Instalarea scaunelor auto-tips and tricks este un articol care pornește de la 3  cazuri reale,  selectate de noi din multe altele care ne-au ajuns la cunoștință, care par să demoleze mitul că simpla achiziție, superficial documentată și care nu este urmată de o utilizare corectă a scaunului auto poate salva viața unui copil în caz de accident.

Miercuri, 22 iunie 2022: un copil de un an  ajunge în stare grava după ce a cade dintr-o mașină aflată în mers.

O zi aparent obișnuită din viața unei familii cu doi copii din România s-a schimbat total după un drum cu autoturismul.

Viteza nu era mare, condițiile meteo nu erau potrivnice, alcoolul nu a fost implicat, ambii copii AVEAU scaune auto.

Totuși, ca urmare a acelui incident incredibil din 22 iunie 2022 un copil de 1 an aflat in scoică auto a murit.

Iată una din știrile despre acest accident:

Un copil de 1 an este în stare gravă după ce a căzut dintr-o mașină aflată în mers, în Caraș-Severin | Digi24

Cauza: scoica auto era doar AȘEZATĂ pe bancheta mașinii, iar copilul nu era asigurat în centurile proprii ale acesteia. Așadar scoica, indiferent de cât de bună și testată ADAC ar fi fost (nu avem astfel de informații) nu avea cum să protejeze copilul în caz de accident, nici măcar într-unul minor cum s-a întâmplat în fapt.

Cu alte cuvinte, vânzătorul de la magazin ar fi trebuit să se asigure că părinții înțeleg ce rol are o scoică auto, sau să îi îndrume pe părinții către cineva care le-ar fi putut explica cum trebuie folosită, cum trebuie asigurat copilul în scaun.

 

Iată pe scurt cum ar fi trebuit să funcționeze corect lucrurile în acest caz:

Scoica să fie cumpărată ca produs de sine stătător, după ce părintele știa după ultima ecografie o greutate sau lungime estimate la naștere pentru bebe

De ce: pentru ca bebe să aibă de la început o poziție respiratorie corectă și o poziție confortabilă pentru spate (coloana vertebrală). În felul ăsta copilul NU VA PLÂNGE în scaunul auto, mămica nu se va grăbi să îi aline durerea lunându-l în brațe sau slăbind centurile de siguranță.

2. Scoica ar fi trebuit sa fie instalată în centuri, apoi în bază. Mulți ne vor critica, unii chiar ne vor amenința direct sau prin story-uri pentru afirmația asta.

De ce: un părinte care a învățat să instaleze corect în centuri o scoică auto e un părinte care chiar a înțeles rolul scoicii și se gândește de două ori înainte de porni la drum, va verifica  dacă a făcut sau nu bine operațiunea. Un țac pac în baza isofix, fără verificarea prinderii, bazat doar pe cuvântul magic al vânzătorilor ISOFIX=SIGUR, poate duce la desprinderea scoicii din baza în care nu e în fapt prinsă corect și proiecția ei în afara autovehiculului.

Este doar unul din argumentele legate de prinderea în centuri. Sunt mult mai multe argumente obiectivabile științific, tehnic, medical, financiar și cu cât le contestă mai mult comunitatea furioasă a comercianților, ele devin și mai valoroase.

3. Copilul trebuie bine asigurat în scoică, centurile trebuie să fie perfect tensionate, lucru care se verifică cu celebrul test al ciupiturii.

Noiembrie 2022, o altă familie dintr-un oraș din nordul țării pleacă la un drum scurt, în localitate, chiar de ziua de naștere a fiului lor.

Viteza de doar 30 km la oră, nici vorbă de vreme rea sau de consum de alcool, copil AȘEZAT în scaun auto.

Rezultatul: zile de spitalizare după traumatism cranio-cerebral chiar atunci când micuțul ar fi trebuit să își sărbătorească ziua de naștere.

Cauza: scaun auto  0-36 kg, no-name, botezat în mii de feluri în România în funcție de comerciantul care a făcut dealul în îndepărtata Asie, fără teste suplimentare de impact care s-a rupt la propriu din baza isofix în momentul unui impact lateral produs la viteză mică.

Cum ar fi trebuit procedat: un semnal de alertă pentru părinte ar trebui să fie sutele de review-uri de 5 stele pentru niște modele de scaune auto cu denumiri pompoase compuse din peste 10 cuvinte și absența respectivului brand din orice tip de testare de impact efectuata de organizațiile internaționale acreditate în acest sens.

Și un alt semnal de alarmă pentru orice părinte: așa cum nu îmbraci în body-ul de nou născut un copil de 8 ani, trebuie să te gândești că nici nu poți pune în același scaun un bebeluș de 50 de cm și un flăcău de 150 cm (cu tot respectul chiar pentru branduri mari care au sesizat această comoditate a părinților de a achiziționa un scaun pentru toata perioada copilăriei celui mic ca să știe că e problema rezolvată).

Și un alt lucru important: verificați fraților cu atenție documentele care însoțesc scaunul, vedeți dacă scaunul ala are același număr de certificare pe etichetă ca pe certificatul de conformitate, cereți referințe, nu vă grăbiți să îl luați doar pentru că e promoție pe un e-shop și pierdeți ocazia să luați cel mai cel scaun cu sute de review-uri.

