Aceste intrebari frecvente va vor ajuta sa luati mai usor o decizie corecta in privinta alegerii unui scaun auto pentru copil.
1. Ce este strivirea cataramei?
Strivirea cataramei, asa numita „buckle crunch” apare doar in cazul scaunelor auto cu fixare in centurile autovehiculului. Ideal, centura este cea care tine fixat scaunul auto si nu catarama acesteia. La unele autovehicule, catarama este supradimensionata si se poate intampla ca ea sa fie strivita de sezutul scaunului auto. Acest incident se numeste “strivirea cataramei”. Cataramele trebuie sa fie pozitionate in line dreapta fata de tesatura centurii , nu strivite de sezutul scaunului auto, deoarece asta ar putea duce la desfacerea scaunului in cazul unui accident. Daca testam un scaun auto pe masina si constatam ca centura are catarama prea sus, vom incerca sa pozitionam scaunul in alt loc in masina, sau vom testa un alt scaun auto.
2. Ce facem daca masina are un compartiment de depozitare sub podea, iar scaunul auto are un picior de sustinere?
Unele autovehicule au un compartiment de depozitare situate sub podea. La producatorul masinii exista kituri speciale cu care aceste compartimente pot fi umplute, astfel incat podeaua sa poata sustine piciorul scaunului auto. Intotdeauna trebuie verificat pe site-ul producatorului scaunului auto si in manualul autovehiculului, modalitatea corecta de fixare a scaunului. In cazul in care producatorul masinii nu are kituri speciale de umplere a compartimentului de sub podea, treuie sa renuntati la scaunul auto cu picior de fixare.
3. Pot instala un scaun auto langa un airbag cortina?
Airbag-urile laterale se numesc si airbag-uri cortina. Acestea se umfla in dreptul geamului pentru a proteja zona capului pasagerului din spate in cazul unei coliziuni laterale si nu constituie un pericol pentru copilul asezat in scaunul auto.
4. Pot instala un scaun auto pe scaunul pasagerului din dreapta?
Un scaun Rear-Facing (cu spatele la sensul de mers) se instaleaza pe scaunul pasagerului din fata NUMAI daca airbagul frontal este dezactivat.
Un scaun Front-Facing (cu fata la sensul de mers) se instaleaza daca are prindere in centuri (deaorece nu exista Isofix la nivelul scaunului pasagerului), fara dezactivarea Airbag-ului frontal, dar cu impingerea cat mai in spate a scaunului pasagerului.
5. Ce este o centura Top Tether?
Asa numitul “top tether” este un al 3-lea punct de ancorare pentru un scaun auto cu Isofix. Este o centura atasata de partea din spate a scaunului auto, prevazuta la capat cu un carlig. Aceasta centura se prinde de un locas special aflat in spatele banchetei sau in portbagaj. In manualul autovehiculului este indicat clar unde se afla acest locas special (in cazul in care masina dvs este prevazuta cu asa ceva). La unele scaune auto, aceasta centura suplimentara, “top tether” are un indicator de culoare verde care ne arata daca prinderea este corecta.
6. Daca nu masina nu are loc de ancorare pentru centura Teher Strap?
Pentru scaunele auto din categoria Rear Facing Prelungit, centura suplimentara trebuie atasata de o parte din structura autovehiculului. De obicei, atasarea se face de scaunul soferului, sau de scaunul pasagerului din dreapta. Daca masina este una scandinava (Volvo sau Saab) punctele de prindere sunt inelele D situate la nivelul glisierei scaunelor din fata. La alte marci de autovehicule, trebuie sa verificati daca exista o bara structurala situate sub scaunele din fata.
7. Pot folosi o extensie de centura?
Extensiile de centura prelungesc lungimea centurii autovehiculului. Aceste extensii nu au fost testate impreuna cu scaunele auto in testele de impact si de aceea nu sunt recomandate.
8 Ce se intampla daca nu pot instala 3 scaune in masina?
A instala 3 scaune auto pe bancheta din spate poate fi lucru complicat si fiecare situatie trebuie abordata in mod difereit. In primul rand trebuie verificat manualul autovehiculului pentru a vedea daca exista aceasta optiune. In cazul anumitor masini, producatorul nu permite instalarea scaunului auto pe locul din mijloc al banchetei sau pe scaunul din fata al pasagerului. Una din probleme poate fi aceea ca pozitia din mijloc a banchetei din spate poate fi mai ingusta comparativ cu pozitiile laterale.
