Impreuna prin Educatie si Vointa Salvam Vieti!

Studiu de caz 1:

Accident 29 iulie 2020
• Loc producere: Olt, mediu urban
• Tip masina: berlina
• Cauza: neacordare de prioritate la indicatorul STOP
• Victime: bebelus 9 luni transportat in landou

Studiu de caz 2:

Accident 28 februarie 2021
• Loc producere: Mures, mediu rural
• Tip masina: berlina
• Cauza: neadaptare vitezei la conditiile de trafic
• Victima: bebelus 6 luni transportat in brate de catre mamica

Statisticile ultimilor ani ne arata ca cifrele, in loc sa se imbunatateasca in sensul scaderii numarului de copii decedati sau grav raniti ca urmare a unui accident rutier, se incapataneaza sa ramana acolo, mari, nemiscate, ca o soarta implacabila.
Speram ca macar 2020 sa fi fost unul mai bun prin prisma unor valori de trafic mai reduse si a unui timp de reflectie si documentare mai mare avut la dispozitie de catre parinti.

Intr-adevar, ca valoare absoluta cifrele sunt usor mai mici, fiind vorba despre un numar total de 42 de copii cu varsta intre 0 si 14 ani, decedati ca urmare a unui accident rutier. Trist e insa faptul ca, din acesti 42 de copii, 38 nu fusesera asigurati pe durata transportului in masina intr-un scaun auto corespunzator, sau cu centura de siguranta a autovehiculului. Cu alte cuvinte, 90% din aceste decese s-au produs si prin neglijenta adultilor care ar fi trebuit sa fie raspunzatori de acesti micuti.
Daca ne uitam retrospectiv la detele privitoare la evolutia numarului de decese copii 0-14 ani prin accident rutier, costatam ca in valoare absoluta, cifrele variaza intre 50 si 60 pe an, dar ceea ace nu variaza este procentul de cazuri in care scaunul auto sau centura de siguranta nu fusesera utilizate, undeva intre 85 si 98%.La aceste cifre se adauga ranirile grave, a caror evolutie ulterioara poate la randul ei sa conduca la deces si astfel tabloul devine si mai graitor.Multi parinti se gandesc sa utilizeze scaunul auto exclusiv atunci cand se deplaseaza in afara localitatii, avand convingerea ca in oras nu se poate intampla nimic rau.
Cu toate acestea, datele raportului realizat de ETSC privitor la siguranta in trafic a copiilor indica faptul ca 74% din accidentele cu victime copii au loc in Romania in mediul urban.
Asta ar trebui sa ne dea de gandit, sa activeze acele resorturi interne care stau la baza titlului de “parinte”.

Datele obiective, statistice ne arata ca in aproape 90% din cazurile de deces si ranire grava prin accident rutier in Romania, viata si sanatatea copiilor implicati ar fi putut fi salvata daca, doar daca, parintii i-ar fi transportat pe micuti respectand legea si anume asigurati in scaune speciale sau fixate cu centura de siguranta a masinii.

Gasim scuze. Multe scuze: scaunele sunt scumpe, nu stiam ca asa trebuie, merg doar pana la colt. Si chiar la colt ne asteapta SOARTA.

Este dovedit statistic faptul ca scaunul auto pentru copii chiar face diferenta intre viata si moarte atata vreme cand in 70% din cazuri, copiii astfel transportat si implicat intr-un accident rutier scapa teferi.

Si e atat de simplu sa schimbi lucrurile. Doar ca rata de utilizare a scaunului auto pentru copii este in Romania de doar 22%. Atat…
Da, scaunele auto bune sunt scumpe, pentru ca la producerea lor lucreaza echipe intregi de ingineri, designeri, specialisti in testare si toate aceste lucuri costa.
Nu e vorba de o simpla carcasa din plastic, ci de forte masurate in simulari de impact. Si mai e ceva: scaunul auto incorect montat sau incorect utilizat NU salveaza vieti.

Va invitam sa va alaturati eforturilor Fundatiei Siguranta Auto Copii, sa va pregatiti din timp pentru rolul de parinte si sa il luati in serios.
Educatia Rutiera face parte din educatia pentru viata si de aceea va invitam sa va inscrieti la webinariile gratuite privitoare la siguranta in trafic a micilor pasageri, dar si a micilor pietoni, biciclisti sau trotinetisti, webinarii organizate de Fundatia Siguranta Auto Copii in parteneriat cu Brigada Rutiera, psihologi, medici specialist, salvatori.
Haideti a facem din Educatia Rutiera in gradinita si scoala parte din curriculum obligatoriu, asa cum este in majoritatea statelor Uniunii Europene. Copiii care vor studia aceste notiuni vor fi si viitorii soferi si parintii viioarelor generatii.
Daca sunteti parinti va invitam sa ne contactati pentru a beneficia de programul “Siguranta Auto a Copilului Tau incepe din Maternitate” si de programul de sprijin pentru aceia dintre voi care au fost implicati in accidente rutiere (cu sau fara victime).
Va asteptam alaturi de noi cu idei, initiative si proiecte care sa ne ajute ca IMPREUNA sa facem diferenta!

Pentru ca Siguranta Auto a Copilului tau NU este optionala! Acest articol este realizat cu sprijinul dlui. Guilhem Moulin, parinte activ si membru al comunitatii Siguranta Auto Copii Romania.