Cine ne recomanda scaunul auto este poate principala întrebare pe care trebuie să și-o pună un părinte preocupat de sănătatea și siguranța copilului său.

Și ca să vedem de ce, începem cu o altă întrebare: câte minute sunt într-un an? Fix 525960 de minute.

Știți oare  câte accidente de circulație au loc anual în România: in jur de undeva între 380.000 și 420.000.

Putem deci spune ca aproape la fiecare minut se produce un accident rutier. Așadar, riscul există nu doar la drum lung, la drum de seară, pe autostrada, ci absolut pe orice tip de drum și la orice tip de deplasare.

Scaune auto au început să se cumpere și în România, comercianții au început să facă profit frumos din această categorie de produse care a ″explodat″ la unii retaileri.

Cum ne explicăm totuși faptul că în ciuda acestei explozii, copiii mor în continuare ca urmare a accidentelor rutiere și, mai trist, sunt cazuri în care în mașină se afla un scaun auto în momentul producerii accidentului, scaun care fie nu a fost folosit deloc, fie a fost folosit necorespunzător?

Această serie de articole își dorește să facă lumină în ceea ce privește rolul scaunului auto, sensul pentru care el trebuie utilizat astfel încât să protejeze viața copilului. De ce folosim scaunul auto: pentru a împiedica proiectarea micului pasager în afara autovehiculului în cazul unei decelerări (frânări) bruște sau a unui accident rutier.

Este fix același rol pe care îl are și centura de siguranță în cazul adulților. Doar că, dacă în situația centurii de siguranță, aceasta este un element de siguranță gândit de producătorul mașinii pentru mașina în cauză, scaunul auto este ceea ce se poate numi produs after-market, adică un accesoriu ce poate fi potrivit să funcționeze împreună cu centura de siguranță sau cu alte sisteme precum prinderile Isofix sau prinderea de tip Top-Teather.

Este foarte important să reținem faptul ca scaunul auto NU este produs de aceeași firma care a fabricat mașina și de aceea o compatibilitate de 100% nu va exista niciodată. În viitor, însă, viața părinților va deveni mult mai ușoară pentru ca trendul producătorilor auto este acela de a face scaune auto încorporate în construcția autoturismului.

Dar până atunci, pornind de la ideea ca nu există un scaun 100% compatibil cu mașina, hai să vedem ce anume trebuie verificat înainte de achiziție și de ce este atât de importantă testarea scaunului auto PE mașină și cu copilul prezent.

  1. Gradul de înclinare al banchetei- diferă de la un model de autoturism la altul. În cazul mașinilor sport acesta este mai ascuțit și asta face dificila așezarea corectă a multor modele de scaune cu prindere în Isofix

  1. Lungimea centurii de siguranță a mașinii: sunt anumite autoturisme la care această centură este mai scurtă și de aceea instalarea unui model cu prindere în centuri e mai dificilă.

  1. Scaunele cu sistem de reglaj electric nu permit prinderea centurilor inferioare pentru grupa RF prelungit cu fixare în centuri, iar ideea unor inele sudate sau a unor modificări ale mașini doar de dragul prinderii unui astfel de scaun prezintă riscuri mai mari decât beneficiile, atât din punct de vedere al corectitudinii acestei operațiuni after-market, cât și financiar, când veți dori să vindeți autoturismul.

  1. Distanța de la banchetă la podeaua autoturismului- o altă variabilă care trebuie luată în calcul când alegem un scaun auto cu prindere în isofix (acest picior împiedicând răsturnarea scaunului auto) 5. Poziționarea prinderilor isofix- la unele modele aceste prinderi nu sunt clar marcate și de aceea este complicat să fie identificate

  1. Prezența și poziționarea Top teather-ului

  1. Prezența unor denivelări la nivelul banchetei mașinii, alt element care face dificilă atât instalarea scaunelor cu prindere în centuri, cât și cea a scaunelor cu prindere în isofix

Am trecut în revistă doar câteva din problemele pe care le întâmpină părinții și care duc fie la utilizarea incorectă a unor scaune auto )

Hai să vedem și exemple de instalări incomplete și utilizări incorecte

1. Cea mai frecventă: așezarea scoicii pe banchetă, fără fixarea acesteia nici cu centura și nici în bază- o proporție de 51% în această grupă

2. Orientarea în poziție laterală a scaunului auto rotativ 360 grade (în scopul alăptării sau interacțiunii cu mămica) 32% din cazuri

3. Așezarea copilului de vârstă mare în înălțătorul auto, fără fixarea centurii, sau trecerea centurii pe sub brațul copilului: 56% din copiii din această grupă

4. Prinderea Incompletă a unui scaun auto din categoria RF prelungit (fără fixarea chingilor inferioare): procent de 48% din scaunele din această categorie

Acestea sunt doar problemele legate de instalare și poziționare. Dacă la aceste cifre adăugăm și problemele legate de asigurarea copilului în scaunul auto sau de utilizarea unor scaune auto defecte, uzate moral ajungem la un procentaj mai mare de 70% de scaune incorect folosite, lucru la fel de periculos ca și lipsa scaunului auto.

Procentele sunt destul de mari și întăresc ideea enunțata la începutul articolului: simpla achiziție a scaunului auto, indiferent cât de bun ar fi fost rezultatul la testul de impact nu va garanta întotdeauna protecția copilului în caz de accident auto și de aceea, sarcina părintelui este aceea de a se asigura că atât prim a instalare a scaunului auto, cât și instalările ulterioare vor fi corect făcute, astfel încât, în caz de impact sau de frânare bruscă, chiar dacă acest accesoriu nu este construit din fabrică odată cu mașina, va face corp comun cu aceasta și va preveni proiectarea copilului în afara autovehiculului.

Cu o experiență de peste 40.000 de scaune auto testate și instalate în cele 5 Centre de Siguranță din România și Republica Moldova și nenumăratele Caravane, specialiștii Siguranță Auto Copii sunt mereu la dispoziția voastră pentru a verifica compatibilitatea scaunului auto și a vă îndruma în privința instalării corecte a acestuia.

 

Lasă un răspuns