Aici afli mai multe despre cum poti transporta 3 copii cu masina in deplina siguranta.
9. Cum pot face ca cel mic sa nu-si desfaca centurile?
Mai intai, trebuie sa ne asiguram ca centurile sunt fixate in pozitia corecta raportat la umerii copilului, Ideal, centurile trebuie sa fie la nivelul unerilor copilului, pentru ca o pozitie mai joasa poate determina alunecarea centurii. Centura trebuie sa fie corect tensionata, in asa fel incat sa ramana doar un spatiu cat 2 latimi de deget intre centura si clavicula copilului. Daca problema persista, trebuie sa cautati un dispozitiv special de retentie a centurilor.
10. Cum stiu cand trebuie schimbat scaunul auto al copilului?
In general, scaunele auto sunt clasificate in functie de greutatea si inaltimea copilului, asa ca ceea ce este inscris pe eticheta scaunului auto, va va ajuta sa il alegeti pe cel potrivit.
Un alt mod de a ne ghida este verificarea distantei dintre crestetul copilului si marginea de sus a tetierei scaunului. Daca crestetul celui mic a ajuns la marginea de sus a tetierei scaunului auto, atunci e momentul pentru a-l schimba
11. Cat timp este necesar ca un copil sa foloseasca su scaun auto?
Legislatia rutiera recomanda ca toti copiii cu varsta sub 12 ani si/sau inaltimea mai mica de 135 cm sa calatoreasca NUMAI in scaune auto.
12. Vi se pare ca piciorusele stau incomod in scaunul Rear-Facing?
Copiii sunt foarte flexibili, iar oasele lor incep sa se calcifice de abia in jurul varstei de 3 ani, asa ca articulatiile sunt mult mai mobile, iar proportia dintre cap si restul corpului fiind mai mare, tendinta naturala a copilului este aceea de a sta cu picioarele incrucisate, sau indoite, ca o broscuta. Asta nu inseamna ca scaunului i-a ramas mic, sau ca nu se simte confortabil, ci tocmai este modul in care cei mici isi aleg o pozitie confortabila de transport.
14. Cum pot estima cat timp va folosi copilul meu un scaun auto?
Copiii cresc intr-un ritm diferit, iar ghidurile de clasificare a scaunelor auto se mazeaza pe percentile 50 a curbelor de crestere, asa ca in azul fiecarui copil, trebuie sa urmarim curba lui de crestere si sa estimam cand va ajunge la greutatea sau lungimea maxima suportate de respectivul scaun auto. Daca curba de crestere a copilului este spre pecentila 90, puteti estima ca va folosi scaunul auto cu un an mai putin decat este indicat pe eticheta, iar daca curba este la percentile 25 puteti estima ca va folosi scaunul un an in plus fata de ce este scris pe eticheta.
15. Copilul meu este prea inalt pentru un scaun cu centura proprie, dar nu are greutatea necesara pentru un inaltator cu spatar?
Cautati un scaun auto evolutiv, care acopera mai multe grupe de varsta si care are mai multe locuri de ajustare pe lungime a centurilor. De regula, astfel de scaune se folosesc cu centurile propria pana la 25 kg si pot fi folosite si de copii mai inalti. Alta solutie sunt scaunele cu scut de impact, care pot de asemenea fi folosite pentru copii mai inalti.
16. Ce fac daca am avut un accident auto, iar scaunul era instalat in masina?
Daca un scaun auto era instalat in masina in momentul unui accident (chiar daca copilul nu era in acel moment in autovehicul), scaunul auto trebuie inlocuit, chiar daca nu exista semne vizibile de impact asupra lui. Este posibil ca scaunul sa fi suferit niste deformari structural interne, care sa nu il mai faca sigur in cazul unui nou impact. Este foarte dificil sa judecam cat de grav a fost un impact, dar producatorii recomanda inlocuirea scaunului daca:
- Coliziunea s-a produs la o viteza mai mare de 5kmh
- Sau a fost suficient de puternica incat sa indoaie o portiune din caroseria autovehiculului
17. Este sigur sa folosesc un scaun second-hand?
Producatorii recomanda “un copil-un scaun”. Cel mai bine este sa nu apelati la scaune second-hand deoarece nu stiti daca au fost sau nu implicate in vreun accident. In plus, spuma si celelalte materiale se degradeaza pe masura ce trece timpul, astfel incat ele nu mai confera protectia necesara.
