala, BeSafe iZi Flex FIX i-Size protejeaza micii pasageri cu ajutorul caracteristicilor de siguranta, care sunt peste cerintele reglementarilor.

Ce ne-a atras atenția în mod special la acest model este tetiera cu o construcție specială, tip fagure, care absoarbe forța impactului, cât și Pad-ul special care se adaptează centurii de siguranță pentru un plus de confort

DE remarcat ar fi si faptul că protecțiile laterale pot fi detașate, permițând instalarea a 3 scaune pe bancheta din spate: ATENȚIE= doar la autovehiculele prevăzute cu banchete cu 3 locuri= nu berline clasice care au doar 2 locuri și jumătate.

Avionaut MaxSpace

 

 

Dacă am făcut vorbire despre scaunele gândite să asigure o poziție corectă coloanei vertebrale , trebuie să vorbim neapărat despre Avionat MaxSpace Comfort System +,  un scaun auto diferit de oricare altul.

Avionaut MaxSpace Comfort System + a fost proiectat cu ajutorul datelor medicale actuale si a specialiștilor de top in ergonomie. Oferă suport cervical suplimentar sub forma unei perne conturate care stabilizează secțiunea cervicala, detensionează musculatura si, mai ales, asigura un sprijin excelent pentru secțiunea superioara a coloanei vertebrale.
Profilul secțiunii lombare este susținut ergonomic, eliminând durerile de spate, iar forma șezutului si umplutura suplimentara a pernei oferă sprijin femurului, prevenind amorțirea picioarelor. Prin reducerea compresiei coccisului, scaunul auto Avionaut MaxSpace Comfort System + ajuta la protejarea coloanei vertebrale împotriva scoliozei.

Ergonomie unica
Scaunul auto MaxSpace Comfort System + isi datoreaza constructia ergonomica specialistilor din domeniul fizioterapiei pentru copii si inginerilor dedicati. Este certificat de AGR – asociatia germana pentru sanatatea spatelui, ceea ce inseamna ca Avionaut MaxSpace Comfort System + nu numai ca previne durerile si diversele probleme ale coloanei vertebrale, dar poate fi si de ajutor in tratarea bolilor aparatului locomotor.

Siguranta si confort pentru mult timp
Scaunul auto Avionaut MaxSpace Comfort System + este conceput pentru copiii cu o inaltime intre 100 si 150 cm (categoria scaun auto 15-36 kg), adica cei cu varsta cuprinsa intre 3.5 si 12 ani. Constructia lui Avionaut MaxSpace Comfort System + este gandita in asa fel incat scaunul auto sa se adapteze atat unui copil de 4 ani, cat si unui copil mai mare, asigurand o protectie adecvata in timpul unui incident rutier. In ceea ce priveste siguranta, Avionaut nu accepta niciun compromis.

AGR – asociatia germana pentru o coloana vertebrala sanatoasa
Organizatia este formata din 150.000 de kinetoterapeuti si medici care se ocupa de problemele coloanei vertebrale. Activitatile AGR sunt ghidate de siguranta, confortul si ergonomia pozitiei in sezut, inclusiv in scaunele auto pentru copii. In plus, AGR se preocupa si de accesibilitatea si usurinta montarii si demontarii scaunelor auto, cu impact asupra sanatatii spatelui, in acest caz, a parintilor.
Produsele marcate cu AGR sunt destinate sa ofere sprijin coloanei vertebrale si organelor motorii. Un rating AGR pozitiv este acordat produselor care au demonstrat un efect pozitiv asupra spatelui si coloanei vertebrale. Verificarea are loc ca urmare a unor cercetari amanuntite efectuate de o comisie independenta formata din experti medicali din mai multe discipline.

Maxi-Cosi Kore Pro

Maxi-Cosi Kore Pro i-Size este primul scaun auto care este echipat cu o lampă prin care copilul tău se poate închide singur. De îndată ce copilul dumneavoastră este așezat, lampa se aprinde și se aprinde timp de 20 de secunde.  Scaunul auto Maxi-Cosi Kore Pro i-Size este potrivit pentru copii de la 100 la 150 cm (3,5 până la 12 ani).

Securitate

Scaunul auto Maxi-Cosi Kore Pro i-Size este echipat cu SPS Plus, umerii și capul copilului  sunt perfect protejați în lateral. Lățimea și înălțimea scaunului auto pot fi reglate cu o singură mână, astfel încât corpul copilului dvs. să fie întotdeauna într-o zonă sigură.