Asta pentru că nu e vorba de o hăinuță sau o jucărie, ci de viața copilului vostru.

Iulie 2023, un drum din estul țării de această dată al unei familii cu un copilaș de 2 ani se sfârșește tot la spital pentru micuțul pasager, chiar dacă nici în această situație tatăl șofer nu consumase alcool, mașina foarte bună nu avea probleme tehnice și rula regulamentar, iar în autovehicul micul pasager era AȘEZAT în scaun auto.

Acesta e cazul cel mai șocant și asta pentru că a fost vorba despre un scaun auto scump, achiziționat de la un magazin care își aclamă expertiza în siguranță, după faimoasa certificare online aflata la îndemâna oricui are ceva euro în buzunar și dispoziție să dea două click-uri.

Cum ar fi putut fi evitată accidentarea copilului: dacă scaunul era folosit cu spatele la sensul de mers, dacă comerciantul ″acreditat″ vindea modelul potrivit vârstei copilului și acreditat fiind el se asigura că toate elementele de prindere ale scaunului sunt utilizate corect de către părinte, astfel încât să nu rezulte catapultarea scaunului din mașină în momentul impactului.

Acestea sunt doar 3 din cazurile cele mai mediatizate în care copii care erau în scaun auto au devenit victime ale accidentelor rutiere, unii grav răniți, altul decedat după zile de suferință pe un pat de spital.

Ce au în comun cei 3 părinți: toți au conștientizat că pentru transportul copilului cu mașina este nevoie de un scaun auto, toți au achiziționat un scaun auto, ba chiar unii s-au bazat pe pseudo-expertiza unor magazine online auto-intitulate centre acreditate și chiar au ales modele de la mărci consacrate.

Ce a lipsit în toate cele 3 cazuri: instalarea corectă, responsabilă a scaunului auto, instruirea părinților în această direcție, iar rezultatul trist nu face decât să dea apă la moară celor care spun: și cu și fără scaun auto tot aia e.

Studiile internaționale arată însă, fără drept de echivoc faptul că un scaun auto bun, corect montat salvează viața a 71 din 100 de copii în cazul producerii unui accident rutier.  Așadar, aceste cazuri, ținând cont de faptul că adulții nu au pățit aproape nimic, ca s-au produs la viteze mici, nu trebuiau să aibă astfel de consecințe dramatice.

Trebuie să rețineți că fiecare copil e unic, copilul vostru nu e identic cu al vecinului, că nu aveți aceeași mașină voi toți cei peste 80.000 de membri ai grupurilor SAC și că viața se dă doar o dată.

Rolul nostru, al celor de la Siguranță Auto Copii este tocmai acela de a vă îndruma să alegeți și să folosiți CORECT în siguranță un scaun auto, să nu faceți neapărat achiziții scumpe doar ca așa vă dă magazinul x pachetul sau pentru că influencer-ul X spune că el a cumpărat scaunul Y (ca să descoperiți apoi poze publicate tot de influencerul x în care copilul fie nu e așezat în scaun, fie e pus formal, cu paltonaș din blăniță roz, fără centură de siguranță sau întors spre lateral, pentru a fi alăptat în timpul mersului- că a uitat între-timp cum e el influencer de scaune auto).

Și, cu riscul de a-i supăra pe mulți: rolul nostru al celor de la Siguranță Auto Copii este acela de a NU VĂ VINDE scaune auto pentru bebeluși de 2, 3, 4, 5, 6 luni doar pentru că vi se pare că nu stau bine în scoică sau pentru că vă ard degetele să mai dați o dată cu cardul.

Rolul nostru nu e acela de a vă propune să vă asociați câte 3, câte 10 pentru a lua la ″preț avantajos″ un scaun auto care va fi poate potrivit doar unuia dintre cei 3 sau 10 copii, nu e acela de a face story-uri pe Instagram pentru a vă spune ce minunata e fabrica x de scaune auto (de asta ne și denigrează cu patimă distribuitorii de scaune auto sau comercianții ″certificați″ cu dublu-click) și nici de a vă impune să luați doar un anumit tip de scaune indiferent de particularitățile copilului, ale mașinii, ale părinților, doar pentru că firma x vinde doar un anumit tip de scaune auto și cică are un țel suprem legat de siguranța auto.

Nu, sigur nu deținem noi adevărurile supreme și toata știința lumii în acest domeniu, dar ceea ce face deosebit modul nostru de funcționare este faptul că ne pasă de ceea ce spunem, de ceea ce facem și la finalul zilei, când aflăm că măcar o viața a fost salvată ca urmare a îndrumărilor primite de la noi, lumea devine un loc mai bun!

Vă așteptăm cu drag în cele 4 Centre Siguranță Auto Copii din București, Constanța, Brașov, Timișoara și, în curând, în noile Centre Siguranță Auto Copii în sistem de operare propriu sau franciza ce se vor deschide în acest an, pentru a vă învăța să alegeți și să folosiți corect scaune auto bune, selecționate de noi pe criterii obiective: siguranță, ergonomie, ușurință de utilizare și pentru a vă ghida în această zonă a siguranței în autovehicul a micilor pasageri.

 

 

 

 

Lasă un răspuns