18. Care e timpul maxim pe care un copil il poate petrece in scaunul auto?
Pentru copiii mai mici de 4 saptamani, durata maxima a unei calatorii cu masina este de 20 minute. Apoi, pe masura ce timpul trece, crestem gradat durata calatoriei cu masina pana la 2 ore pentru copiii mai mici de 1 an. Dupa ce copilul trece de la scoica la urmatoarea grupa de scaun auto, nu mai exista o limita maxima de timp. Oricum, este recomandat ca in cazul calatoriilor lungi sa facem pause frecvente pentru a-l lasa pe cel mic sa se dezmorteasca.
19. Curatarea huselor?
Husele pentru scaunele auto pot fi spalate cu apa rece, dar nu inainte de a verifica instructiunile de pe eticheta. Husele pot fi scoase cu usurinta, dar va recomandam sa faceti poze dupa modul in care erau prinse initial partile husei, pentru a le pune la loc in acelasi mod. Centurile si tetierele nu trebuie NICIODATA spalate cu detergent sau substante chimice deoarece puteti sa le deteriorari structura, afectand astfel siguranta scaunului. Singurul mod in care pot fi curatate este stergerea lor cu o carpa inmuiata in apa.
20. Care e diferenta dintre un scaun Universal si unul Semi-Universal?
Mentiunea Universal de pe eticheta unui scaun auto inseamna ca acel model de scaun se potriveste (in teorie) pe orice masina. Totusi, acest lucru trebuie verificat in fiecare caz in parte, pentru in practica exista numeroase exceptii.
Marcajul Semi-Universal indica faptul ca acel tip de scaun trebuie obligatoriu verificat intr-un centru de in stalare scaune auto.
21. Scaunele auto au data de expirare?
Scaunele auto pentru copii nu au o data de expirare explicita, dar componentele lor se degradeaza in timp. Un scaun vechi nu va mai oferi acelasi grad de protectie ca un scaun nou. Ca principiu, noi nu recomandam folosirea pentru al doilea copil a unui scaun care a fost deja utilizat 5 ani.
22. Ce este testul Plus?
Acesta este un test aditional efectuat de autoritatile din tarile scandinave, test care masoara fortele exercitate aspura gatului in timpul unui accident. Acest test se aplica DOAR scaunelor Rear-Facing.
23. Existe scaune auto ce pot fi instalate in avion?
Unele scaune auto au o eticheta speciala care atesta faptul ca pot fi folosite in avion.
Recomandarea noatra este aceea de a contacta in prealabil compania aeriana pentru a obtine confirmarea lor clara in privinta acceptarii scaunului auto la bord.
24. Ce este i-Size?
i-Size este noul standard eurropean de siguranta in domeniul scaunelor auto, standard intrat in vigoare in iulie 2013, ca parte a regulamentului R-129. Scopul regulamentului R-129 este acela de a creste gradul de siguranta al transportarii copiilor in autovehicul.
i-Size este numele prime faze a regulamentului R-129 si face referire la scaunele folosite pentru copii mici, de la nastere si pana la o inaltime de 105 cm (aproximativ 4 ani), scaune care sunt instalate folosind sistemul Isofix al masinii. Acest standard va rula in paralel cu standardul R44/04.
25. Care sunt diferentele intre Standardele de Siguranta R44.04 si i-Size?
Cand verificam daca un scaun auto e potrivit unui copil si utilizam standardul R44, luam in calcul greutatea copilului, iar cand utilizam standardul i-Size utilizam varsta si lungimea (inaltimea copilului).
Pentru scaunele cu Isofix standardul I-size impune ca acestea sa fie testate la impact lateral.
Scaunele I-size trebuie sa fie utlizate cu spatele la sensul de mers pana la varsta de 15 luni.
26. Trebuie sa renunt la scaunul vechi si sa cumpar un scaun I-size?
Nu! Daca scaunul pe care il ai acum ii este potrivit copilului, acesta ramane un scaun ce poate fi folosit legal si in siguranta atata vreme cat este corect instalat.
27. Scaunul auto a fost testat la impact pe masina mea? Unde gasesc aceasta informatie?
Toate scaunele auto pentru copii sunt testate la impact, dar nu neaparat pe fiecare tip de masina. Producatorii scaunelor auto folosesc datele oferite de producatorii de masini pentru a indica faptul ca un scaun se potriveste sau nu intr-o anumita masina.