Instalare în mașină

Scaunul auto este are prinderi Isofix. Aceasta face ca instalarea să fie deosebit de ușoară și sigură, minimizează riscul asamblării incorecte.

Cybex Solution T I-Fix

Este un model din noua gama Platinum a celebrului producător german de articole pentru copii, Cybex.

Solution T i-Fix este dotat cu funcții de siguranță, cum ar fi o tetiera cu sistem de înclinare,  brevetată, care ajuta la menținerea capului copilului într-o poziție sigura pe tot parcursul călătoriei, precum si protecție liniara avansata la impact lateral. Tetiera reglabila in înălțime si lățime, pentru configurare rapida la exploziile bruște de creștere. Sistemul îmbunătățit de ventilație a aerului menține călătoriile confortabile pe tot parcursul anului.

Tetiera patentata inclina capul copilului ușor înapoi, ajutând la prevenirea căderii acestuia in fata in timpul somnului. Deci, in cazul unei coliziuni laterale, capul copilului se afla într-o poziție protejata – de 7 ori mai sigur decât daca ar fi căzut din zona de siguranța a scaunului. Sunt disponibile 3 poziții pentru confortul potrivit, indiferent daca copilul este treaz sau doarme.

Un plus al modelului este sistemul de ventilație integrat care menține temperatura scaunului confortabila in toate anotimpurile.

Sistemul avansat de protecție liniara la impact lateral (LSP) este o combinație remarcabila de design, siguranță si funcționalitate. Se activează automat înainte de instalare si mărește siguranța in cazul unui impact lateral. Lucrând împreuna cu o carcasa care absoarbe energie, reduce forța de impact cu mai mult de 20%.

Atașarea scaunului este  rapida grație conectorilor Isofix, printr-un singur clic si conexiune ferma pe bancheta. Indicatoarele vizuale care va arata cand scaunul auto este instalat corect. Spătarul cu sistem special de înclinare se adaptează perfect pe bancheta, crescând gradul de confort al micului pasager

Graco EverSure i-Size

O alegere excelenta, de buget în categoria înălțătoarelor cu spătar poate fi modelul producătorului american Graco,  Ever Sure i-Size

Certificarea i-Size cu Safety Surround Side Impact Protection, scaunul auto Graco Ever Sure este garanția unei protecții excelente în caz de impact lateral și unul din motivele pentru care acest model a avut rezultate foarte bune la testarea ADAC.
Este un scaun cu tetiera reglabila pe înălțime in 10 poziții oferă confort si siguranța pe măsura ce micuțul tau creste.

O altă caracteristică importantă este greutatea mică, de doar 5 kg, ceea ce îl face ușor de transferat dintr-o mașină în alta li îl recomandă pentru părinții care folosesc sistemul ride-sharing sau care pleacă în vacanțe unde urmează să închirieze o mașină

Acestea sunt câteva din modelele din această categorie destinată copiilor mai mari care prezintă elemente de siguranță, comfort, accesibilitate care ne-au atras atenția.

Pe baza studiilor efectuate, a informațiilor acumulate prin consultarea cu experții implicați în designul, construcția și testarea scaunelor auto pentru copii, Siguranță Auto Copii recomandă următoarea succesiune de modele de scaune auto:

A. Grupa nou-născuți- bebeluși

Scoică auto ergonomică: de la naștere până la 76-87 cm (în funcție de model)

B. Grupa toddler- copii mici:  minim 6 luni

-Scaun auto rotativ- 180 sau 360 grade- după etapa de scoică (sau cel mai devreme după vârsta de 6 luni) și până la 105 cm (aproximativ 4 ani) sau

-Scaun auto evolutiv rotativ- 360 grade omologat până la 125 cm (RF cu centuri proprii până la 105 cm, 4 ani și FF între 105-125 cm) sau

-Scaun auto evolutiv fix: RF cu centuri proprii până la 105 cm, 4 ani, apoi FF până la 150 cm sau

-Scaun auto exclusiv RF de la minim 6 luni până la 125 cm, 6-7 ani

C. Înălțătoare cu spătar: de la minim 105 cm, 4 ani, până la 150 cm. De precizat este faptul ca nu trebuie confundate înălțătoarele cu spătar, construite și gândite pentru a asigura protecția zonei capului în caz de impact lateral (prin tetiera și SIP) cu pernele înălțătoare!

 

Află mai multe despre modul corect de transport al copiilor în autovehicul de la specialiștii Centrelor Siguranță Auto Copii Romania.

Vă așteptăm cu drag la cursurile despre Sănătatea și Siguranța Copiilor, cursuri organizate lunar, GRATUIT de Fundația Siguranță Auto Copii