28. De ce RearFacing-ul este mai sigur?
Cele mai periculoase coliziuni sunt coliziunile frontale. Acestea reprezinta accidente produse la viteze foarte mari si care dau nastere la forte imense. Cand un copil este pozitionat intr-un scaun asezt cu fata la sensul de mers, corpul lui este impins intre scaun si centura acestuia, rezultand o presiune foarte mare asupra zonei gatului, a coloanei si organelor interne. Asezarea copilului in scaun cu spatele la sensul de mers contrabalanseaza aceasta miscare in fata, protejandu-se astfel in special zona gatului (a coloanei cervicale).
29. Ce se intampla daca nu pot monta un scaun auto Rear Facing deoarece nu am suficient spatiu in masina?
Pe piata exista modele ultra-compacte de scaune Rear Facing, care nu ocupa mai mult spatiu decat o scoica.
30. Cum comunic cu copilul in masina?
Un sofer trebuie sa fie concentrat la drum si nu preocupat de ce face copilul asezat in spate. Insa, exista o solutie si anume oglinzile speciale care va permit sa va vedeti copilul si in acelasi timp ii permit si copilului sa va vada.
31. Copilul se va plictisi sa calatoreasca cu spatele la sensul de mers?
Intr-un scaun montat cu fata la sensul de mers, copiii pot vedea doar putin din ce este afara, uitandu-se pe geamurile laterale. In cazul in care calatoresc cu spatele la sensul de mers, ei pot vedea mult mai multe prin luneta autovehiculului, deci sansele de a se plictisi sunt mult mai mici.
32. Ce se intampla daca scaunul e montat RearFacing iar impactul e din spate?
Impactul din spate apare mult mai rar (doar 5% din accidente), iar vitezele la care se produce sunt mult mai mici, decat in cazul unui impact frontal. Asta inseamna ca riscul de deplasare a coprului copilului si implicit a gatului este mult mai mic.
Aceste Intrebari Frecvente s-ar putea sa deschida calea altor intrebari pe care asteptam cu drag sa nu le puneti si la care ne dorim sa va oferim cele mai potrivite raspunsuri.
33. Este corect să încercăm să creștem stabilitatea unui scaun auto cu prindere în isofix prin sprijinirea de spătarul scaunului pasagerului sau a scaunului șoferului?
Sprijinirea unui scaun auto rear-facing, cum ar fi Axkid One 3.0, de spătarul scaunului pasagerului din față sau al șoferului poate afecta negativ siguranța ambilor ocupanți din următoarele motive:
Împiedicarea funcționării optime a scaunului pasagerului sau al șoferului: În cazul unui accident, scaunul din față este proiectat să absoarbă o parte din forțele impactului pentru a proteja ocupantul. Dacă scaunul auto pentru copil este sprijinit de spătarul scaunului din față, aceasta poate împiedica mișcarea normală și absorbția șocurilor pentru pasagerul din față sau pentru șofer, reducând astfel protecția oferită.
Compromiterea siguranței scaunului auto pentru copil: Scaunele auto rear-facing sunt proiectate să distribuie forțele impactului prin baza lor și prin piciorul de sprijin, nu prin contact cu alte suprafețe (precum spătarul scaunului din față). Sprijinirea de un alt scaun poate modifica dinamica în caz de accident, compromițând atât protecția copilului, cât și stabilitatea scaunului(
Pericol de transmitere a forței impactului: Dacă scaunul auto rear-facing este sprijinit de spătarul scaunului din față, forțele generate la impact ar putea fi transmise în mod necorespunzător. Aceasta poate duce la creșterea riscului de leziuni pentru pasagerul din față sau pentru copilul din scaunul auto, deoarece energia impactului nu este absorbită corect de sistemele de siguranță ale scaunului(
Reducerea spațiului pentru airbag: În cazul în care scaunul pasagerului din față este sprijinit de scaunul auto rear-facing, există riscul ca airbagul să nu se declanșeze corect sau să lovească scaunul din spate în locul pasagerului. Aceasta poate reduce eficiența sistemului de protecție prin airbag și poate duce la leziuni mai grave(
Din aceste motive, este esențial ca scaunul auto rear-facing să fie instalat corect, fără a se sprijini pe spătarul scaunelor din față, pentru a proteja atât copilul, cât și pasagerii din față.